تلخ و شیرین این روزهای سقز از زبان شهردار

بیش از یک سال از مصاحبه تفصیلی واکاوی با شهردار سقز می‌گذرد، در آن مقطع شهردار  مهمترین چالش‌های شهرداری سقز را عدم وجود ذخایر استراتژیک، تأسیسات درآمدزای شهرداری و انبارهای تجهیزات و تأسیسات، قرار داشتن شهرداری در لیست سیاه بانک مرکزی به دلیل بدهی سنگین به بانک شهر، زمین‌گیر بودن اکثر ماشین‌آلات عمرانی و مستهلک بودن سایر ماشین‌آلات سبک و سنگین، توقیف و تملک زمین‌های مرغوب و حتی ساختمان‌های شهرداری توسط تأمین اجتماعی، بدهی‌های بانکی، احکام قضایی میلیاردی، کمبود شدید نیرو در بخش کارگری و همچنین برخی بخش‌های تخصصی و تزریق‌های بی‌رویه و بی‌ضابطه و رانتی نیرو به شهرداری و جابجایی گسترده نیروها از بخش‌های کارگری به بخش‌های اداری و در نتیجه عدم خدمات‌رسانی مطلوب، تاخیرهای گاها تا ۵ ماهه حقوق پرسنل، افزایش تخلفات و کاهش جایگاه اجتماعی شهرداری، جریمه‌های روزشمار بدهی‌های مختلف به بانک‌ها، سازمان‌ها و پیمانکاران، پروژه‌های سرمایه‌گذاری متوقف شده و دارای مشکلات متعدد حقوقی-قراردادی، وضعیت نابسامان معابر شهری و از همه مهم‌تر اعتماد از دست رفته شهروندان، سرمایه‌گذاران، پیمانکاران و مسئولین شهرستانی، استانی و حتی کشوری نسبت به مدیریت شهری سقز، حواشی متعدد ناشی از تخلفات و توافقات یک طرفه، پروژه‎های متعدد ناتمام و در حال زوال، معبرگشایی‌های بدون کسب اجازه و توافق اصولی با مالکین اعم از حقیقی و حقوقی، سکون ساخت و ساز به دلیل عدم امکان صدور پروانه در بسیاری از محلات و اراضی و … اعلام کرد.

وقت آن رسیده که از شهردار بپرسیم برای بهبود مشکلاتی که خودش احصا کرده بود چه کرده است؟! واکاوی در این مصاحبه کوشیده است سوال‌هایی واضح و بدون تعارف از شهردار با تمرکز بر مشکلاتی که قبلا اعلام شده بود بپرسد و نهایتا قضاوت را به افکار عمومی واگذار کند که آیا شهردار کنونی توانسته مشکلات را بهبود ببخشد و سقز بر مدار پیشرفت و توسعه شهری قرار دهد یا خیر؟

 

واکاوی: سرانجام بدهی‌های شهرداری به کجا رسید؟ در مورد بدهی بانک شهر و موضوع مجتمع فرهنگی توضیحات کامل و اینکه این دو ابربدهی به چه سرنوشتی دچار شدند؟

گویلی: همانگونه که می‌دانید یکی از موضوعات و چالش‌های مهم شهرداری سقز در سال‌های اخیر که موجب ایجاد بی‌اعتمادی گسترده، کاهش اعتبار و جایگاه و کندی روند خدمات‌رسانی شده بود ایجاد بدهی‌ها و جرایم روزشمار سنگین به بانک‌ها، نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی بوده که متاسفانه روز به روز به میزان آنها افزوده میشد. علاوه بر این بدهی‌ها، عدم توجه به پیامدهای حقوقی و قانونی برخی پروژه‌ها از جمله خیابان ۲۴ متری موکریان موجبات شکایات متعدد اشخاص حقیقی و حقوقی و تحمیل خسارات و جرایم هنگفتی بر شهرداری شده که در صورت توافق و کسب مجوزات قانونی قبل از اجرای این طرح‌ها قطعا شهرداری در چنین وضعیتی قرار نمی گرفت.

ارسطو گویلی

بنده و اعضای شورای اسلامی شهر دوره ششم با تشخیص این موضوع مهم، بخش زیادی از توان و تلاش خود را معطوف به این موضوع نمودیم تا ضمن تسویه این بدهی‌ها بتوانیم با بازسازی شهرداری اعتماد را به این مهم‌ترین نهاد شهری برگردانیم که در ادامه پیرامون این دو بدهی و سایر بدهی‌های مهم شهرداری توضیحاتی را ارایه خواهم نمود:

  • بدهی بانک شهر- ۲۰۰ میلیارد ریالی که ۱۲۰۰ میلیارد ریال شد

این بدهی تاریخی که بالغ بر ۱۰ سال گریبان‌گیر شهرداری شده بود با توجه به ضبط برخی اموال شهرداری و جرایم روزشمار هنگفتش و قرار گیری این اداره مهم خدمات رسان در لیست سیاه بانک مرکزی و در نتیجه عدم امکان صدور دسته چک و ضمانت نامه بانکی و بهره‌مندی از تسهیلات، آنچنان اهمیتی یافته بود که تقریبا همه شهروندان از این موضوع اطلاع داشتند و تسویه آن همواره از مطالبات مهم مجموعه شهروندان و کارکنان شهرداری و وعده مهم شورا و شهرداران بود. اگر مروری بر این بدهی داشته باشیم می‌توانیم بصورت خلاصه بگوییم اوراق مشارکت ۲۰۰ میلیارد ریالی که برای شهرداری ۱۲۰۰ میلیارد ریال تمام شد.

این اوراق که سال ۹۲ و با هدف ساخت مجتمع تجاری گولان منتشر شده بود به دلیل عدم بازپرداخت اقساط، در سال ۹۶ به دو فقره وام به مبلغ مجموعا ۴۵۰ میلیارد ریال با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۷۳۰ میلیارد ریال تبدیل شده بود که چندین برابر بودجه شهرداری بود و همچنان به دلیل عدم بازپرداخت اقساط وام به صورت روزشمار بر جرایم و سود آن افزوده شده بود. اولین تلاش‌ها برای بازپرداخت این وام در دوره شورای پنجم و شهرداران و سرپرستان وقت منجر به بازپرداخت ۳۲۵ میلیارد ریال از این ابر بدهی در سال ۱۴۰۰ از طریق تهاتر با مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی گردید. دومین تلاش و بازپرداخت نیز در دوره شورای ششم و شهرداری بنده صورت گرفت که طی آن مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از بدهی بانک شهر از طریق تهاتر با مطالبات شهرداری از نیروی انتظامی، زندان و بخشی از مطالبات ارتش و پس از طی فراز و نشیب‌های بسیار به دلیل محدودیت‌ها و موانع ایجاد شده در مسیر نهاتر، در اوایل سال ۱۴۰۱ انجام شد که البته همچنان بر جرایم وام افزوده میشد.

