بلوار ۴۵ متری؛ پروژهای ضروری ولی بیسرانجام
نیک میدانیم که در چند سال اخیر هیچ پروژه عمرانی در شهر سقز اجرا نشده و شورا و شهرداری در این دو دوره بیشتر تمرکز خود را بر امور روتینی همچون آسفالت که البته به جهت وضعیت نامناسب کوچه و خیابانهای سطح شهر لازم و ضروری است گذاشتهاند.
از عمده مشکلاتی که میتوان بر روی آن انگشت گذاشت معضل ترافیک در بسیاری از مسیرهاست تلاشهای مقطعی و برنامههای پیش پا افتاده یارای مقابله با آن را ندارد، مگر اینکه تیم مدیریت شهری در سقز با یک برنامه مدون و حساب شده ازجمله ایجاد خیابان و بلوارهایی که بتواند جایگزین تردد ماشینهاباشد برای این معضل اقدام کنند.
البته در چند سال گذشته تلاشهایی برای این کار صورت گرفت، شاید بتوان گفت احداث پُل کهوهسوار یکی از موفقترین آنها بود، اما پروژههایی همچون پیادهراه، ایجاد زیرگذر یا روگذر در میدان مامۆستا هێمن یا با شکست مواجه شدهاند یا بنا به دلایلی نامشخص هنوز اجرایی نشدهاند.
از سوی دیگر طرح احداث بلوار ۴۵ متری در دو بخش شمالی و شرقی نیز از یک دهه قبل در دستور کار شورا و شهرداری قرار گرفت و به همین منظور هم در سال ۹۳ کلنگ احداث پُل مالیاتی در بخش شمالی بلوار به زمین زده شد. پُلی که قرار بود محلههای سیلو و بلوار کردستان را به بلوار هفت تیر متصل کند و حالا اگر اجرایی میشد حتی میتوانست به جهت دسترسی بخشی از شهر به بیمارستان شفا هم تأثیرگذار باشد.
با گذشت این همه سال، اگرچه مدیریت شهری بیشتر توان خود را بر بخش شرقی بلوار ۴۵ متری که بلوار هفت تیر را پس از گذر از پشت شهرک دانشگاه به میدان مادر متصل میکند گذاشته است و بخش شمالی را تا حد زیادی نادیده گرفته، اما در همان قسمت شرقی نیز تفاهمات با مالک به نتیجه مشخصی نرسیده و شهروندان زیادی که چندین سال است منتظر تعیین تکلیف زمینهای خود جهت ساخت و ساز هستند را بلاتکلیف گذاشته است.
در این گزارش، واکاوی تلاش داشته تا اهمیت لاین شمالی بلوار را در صورت اجرا شدن به تصویر بکشد. چه بسا این پروژه اگر اجرایی شود شهرداری به دو هدف میرسد؛ اول اینکه بخش زیادی از بار ترافیکی بلوار کردستان و مناطق سیلو از دوش میدان مامۆستا هێمن و میدان استقلال برداشته میشود و کسانی که قرار باشد از این مناطق به مناطقی همچون بهارستان و حتی شهرک دانشگاه و بیمارستان سفا و فرودگاه و بلعکس بروند دیگر لزومی به ورود به مناطق پُر ترافیک نداشته باشند.
هدف دوم شهرداری میتواند ایجاد تعادل در مناطق حاشیه همچون بهارستان و تازهآباد باشد و با ایجاد این بلوار این مناطق از حاشیه درآمده و حداقلی از رونق را به خود خواهند دید. اگر به نقشه شهر سقز نگاهی بیاندازیم و آن را از پُل بهارستان به دو قسمت تقسیم کنیم میبینیم که مناطقی که بالاتر از پُل بهارستان قرار گرفتهاند معمولا دسترسی بهتری به سایر مناطق دارند و هر نوع عمرانی ازجمله ایجاد فضای سبز و … در اطراف رودخانه برای ساکنان مهیاست، اما در بخش پایینی پُل بهارستان و چند محله پرجمعیت ازجمله بهارستان، نشمیلان، استادشیرازی و … دسترسیشان به این سو و آن سوی شهر و خدماتی همچون فرودگاه و بیماریتان و … بسیار کم است.
بنابر این مشخص است احداث بلوار ۴۵ متری میتواند هم آرایش جدیدی به محلههای حاشیه بدهد و تا حدودی شکاف موجود را ترمیم کند و هم بار زیادی از ترافیک در نقاط مرکزی شهر را کاهش دهد.