آخرین تلاش برای رهایی از این بدهی تاریخی از اواخر سال ۱۴۰۱ آغاز گردید و نهایتا منجر به روندی گردید که با پیگیری‎های مستقیم بنده و شورای ششم مشمول بخشودگی بخش قابل توجهی از جرایم به میزان بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال و تهاتر یکی از املاک شهرداری که با همکاری کمیسیون ماده ۵ در تغییر کاربری از تجاری به مختلط و مصوبه مناسب شورای اسلامی شهر و تاییدیه کمیته انطباق به ارزش قابل توجهی رسید و همچنین دو قطعه زمین مسکونی این شهرداری انجام گردید و نهایتا در شهریور ماه سال جاری رسما خاتمه بدهی توسط بانک به شهرداری اعلام گردید و شهرداری سقز پس از یک دهه از لیست سیاه بانک مرکزی خارج شد و دورنمای مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی و بهره‌مندی شهرداری از تسهیلات بانکی ایجاد شد.

در این مسیر علاوه بر همراهی و حمایت کامل اعضای شورای اسلامی شهر و همکارانم در شهرداری، نماینده شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، معاونت عمرانی استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سقز حمایت و نقش ارزشمندی را ایفا نمودند که از همه این عزیزان کمال تشکر را داریم.

 

  • بدهی ۷۰۰ میلیارد ریالی به سازمان تامین اجتماعی

این بدهی به دلیل کمبود نقدینگی شهرداری سقز و در نتیجه عدم توجه به لزوم پرداخت به موقع حق بیمه حقوق کارکنان و همچنین قراردادهای پیمانکاران توسط شهرداری و از سال ۹۷ بصورت تدریجی ایجاد و به صورت روزشمار بر جرایم و در نتیجه مبلغ آن افزوده میشد به طوری که بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال آن را جرایم تشکیل می‌داد. در اولین قدم تلاش کردیم پس از به‌روز سازی حقوق کارکنان شهرداری به صورت منظم نسبت به پرداخت حق بیمه‌ها اقدام کنیم تا بدهی و جرایم جدیدی بر مبالغ قبلی افزوده نشود که رفته رفته این موضوع به صورت منظم در اکثر ماهها انجام شد و در حال حاضر نیز بصورت ماهانه کسورات پرداخت شده و مشمول جریمه نمی‌گردد.

با توجه به ضبط ۳ ملک ارزشمند شهرداری سقز در ادوار گذشته برای تسویه بدهی، سازمان تامین اجتماعی علی رغم تلاش‌های بسیار برای بخشودگی جرایم و تقسیط میزان باقی مانده این بدهی، متاسفانه با توجه به تقسیط‌های قبلی در سالهای قبل و عدم ایفای تعهدات و پرداخت اقساط توسط شهرداری سقز که آخرین مورد آن تقسیط ۲۷۰ میلیارد ریالی در تابستان ۱۴۰۰ و بخشودگی جرایم آن بود که به دلیل عدم پرداخت حتی یک قسط، در مرداد ماه مجددا مصوبه تقسیط ابطال و جرایم بیشتری به بدهی افزوده شده و به بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال رسیده بود و جرایم روزشمار این بدهی نیز آنقدری بود که علی رغم نظم دهی به پرداخت‌های شهرداری، بدهی را به مبلغی قریب به ۷۰۰ میلیارد ریال برساند و نهایتا در سال جاری سازمان تأمین اجتماعی نسبت به انتقال سند جبری زمین شهرداری واقع در خیابان انقلاب به نام خودش اقدام و نسبت به مزایده آن با قیمت پایه ۶۷۰ میلیارد ریال اقدام نمود که پس از آن و به درخواست شورا و شهرداری و پیگیری های موثر فرماندار محترم ویژه شهرستان و دیوان محاسبات استان، مقرر گردیده است قیمت کارشناسی به روز شده تا پوشش دهنده کامل مطالبات سازمان تامین اجتماعی بوده و این بدهی نیز از دوش شهرداری برداشته شود.

همچنین شایان ذکر است در دو سال اخیر با همکاری و تصویب شورای محترم شهر مقرر نموده بودیم با فروش مغازه‌های شهرداری در خیابان ماموستا زاهدی به صورت سرقفلی بدهی تامین اجتماعی را پرداخت و از فروش زمین شهرداری جلوگیری به عمل آید که با وجود سه مرحله برگزاری فراخوان، به دلیل کارشکنی های متعدد از سوی عده‌ی کمی ذینفع داخلی و خارجی این مهم به سرانجام نرسید.

  • بدهی ۲۶ میلیارد ریالی به شرکت بناساز(پیمانکار ساخت مجتمع فرهنگی) که منجر به صدور اجراییه و توقیف حساب های شهرداری به مبلغ ۱۹۹ میلیارد ریال شد

این ابر بدهی نیز متاسفانه در حالی به شهرداری سقز تحمیل شده است که از مجتمع فرهنگی مذکور صرفا فونداسیونی آسیب دیده ناشی از نفوذ آب و سرقت میلگردهایش برای شهرداری به جای مانده است. با توجه به مدارک و مستندات، شرکت بناساز که سال ۹۴ با شهرداری عقد قرارداد نموده بود درصدد اجرای سریع پروژه مهم و توسعه‌زای مجتمع فرهنگی برآمده بود و پس از اجرای فاز اول کار (فونداسیون) و خاتمه پیمان توسط شهرداری، به دنبال وصول مطالبات ناشی از صورت وضعیت تایید شده خویش، روزها، ماه‌ها و بلکه سالها از سنندج به سقز آمده بود و به اذعان شرکت و شهرداری تا سال ۹۷ نیز هیچ قصدی مبنی بر شکایت از شهرداری نداشته است و تنها به دنبال وصول مطالبات و هزینه‌کرد انجام شده بوده که متاسفانه به دلیل اهمال و بی‌توجهی شهرداری به ناچار از مسیر قضایی پیگیر حق خویش شده و نهایتا با هزینه‌های هنگفت تحمیل شده از این طریق تا اوایل سال جاری موفق به اخذ اجراییه ۱۹۹ میلیارد ریالی و مسدودی حساب‌های شهرداری شد.

با این وضعیت و پس از مذاکرات مختلف با شرکت و همچنین طرح دعوا و دادخواست اعاده دادرسی و بازمحاسبه بدهی ها و با توجه به پرداخت اصل بدهی شرکت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، موفق به کاهش مبلغ تا میزان ۱۴۴ میلیارد ریال شدیم و طی چند فقره تا مهرماه سال جاری به صورت کامل تسویه نمودیم تا بیش از این بر این بدهی عجیب و بی حاصل افزوده نگردد و گرهی دیگر از گره‌های شهرداری باز شد.

  • حکم قضایی پرداخت خسارت ۳۳۰ میلیارد ریالی ناشی از عدم کسب مجوز و توافق با اداره اوقاف قبل از احداث بلوار ۲۴ متری موکریان

یکی از مشکلات عجیب و غیر منطقی شهرداری سقز ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی بدون بررسی همه جوانب آن بوده است که از این دست می‌توان به احداث خیابان ۲۴ متری موکریان بدون توجه به برخی حق مالکیت‌های حقیقی و حقوقی مالکین اراضی مسیر این طرح که متاسفانه منجر به طرح شکایات متعدد در مراجع قضایی شده و فقط در یک فقره شکایت اوقاف شهرداری سقز به پرداخت ۳۳۰ میلیارد ریال خسارت محکوم شده است.

در دوسال گذشته و با رایزنی‎های متعدد با اداره اوقاف شهرستان، استان و کشور تلاش نموده‌ایم ضمن جلوگیری از اقدام قهری آن اداره، به توافقاتی در رابطه با تهاتر این مطالبه به روش‌هایی که صرفه و صلاح شهر و شهرداری در آن باشد دست یابیم که از آن نمونه ارایه خدمات تغییر کاربری، تفکیک و ایجاد ارزش افزوده برای اراضی اوقافی را می‌توان برشمرد و در تلاشیم کل مبلغ را به این روش‌ها مستهلک نماییم.

  • سایر بدهیها

علاوه بر بدهی های کلان فوق‌الذکر که در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری سقز که مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد ریال بود نشان دهنده ورشکستگی شهرداری می‌باشد، بدهی‌های میلیاردی و چند صد میلیونی متعددی نیز از محل احکام قضایی صادر شده و همچنین عدم پرداخت خریدهای کارپردازی به شهرداری تحمیل شده بود که در دو سال گذشته با احتساب خریدهای جدید کارپردازی و حوزه مالی، بالغ بر ۶۰۰ میلیارد پرداخت شده است و موفقیتی در حوزه مالی کارپردازی محسوب می‌شود و هم اکنون شهرداری در اکثر حوزه‌ها دارای تجهیزات و ذخایر مناسبی در انبار می‌باشد.

 

واکاوی: در ابتدای ورودتان به سقز بر جذب سرمایه‌گذار تأکید کردید و این را بخشی از شعار خود در قالب “سقز؛ شهر سبز انسان محور، مقصد جذاب برای سرمایه‌گذاری” قرار دادید، علاوه بر آن تأکید می‌کردید که از توان لابیگری خود برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنید. ضمن توضیح وضعیت سرمایه‌گذاری های قبلی، بفرمایید تابحال در این مسیر چه اقداماتی انجام داده‌اید و چه زمانی می‌توانیم به جذب سرمایه گذار امیدوار باشیم؟

گویلی: همانطور که در بخش مربوط به سوال ۶ توضیح خواهم داد، پروژ‌ های سرمایه‌گذاری ناقص و ناموفق شهرداری سقز موجب شده علاوه بر بی اعتمادی گسترده سرمایه‌گذاران، بار مالی و حقوقی عظیمی بر شهرداری تحمیل گردد که بخش عمده انرژی شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری و حقوقی صرف رفع مشکلات این پروژه‌ها شده است که به اختصار بیان خواهند شد:

پروژه مجتمع تجاری گولان:

این پروژه که از محل اوراق مشارکتی شهرداری به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال تا مرحله سقف‌ها تکمیل شده در سال ۹۶ و بدون مطالعه کافی اقتصادی و طراحی مناسب و اهلیت سنجی، با برگزاری فراخوان و نهایتا از طریق عقد قراردادی نامناسب در واپسین روزهای عمر شورای چهارم در مردادماه ۹۶ به صورت ۴ ساله به سرمایه‌گذار شده که در حال حاضر جز دیوار چینی برخی بخش‌های خارجی، نه تنها پیشرفت خاصی نداشته بلکه بخشی از فونداسیون و ساختمان آسیب دیده و باید بازسازی گردد. در دوسال گذشته تلاش کرده‌ایم با خلع ید طرف قرارداد این پروژه و بازطراحی آن نسبت به تکمیل آن اقدام نماییم که در ماه گذشته و نظریه کارشناسی هیأت حل اختلاف تا حد زیادی به تعیین تکلیف نهایی پروژه نزدیک شده‌ایم. چالش‌های پیش‌رو این پروژه ادعای خسارت ۴۰۰ میلیارد ریالی شریک و همچنین نیاز فوری به زهکشی و احداث رمپ‌های پروژه است که تلاش داریم با سرعت بیشتری از آنها عبور کنیم. طراحی جدید این پروژه توسط دانشگاه کردستان به انجام رسیده و برای تکمیل کامل به حداقل ۲۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه نیازمند است که با پیش فروش برخی از واحد ها می‌توان به این سرمایه دست یافت.

پروژه ساختمان پزشکان و مجتمع مسکونی تجاری

این پروژه که در زمینی بسیار مرغوب در زمین جنب شهرداری سقز قرار گرفته است نیز با قبول تعهدات مختلف توسط شهرداری به طور مثال صدور پروانه ساخت دو ساختمان ۱۰ و ۹ طبقه مسکونی و پزشکان، با عقد قرارداد ۳۰ ماهه با سرمایه گذار خارجی، در سال ۹۴ آغاز شده و به دلیل محدودیت‌های فنی احداث طبقات هیچ پروانه‌ای برای آن صادر نشده است و با توجه به هزینه‌کرد میلیاردی احداث فونداسیون توسط سرمایه‌گذار و عدم همکاری شهرداری در حال حاضر در صدد اخد مجوز حداکثر تعداد طبقات هستیم تا با صدور پروانه ساخت مانع از ضرر و زیان چند ده میلیاردی به شهرداری شده و این پروژه را به نتیجه برسانیم.

پروژه کورد مال:

توضیحات در بند ۶

پروژه احداث هتل بزرگ سقز:

این پروژه ۶۰ ماهه که مقرر گردیده بود هتلی ۱۰ طبقه و پارکینگی ۷ طبقه در ضلع غربی بلوار دانشجو و در مجاورت مجتمع گولان ساخته شود نیز کلکسیونی از تعهدات ایفا نشده بود که در سال ۹۴ و بدون اخذ هیچگونه مجوز قانونی از کمیسیون ماده ۵ با واگذاری زمین به سرمایه‌گذار آغاز شده بود و شهرداری به دلیل عدم احزار مالکیتش در زمین مورد تعهد، پروانه ساختی برای پروژه صادر ننموده بود و علی رغم آن شریک را مجبور به آغاز کار و اجرای حفاری عمیق فونداسیون، تأسیسات زیربنایی، تجهیز کارگاه پروژه، خریداری برخی از مصالح و احداث کارگاه بتن آماده نموده بود که با مذاکرات صورت گرفته با سرمایه‌گذار این پروژه و حسن نیت ایشان و حمایت شورای اسلامی دوره ششم شهر خوشبختانه در سال گذشته و با تحویل کارگاه و همچنین تجهیزات تولید بتن با قیمت مناسب کارشناسی به شهرداری، ختم به خیر گردید و از ضرر و زیان هنگفت دیگری به شهرداری جلوگیری شد و حال با طراحی جدیدی در صدد اخذ مجوزات قانونی و برگزاری فراخوان کامل و مناسبی برای آن هستیم و همچنین کارگاه بتن نیز برای تولیدات بتن شهرداری اورهال و آماده تولید شده است که سرمایه ارزشمندی محسوب می‌گردد.

پروژه صنوف آلاینده شماره دو کانی نیاز:

این پروژه عقد قرارداد شده در سال ۹۳ نیز ضمن طی نمخودن فراز و نشیب های فراوان، به دلیل عدم ایفای تعهدات توسط طرفین عملا به بن بست رسیده و شریک نیز بدون پروانه ساخت نسبت به ساخت و ساز غیر اصولی و غیر فنی و بدون نظارت شهرداری و در نتیجه فراتر از نقشه اولیه اقدام نموده که هم اکنون نیز ذینفعان پروژه دچار مشکلات متعددی هستند. سهم شهرداری از پروژه نیز علی رغم وجود مصوبات و قرارداد مبنی بر سهم بالغ بر صد مغازه‌ای شهرداری از این پروژه و به دلیل عدم صدور پروانه ساخت توسط شهرداری، در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. در دوسال اخیر و با مذاکراتی که با شریک صورت گرفت مقرر گردید سهم شهرداری در دو فاز و وابسته به همکاری متقابل تعیین و تحویل گردد که در فاز اول ۸۰ مغازه و در فار دوم نیز بالغ بر ۴۰ مغازه سهم شهرداری خواهد بود که پس از تعیین تکلیف مجوزات پروژه در کمیسیون ماده صد شهرداری و اخذ مصوبه جدید شورای اسلامی شهر قابل وصول خواهد بود.

پروژه ترکیبی ساخت مغازه‌های خیابان ماموستا زاهدی و دکتر خالدی و همچنین انبار و غرفه‌های کشتارگاه:

این پروژه نیز به دلیل عدم ایفای تعهدات کامل شریک، ناتمام بود که خوشبختانه با مذاکرات صورت گرفته و تکمیل تعهدات سرمایه گذار سهم طرفین تحویل و قرارداد خاتمه پیدا کرد و حال در صدد واگذاری مغازه‌ها به صورت اجاره و سرقفلی و رونق بخشی به آنها هستیم. همچنین بخشی از مغازه‌های خیابان دکتر خالدی نیز به صورت اجاره با قیمت کارشناسی به کاسبان بازارچه شهرداری که تخریب گردید واگذار خواهند شد.

پروژه احداث زمین‌های چمن مصنوعی فوتسال:

این پروژه BOT 10 ساله که از سال ۹۵ آغاز گردیده و مقرر بود ظرف مدت کوتاهی به بهره‌برداری برسد نیز با توجه ایجاد اختلافات و مشکلات میان شرکای پروژه راکد مانده بود که در سال جاری با رفع مشکلات قانونی و تغییر کاربری زمین‌ها به ورزشی در حال حل و فصل و آماده‌سازی پروژه برای بهره‌برداری هستیم.

با وجود این مشکلات و موانع، با برگزاری فراخوان سراسری شناسایی مشاور ذیصلاح تدوین طرح توسعه اقتصادی شهر سقز و اطلس و پکیج‌های سرمایه گذاری درسال گذشته، نهایتا در سال جاری نسبت به عقد قرارداد با دانشگاه کردستان با شرح خدمات مناسبی اقدام نمودیم که در حال حاضر نیز قریب به ۴۰ پکیج سرمایه‌گذاری از محل این قرارداد تدوین شده که مراحل اصلاح و بازبینی و آماده سازی اسناد فراخوان را طی می‌کند و در نظر داریم با برگزاری همایشی مناسب نسبت به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری سقز به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اقدام نموده و با طی مسیرهای قانونی، قراردادهای مناسبی را در این حوزه برای شروع بکار پروژه‌های مشارکتی جدید عقد نماییم که یکی از این فرص‌ های جذاب را در پاسخ بند ۱۲ اشاره خواهم کرد.

صرف زمان دو ساله برای رسیدن به نقطه مناسب جذب سرمایه گذار نیز به این دلیل بوده است که اخذ اسناد رسمی و تک برگ اراضی قابل مشارکت شهرداری، طراحی و برآوردهای اولیه و اخذ مجوزات قانونی و اطمینان از امکان صدور پروانه، از نیازمندی‌های ضروری اینچنین پروژه‌هایی است و قصد نداریم صرف عقد قراداد سرمایه‌گذاری، مشکلی بر مشکلات شهرداری بیفزاییم و به عقیده بنده عدم جذب سرمایه‌گذار از جذب سرمایه‌گذار بدون طی تشریفات قانونی و مجوزات مناسب و فرو بردن شریک در باتلاق مشکلات، شائبه‌ها و بروکراسی‌های اداری سازمانی و فراسازمانی، عملا نه تنها موجب رونق و توسعه شهر نمی‌گردد بلکه اندک سرمایه‌گذاران مشتاق را نیز دلسرد نموده و بارهای سنگین حقوقی و مالی را بر شهرداری تحمیل خواهد نمود که ممکن است شهرداری را در ارایه خدمات اولیه به شهروندان نیز دچار مشکل نماید و شهرداری سقز متاسفانه نمونه کاربردی یکی از این تجارب است.

 

واکاوی: از دیگر برنامه‌هایتان ساماندهی بستر رودخانه، لایروبی آن و آماده‌سازی برای طرح‌های گردشگری بود، این موضوع به کجا رسید؟

گویلی: همانطور که اشاره کردید یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بنده و خواسته‌های شورای اسلامی شهر، ساماندهی رودخانه زیبای شهر سقز به عنوان پتانسیل مهم توسعه شهر است و برای این مهم نیازمند همکاری امور آب شهرستان و همچنین شرکت مدیریت منابع آبی استان بودیم که اخذ مجوزات و عقد قرارداد لایروبی با این شرکت با توجه به اختلافات و بی‌اعتمادی ایجاد شده در موضوع احداث مجتمع تجاری کوردمال بیش از یک سال به طول انجامید و سرانجام در شهریور ماه سال جاری انجام شد.

پس از عقد قرارداد لایروبی رودخانه سقز حدفاصل پل قوخ و پل مالیاتی و با توجه به مطالعات انجام شده توسط مشاور دیصلاح شهرداری سقز با دو اکیپ کامل ماشین آلات عملیات لایروبی را آغاز نمود که همانطور که در حال حاضر مشاهده می‌کنید بخش اعظم پایین دست پل شهدای جهاد اجرایی شده و بخش‌های باقیمانده نیز به دلیل ممانعت معارضین صاحب سند بوده است که متوقف شده است. همچنین در بخش بالادست پل جهاد نیز پیشرفت مناسبی داشته‌ایم و در حال حاضر و پیرو مکاتبات و پیگیری‌های متعدد در صدد عقد قرارداد لایروبی و ساماندهی رودخانه (بویژه حدفاصل پل شهدای جهاد و پل قوخ) با هدف ایجاد جذابیت‌های بصری، تقریحی و گردشگری هستیم که البته نیازمند همکاری بیشتر و سریع تر شرکت مدیریت منابع آبی استان و سایر ادارات مرتبط از جمله اداره حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی با توجه به تغییرات و اصلاحات ضروری در بافت گیاهی و درختان بستر رودخانه هستیم.

شهرداری سقز ضمن تعریف پکیج‌های متنوع سرمایه‌گذاری با محور مجتمع‌های تفریحی و گردشگری در صدد ساماندهی کامل رودخانه با کف‌سازی، جداره سازی و ساخت بندهای مناسب است که این مهم در صورت همکاری ادارات فوق الذکر به سرعت اجرایی خواهد شد. همچنین با مکاتبات و پیگیری‌های متعددی آماده و خواهان عقد اجاره و کسب اجازه بهره برداری مناسب و بدون آسیب از رودخانه هستیم.

عملیات لایروبی و برداشت مصالح در حجم وسیع با بهره‌گیری کامل از ماشین آلات عمرانی شهرداری، کرایه ماشین آلات برداشت و حمل لجن و مصالح و همچنین عقد قرارداد پیمانی با پیمانکار ذیصلاح در حال انجام است و منابع این عملیات نیز در دو بخش داخلی و استانی (کمیته برنامه ریزی شهرستان) تعریف شده است.

واکاوی: ترافیک به یک معضل در سقز تبدیل شده است. برای بهبود شرایط در سقز طرح‌هایی مثل احداث تقاطع در میدان ماموستا هیمن، احداث بلوار ۴۵ متری جنوبی و شرقی در دست بود، اما این پروژه‌ها یا شروع نشده‌اند و یا در هنگام کار و علیرغم مانور در شروع بکار، متوقف شده‌اند. دلیل این وضعیت چیست؟ چه موانعی پیش روی این طرح‌ها هستند؟

گویلی: ترافیک سقز همچون سایر شهرهای همجوار دارای ریشه‌های تاریخی و نواقص و مشکلات انباشته است که هریک به نوبه خود نقشی در آن ایفا می‌کند. شهرداری سقز در دو دسته اقدامات کوتاه مدت و میان مدت برای رفع ترافیک شهر چاره‌اندیشی کرده است که همچنان بنده اعتقاد دارم پیاده راهی که ایجاد شد و قصد تکمیل و استمرار آن را داشتیم می‌توانست بهترین اقدام در میان مدت برای کاهش ترافیک باشد که البته همچنان برنامه اجرایی نمودن آنرا با اخذ کلیه مجوزات و مصوبات لازم را داریم.

برنامه و اقدامات میان مدت و بلند مدت به ترتیب اهمیت:

۱- انتقال خدمات مهم بویژه خدمات درمانی و مطب پزشکان از بافت مرکزی اطراف میدان جمهوری به لایه های بیرونی شهر:

این کار با تسهیل‌گری در ساخت ساختما‌ های استقرار پزشکان در مرحله اول و سایر خدمات درمانی در مرحله بعدی در حال انجام است. در این حوزه تاکنون شهرداری چند فقره کاربری درمانی با کاربری مورد نیاز متقاضیان در شهرک دانشگاه اخذ کرده و همچنین طی مذاکرات و تشویق پزشکان و تعریف مشوق‌های مالی و کاربردی تلاش داریم ساختمان‌های جدیدی در نقاط مناسب برای این موضوع ساخته شود که البته طی یک دهه آینده می‌توان انتظار اثر بخشی از آن داشت.

۲- احداث بلوار ۴۵ متری شرقی: احداث این بلوار بیشترین اثر بخشی را در کاهش ترافیک بافت مرکزی شهر بویژه میادین استقلال، آزادی و دخانیات خواهد داشت. مراحل تملک منازل و املاک مسیر دسترسی بلوار شهید رجایی به پل مالیاتی آغاز شده و مذاکرات و جلسات توافقی با مالکین اراضی مسیر طرح نیز انجام شده که به زودی عملیاتی خواهد شد و برنامه احداث این بلوار مهم در بودجه بندی سال ۱۴۰۳ بطور کامل خواهد بود. مهم ترین مانع پیش روی این پروژه مهم در سالهای اخیر تفکیک‌های نامناسب و غیر مجاز برخی اراضی مسیر طرح و عدم حصول توافق مناسب با مالکین سایر اراضی بوده که در حال حل و فصل آن هستیم.

۳- احداث بلوار ۴۵ متری جنوبی (پشت شهرک دانشگاه): این بلوار مهم که مباحث زیادی در سال جاری پیرامون آن مطرح شده است و موجب کاهش قابل توجه ترافیک شهرک دانشگاه و سایر معابر مرتبط خواهد شد، در اکثر نقاط آماده جدول‌گذاری، شن‌ریزی و احداث شده است و چند فقره توافقی که لازمه آزادسازی آن است در انتظار اخذ مصوبه قانونی می‌باشد. همانطور که مستحضرید مهم‌ترین مانع احداث بلوار که کاربری‌های عمومی اراضی موسوم به عبد بود در اوایل سال جاری در کمیسیون ماده ۵ حل شد و انشاالله به زودی توافق آن نیز تایید خواهد شد و در حال حاضر نیز درصددیم جدول‌گذاری بخشی از این بلوار را اجرایی کنیم. مانعی که موجب کندی اجرای طرح در سال جاری شد، عدم تایید توافقات صورت گرفته و بازنگری و باز نویسی این توافقات بود که خوشبخانه در حال حاضر تا حد زیادی مرتفع گردیده و انتظار داریم در سال جاری علاوه بر آزاد سازی کامل مسیر اجرای بلوار، صدور پروانه‌های ساخت اراضی مهم پشت شهرک نیز آغاز شود.

همچنین اجرای قسمت شرقی از مسیر بلوار مستلزم توافق با یکی از ارگان های نظامی می باشد که البته با حسن نیت در حال پیشبرد این مهم هستند و البته جایگزین مناسبی نیز برای این بخش طراحی گردیده که عبور بلوار از میدان موکریان می باشد و در حال حاضر در حال اخذ مجوزات این مسیر جدید هستیم. همچنین تکمیل بلوار در بخش شرقی مستلزم احداث پلی جدید روی رودخانه می‌باشد که در این حوزه هم طراحی و برآوردها انجام و با پیگیری‌های صورت گرفته از ستاد مدیریت بحران کشور و وزارت کشور بودجه‌ای ۶۰۰ میلیارد ریالی نیز از محل بودجه مدیریت بحران به این موضوع اختصاص یافته که در حال پیگیری تخصیص آن هستیم. لازم به ذکر است با توجه به عبور مسیر این بلوار در بخش غربی از اراضی اوقافی و شخصی نیز با کارشناسی‌های صورت گرفته در حال عقد تفاهم نامه و اخذ مجوزات تهاتر املاک شهرداری با املاک مسیر طرح حد فاصل شهرک اخوان و رودخانه هستیم.

۴- احداث زیرگذر ماموستا هیمن: این زیرگذر یکطرفه از بلوار کردستان به سمت میدان استقلال نیز به عنوان راهکاری مناسب برای کاهش ترافیک میدان ماموستا هیمن(دخانیات) کاربرد دارد و شهرداری از شهریور ماه با همکاری مناسب و صدور مجوزات توسط شورای اسلامی شهر و شورای ترافیک شهرستان و استان و همچنین کمیته انطباق، آماده آغاز بکار در این پروژه می‌باشد و به زودی عملیات احداث آنرا با کمترین مسدودی خیابان‌ها آغاز خواهیم نمود. انتقاداتی نیز البته به این طرح وارد است که در مجموع احداث این زیرگذر صرفا به عنوان مسکن بهبود وضعیت فعلی تقاطع دخانیات و در توالی با اقدامات زیرساختی دیگر در آینده از جمله اجرای روگذر از میدان استقلال تا پارک لاله می تواند در بلند مدت مفید واقع شود.

۵- طرح پایش تصویری ترافیکی: این اقدام مهم و پیشرو شامل استقرار بالغ بر ۵۰ دوربین پایش ترافیک و همچنین مرکز مانیتورینگ مجهز به کلیه سیستم های استاندارد می‌گردد و در حال حاضر خوشبختانه دارای پیشرفت بالغ بر ۶۰ درصدی و به سرعت در حال تکمیل می‌باشد که با برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری و با احداث مرکز مانیتورینگ تکمیل خواهد شد. اجرای کامل این طرح از طریق پایش و اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان، به صورتی زیر ساختی و اساسی موجبات کاهش و روان‌سازی ترافیک شهر را فراهم خواهد کرد.

۶- افزایش پیاده محوری و احداث پیاده‌راه: در شهرسازی مدرن توسعه پیاده محوری و احداث پیاده راه‌ها به عنوان راهکاری مهم و زیرساختی برای فرهنگ‌سازی ترافیکی و کاهش حجم عبور و مرور خودروهای شخصی شناخته شده است و بر اساس مطالعات صورت گرفته در سنوات قبلی از طریق شرکت های مشاور طرح های جامع و تفصیلی شهر سقز و همچنین شرکت بازآفرینی شهری، خیابان امام و همچنین خیابان فخر رازی بهترین نقاط برای احداث پیاده راه هستند که همانطور که مستخصر هستید احداث پیاده راه موقت خیابان امام در مدت ۳ ماه بازتاب‌های مناسبی هم در حوزه کاهش ترافیک و همچنین ایجاد شور و نشاط اجتماعی داشت که در نظر داریم با تکمیل مطالعات و اخذ مجوزات در آینده‌ای نزدیک با در نظر گرفتن همه جوانب از جمله دسترسی‌ها و پارکینگ مناسب برای اجرای آن برنامه‌ریزی نماییم. پیاده راه فخر رازی نیز در صورت تکمیل مطالعات و برخی تملک‌ها قابلیت اجرایی خواهد داشت و قطعا در ترافیک شهر اثرات مطلوبی خواهد داشت.

۷- ساماندهی پارک خودروها در معابر: یکی از دلایل مهم افزایش ترافیک معابر مرکزی شهر نحوه نامناسب پارک خودروی شهروندان به دلیل اشغال بودن محل های پارک توسط مغازه داران و کارکنان بانکها و ادارات است که در صورت وجود سیستم مدیریت پارک حاشیه ای و نرخ گذاری تصاعدی تا حد زیادی مرتفع خواهد شد. در همین راستا شورا و شهرداری سقز در نظر دارند از طریق فراخوان مدیریت پارک حاشیه‌ای معابر را به پیمانکار دارای اهلیت واگذار نمایند و با همین هدف چند فراخوان برگزار شده که با وجود سودآوری مساله شرکت کننده مناسبی انتخاب نشده است و در نظر داریم با شرایط جدید مجددا فراخوانی در این حوزه برگزار نماییم.

۸- حضور دوربین سیار ثبت تخلفات خودرو: یکی از مصوبات مفید شورای ترافیک و شورای اسلامی شهر اخیرا خریداری و راه اندازی خودروی مجهز به دوربین های ثبت تخلفات است تا با گشت زنی مستمر در سطح معابر مهم شهر و جلوگیری از پارک نامناسب خودروها، تا حدی ترافیک ناشی از این موضوع را کاهش دهد.

۹- ساماندهی دست فروشان و وانت‌های سیار ترافیک ساز: اتراق نامناسب دست فروشان و وانت‌های فروشنده نیز در برخی ساعات و معابر افزاینده ترافیک می‌باشند که شهرداری در ماه اخیر با تقویت حوزه مقابله با سد معبر در صدد نظم دهی به این موضوع بوده و همچنین به عنوان اقدامی اساسی در این حوزه در حال مکانیابی نهایی محل های مناسب حضور دست فروشان و وانت‌ها برای کاهش بی‌نظمی و ترافیک ایجاد شده توسط این قشر است.

۱۰- ساماندهی مسیرهای ویژه و ایستگاه‌های تاکسی سطح شهر: با توجه به حضور تعداد زیادی تاکسی و آژانس در سطح شهر و ایجاد ترافیک در ایستگاه‌ها شهرداری در چندین معبر با ایجاد لاین ویژه عبور تاکسی و آژانس از جمله خیابان‌های امام، ملت و حدفاصل میدان استقلال به میدان آزادی تلاش نموده نظم دهی بیشتری به فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی داده و به زودی نیز با ایجاد پارک سوارهای جدید در برخی نقاط همچون کانون شهید باهنر که در حال توافق با آموزش و پرورش هستیم و ساماندهی ایستگاه‌های موجود و همچنین افزودن معابر ویژه عبور تاکسی و آژانس شاهد کاهش ترافیک خواهیم بود.

۱۱- انجام مطالعات و تدوین راهکارهای اجرایی ساماندهی ترافیک شهری: این مهم نیز در حال طی مراحل قانونی از طریق اخد مصوبه شورای محترم شهر و عقد قرارداد با مشاور ذیصلاح می‌باشد که در فرصتی چند ماهه بتوان اقداماتی مناسب در راستای مدیریت عبور و مرور و کاهش ترافیک در سطح شهر به صورت مطالعه شده و علمی به اجرا درآورد.

۱۲- اجرای مصوبات شورای ترافیک در حوزه اصلاحات معابر: شورای ترافیک شهرستان به صورت مستمر و منظم با مصوبات راهگشا در جهت کاهش ترافیک و همچنین تصادفات تلاش می‌کند و شهرداری سقز نیز در دو سال اخیر درصد زیادی از این مصوبات و مصوبات سالهای گذشته را اجرایی نموده است.

برای اجرایی نمودن پروژه‌های یاد شده، مهم ترین موانع، رفع معارضین احتمالی، اخذ مجوزات و تامین منابع اجرای طرح می‌باشد که خوشبختانه در هیچ یک به بن بست نخورده‌ایم و با گره‌گشایی‌های صورت گرفته، شهرداری به جد پیگیر اجرای اصولی و تسریع در اجرای این پروژه‌های مهم می باشد.

واکاوی: نحوه جذب نیروهای تازه‌ای که وارد شهرداری شده‌اند چگونه است؟ آیا نیروهایی هم وارد بدنه اداری شده‌اند؟ در طول دو سال حضور شما در شهرداری چه تعداد نیرو غیر از نیروهای فصلی وارد مجموعه شده‌اند؟

گویلی: نیروی انسانی اولین و مهمترین منبع شهرداری است که در صورت استفاده درست و بهینه موجب ارتقا و بهبود کیفیت خدمات رسانی و در نتیجه رضایت مندی و اعتماد شهروندان و ذینفعان و در سطحی ارتقای شهرداری و توسعه شهر خواهد شد. همان طور که در مصاحبه قبلی اشاره کرده بودم شهرداری سقز نیز همچون سایر شهرداری‌ها به دلیل در اختیار داشتن درصد کمی نیروی متخصص و با کیفیت راه زیادی تا تبدیل شدن به یک سازمان چابک و کارآمد در پیش دارد که در این مسیر طی دوسال گذشته تلاش نموده‌ایم مجوز قانونی جذب نیروی متخصص مورد نیاز شهرداری اعم از نیروی فنی و نیروی تحصیلکرده را اخد نماییم که با توجه به وجود نیروی مازاد در برخی بخش‌ها همچنان این امکان فراهم نشده و در حال حاضر با تلاش جهت اصلاح ساختار سازمانی در صدد اخذ این مجوزات هستیم.

بخش عمده کار شهرداری، خدمات‌رسانی به شهروندان اعم از تنظیف و جمع‌آوری زباله، نگهداری و توسعه فضای سبز، حفظ و توسعه اماکن عمومی و … است که با توجه به تزریق برخی از نیروهای خدماتی به بخش‌های اداری در دو دهه گذشته و همچنین بازنشستگی نیروهای مجرب در دو سال اخیر شهرداری سقز همواره با کمبود پرسنل کارگری اعم از راننده پایه یک، نیروی فنی و ساده فضای سبز، عمران، تاسیسات، تنظیف و … مواجه بوده که با عنایت به عدم اخذ مجوز برونسپاری خدمات این بخش‌ها به بخش خصوصی و البته تجارب ناموفق گذشته، ناچار به بکارگیری نیروی کار در بخش‌های فوق الذکر به صورت روزمرد و فصلی شده‌ایم.

این بکارگیری نیروی فصلی با بررسی و امتیاز بندی همه متقاضیان کارگری در شهرداری سقز و حذف مواردی که دارای وابستگی درجه یک با پرسنل شهرداری بوده‌اند و لحاظ نمودن سایر محدودیت‌های سنی و تحصیلی در دو بخش کارگری و رانندگی پایه یک دارای مدرک ویژه صورت گرفته که در سال گذشته ۳۷ نفر و در سال جاری ۱۱۷ نفر از این طریق و با اخذ تعهد مبنی بر عدم جابجایی و ارایه مدرک و همچنین از میان افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی بکارگیری شده‌‎اند و جز درصد کمی که در زمستان نیز کاربرد دارند همانند رانندگان یا نیروهای فنی تاسیسات و تاسیسات درآمد زای شهرداری، نیروهای اجراییات و سدمعبر، سایر نیروهای بکارگیری شده تا پایان فصل جاری همجون سال گذشته تعدیل شده و در اسفند ماه مجددا با امتیاز بندی و رتبه بندی بکارگیری خواهند شد. امتیاز بندی در دو بخش رانندگی پایه یک ویژه‌دار و کارگری و با در نظر گرفتن خدمات مورد نیاز شهرداری صورت گرفته و تلاش شده عدالت در این بکارگیری رعایت گردد و صرفا از شهروندان سقزی بکارگیری صورت گرفته است.

بررسی ها و تجزیه و تحلیل‌های اقتصادی صورت گرفته در حوزه های مختلف شهرداری نشان دهنده بازدهی بالاتر بکارگیری مستقیم نسبت به عقد قرارداد با پیمانکاران با توجه به لزوم تامین سود پیمانکاران است.

در مورد بخش دوم سوال نیز باید تاکید نمایم که در طول حضور بنده در شهرداری هیچ نیروی جدیدی از بخش فصلی به بخش اداری منتقل نشده است و تعداد نیروهای متخصص که از بخش کارگران قدیمی به بخش اداری منتقل شده‌اند نیز از تعداد انگشتان یک دست کمتر هستند که با توجه به تحصیلات و تخصص و نیاز بخش مورد نظر صورت گرفته است. در مورد جذب نیروی غیر فصلی نیز تا کنون موردی نداشته ایم.

واکاوی:هنوز بر سر پروژه کوردمال میان امور آب، شهرداری و سهامداران پروژه اختلاف وجود دارد. این اختلافات به چه مرحله‌ای رسیده است.

گویلی: پروژه کوردمال که طی قراردادی ۳۰ ماهه در بهار ۹۴ آغاز گردیده، همچون سایر پروژه‌های مشارکتی شهرداری از جمله پروژه هتل، مجتمع تجاری گولان، ساختمان پزشکان و … دارای ایرادات و اشکالات متعدد در قرارداد و اخد مجوزات بوده که تاکنون شهرداری و سرمایه‌گذار به جد پیگیر رفع مشکلات و حل و فصل اختلافات هستند.

این پروژه با فراخوان شهرداری و عقد قراردادی سرشار از ایردات و اشکالات مختلف از سال ۹۴ آغاز شده و متاسفانه تاکنون فاقد هرگونه نقشه تایید شده، پروانه ساخت، مجوز امور آب، مجوز کمیسیون ماده ۵ و … بوده و با توجه به هزینه‌کرد سرمایه قابل توجه توسط سرمایه‌گذاران پروژه با اعتماد به شهرداری، مجتمع در حال حاضر دارای پیشرفت قابل توجهی بوده و در مراحل پایانی آماده شدن جهت بهره‌برداری است که به صورت غیر رسمی نیز از نوروز ۱۴۰۱ بازگشایی شده است و در دوسال گذشته نیز شهرداری تلاش نموده گره‌های پر تعداد این پروژه را رفع کند و در این مسیر همه دستگاه‌های فرادست و نظارتی نیز درگیر شده‌اند.

مهم‌ترین چالش پروژه اخذ تاییدیه و عقد قرارداد اجاره بستر از امور آب است که در حال حاضر در مراحل پایانی بوده و اختلاف نظر شهرداری و این اداره در مورد عبور دهی دبی سیل ۱۰۰ ساله به کارشناسان ذی صلاح دادگستری سپرده شده است و در صورت تایید، عقد قرارداد اجاره عرصه مورد نظر با امور آب امکان پذیر خواهد شد.

همچنین مساله انشعابات دستگاه‌های خدمات رسان پروژه نیز با همکاری شهرداری حل شده و با تخصیص پارکینگ مناسب با دسترسی به بلوار دانشجو، این مانع مهم نیز از سر راه برداشته شده است. موضوع دیگری که سر راه عقد قرارداد اجاره بستر و تاییدیه امور آب و با اظهار نظر کارشناسان دادگستری در حال تعیین تکلیف است احداثی‌های داخل بستر رودخانه اعم از پارکینگ و موتورخانه شمالی است که با توجه به تایید احتمالی تامین فضای عبور دهی دبی ۱۰۰ ساله از دهانه‌های پل توسط کارشناسان قابل حل است. همچنین تایید استحکام احداثیات که مورد درخواست کمسیون ماده صد شهرداری برای تعیین تکلیف مجوز بهره‌برداری می‌باشد به سازمان نظام مهندسی و مشاور ذی صلاح سپرده شده است.

تقسیم سهم الشرکه و تعیین سهم شهرداری از مجتمع نیز پس از چالشی طولانی مدت در حال حاضر به کارشناسان رسمی دادگستری سپرده شده است که پس از تصویب و ابلاغ شورای اسلامی شهر قابل اعمال خواهد بود و سپس شهرداری سالن بزرگ آمفی تئاتر را که جزو سهم این نهاد است تجهیز و راه اندازی خواهد نمود.

در مجموع و با توجه به چالش‌های متعدد این پروژه به نظر بنده در حال حاضر در نقطه مناسبی از خاتمه مناسب موضوع و آغاز بهره‌برداری رسمی از پروژه هستیم که البته ساخت پل عابر پیاده مکانیزه نیز که از تعهدات شهرداری در قرارداد برای آغاز بهره‌برداری بوده نیز در حال طی فرآیند انجام است و شورای اسلامی شهر نیز در این مورد مصوبه مناسبی به شهرداری ابلاغ نموده است که از محل سهم شهرداری از مغازه@های مجموعه این پل می‌بایست ساخته شود.

واکاوی: شاید آسفالت کوچه و معابر را یکی از نقاط قوت خود بدانید، اما ارائه قیر رایگان در سطح کشور در همه شهرها معمول بوده، شهرداری سقز چه کار خاصی در این زمینه انجام داده است.

گویلی: در اختیار داشتن معابر بهسازی شده اولین و مهم‌ترین نیاز شهروندان و جزو حقوق اولیه شهروندی آنان محسوب می‌شود که با بررسی ساده‌ای می‌توان دریافت در سال ۱۴۰۰ و علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته قبلی حجم بسیار بالایی از معابر همچنان خاکی بوده و حتی با وجود دریافت هزینه مشارکت آسفالت و بتن‌ریزی معابر از شهروندان تعداد قابل توجهی از این تعهدات ایفا نشده بود که از عمر برخی از این تعهدات بالغ بر ۲ تا ۳ سال گذشته بود و با این وجود و به دلیل صرف قیر و هزینه‌ها در معابر بافت مرکزی شهر توجه مناسبی به محلات و مناطق کمتر برخوردار نشده بود و بالاترین نارضایتی و بی اعتمادی شهروندان نیز به همین موضوع اشاره داشت.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد مهرماه ۱۴۰۰ که بنده عهده‎دار شهرداری سقز شدم هیچ قیری در شهرداری موجود نبود و حتی قیر تحویلی شهرداری آرمرده که شهرداری تعهداتی بابت آن داده بود نیز مصرف شده بود و لذا اعتماد شهرداری ها نیز به شهرداری سقز سلب شده بود. در دو سال گذشته و با تلاش های صورت گرفته از محل های مختلفی قیر جذب شد که می توان به قیر قابل توجه جذب شده بالغ بر ۷۰۰ تنی از شرکت بازآفرینی  اشاره نمود که با توجه به قرار گیری شهرداری سقز در لیست سیاه راه و شهرسازی به دلیل مصرف قیر بازآفرینی محلات بافت فرسوده در روکش معابر مرکزی شهر در سالهای اخیر، این جذب قیر به دنبال اعتماد سازی و تعهد عدم تکرار چنین مساله ای صورت گرفت و شهرداری سقز در استان کردستان بیشترین جذب قیر را در میان شهرهای استان تاکنون داشته است و با توجه به پیشرو بودن این شهرداری در حوزه بازآفرینی شهری در دوسال گذشته، در حال جذب سهمیه ای بالغ بر ۱۵۰۰ تنی نیز از این محل برای پایان دادن به معابر خاکی محلات هدف بازآفرینی هستیم.

همچنین شهرداری با توجه به پرداخت بدهی های قابل توجه به شرکت های فروش قیر، میزان قیر مناسبی را بخصوص در سال ۱۴۰۰ از این شرکت ها خریداری نمود و همچنین از محل قیر تخصیصی سازمان شهرداری های کشور به شهرداری ها از محل قانون بودجه نیز در دوسال گذشته بالغ بر ۲۲۰۰ تن قیر جذب شده است که با پیگیری های صورت گرفته و در مقایسه با سایر شهرهای استان بخشی از آن مازاد بر سهمیه بوده است. همچنین با اعتماد سازی مجدد در دوسال گذشته، قیر شهرداری های صاحب، سنته و آرمرده و همچنین پیمانکاران حوزه راه و آموزش و پرورش نیز جذب و به میزان مناسبی آسفالت و سایر مصالح تولیدی شهرداری سقز به انها تحویل شده است که از محل سود این قراردادها نیز توانسته ایم میزان آسفالت بیشتری تولید کنیم.

با توجه به آنچه بیان شد و توسط منابع فوق الذکر قیر بی سابقه ای برای شهرداری سقز تامین گردید که از این محل ضمن ایفای تعهدات ادوار قبل، تعهدات جدیدی را در مورد کوچه ها به انجام رسانیدیم و دهها خیابان نیز به صورت رایگان بهسازی و آسفالت و روکش گردید که منجر به رضایت مندی گسترده شهروندان گرانقدر شده است. در پایان نیز ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در سال جاری رکورد جدیدی در تولید و مصرف آسفالت و مصالح شهرداری سقز به ثبت رسیده و این درحالیست که فصل عمرانی همچنان ادامه دارد.

واکاوی: شما بر چابک‌سازی نیروهای شهرداری جهت خدمات رسانی بهتر به شهروندان تأکید داشتید؟ برای چابک‌سازی چه اقداماتی انجام دادید و فکر می‌کنید تا چه میزان رضایت شهروندان از خدمات شهرداری بیشتر شده است؟

گویلی: توسعه خدمات شهرداری در همه حوزه ها صورت گرفته که گزارش عملکردهای مقایسه ای این مهم را به اثبات می رساند و این موجب افزایش رضایتمندی شهروندان از خدمات شهرداری و افزایش اعتماد و اطمینان به این نهاد شده است. در حوزه چابک سازی هم تا حد امکان تلاش کرده ایم بهره وری نیروهای مازاد حوزه های مختلف با سپردن مسولیت های جدید افزایش یابد که البته هنوز راه زیادی برای تحقق چابک سازی در پیش داریم و با توجه به تبدیل وضعیت های رابطه ای و بدون ضابطه متاسفانه بخش مهمی از نیروهای کارگری و خدماتی را که می توانستند در همان بخش مفید تر واقع شوند از دست داده ایم و با تعریف شفاف شرح وظایف و کاهش قابل توجه اضافه کاری پرداختی و ایجاد عدالت در این حوزه تلاش نموده ایم کارایی و بهره وری این نیروها افزایش یابد. واگذاری بخش جمع آوری زباله از طریق فراخوان به پیمانکار نیز در همین راستا اجرایی گردیده که البته هنوز به بازدهی و عملکرد مناسب و مورد نظر شهرداری که عدم دپوی زباله در محلات و تمیزی بیشتر شهر و همچنین چابک سازی این حوزه می باشد نرسیدیم که با روش ها و تصمیمات اتخاذ شده در صدد نیل به این اهداف هستیم.

چابک سازی مولفه های بسیاری دارد که برخی موازی و برخی به صورت متوالی می بایست اجرایی گردند، در مطالب و مصاحبه های بعدی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

واکاوی: در هنگام بارش سنگین برف در زمستان ۱۴۰۰ شما وعده نوسازی ناوگان و ماشین‌آلات شهرداری را دادید، چه میزان این وعده محقق شده است؟

گویلی: شهرداری سقز در مواجهه با بارش برف قابل توجه و کم سابقه سال ۱۴۰۰ به دلیل زمین گیر بودن بخشی از ماشین آلات و عدم امکان افزودن برخی تجهیزات از جمله تیغه‎های برفروبی با مشکلاتی مواجه شد و پس از آن بازسازی کلیه ماشین آلات و تجهیزات و قطعات آنها و افزودن تیغه های برفروبی جدید در دستور کار قرار گرفت که موجب شده در حال حاضر با امکانات و تجهیزات کاملی برای مدیریت بحران برنامه ریزی کنیم.

همچنین احداث و تجهیز ستاد مدیریت بحران شهرداری در سال ۱۴۰۱ و برگزاری دوره های آموزشی برای رانندگان و کارگران و همچنین تجهیز استراحتگاه کارگران در مواقع بارش نزولات آسمانی موجب افزایش بازدهی و کارایی ستاد مدیریت بحران شهرداری شده است و این موضوع در حال حاضر نیز ادامه دارد و کلیه تجهیزات برفروبی به سیستم پایش آنلاین مجهز شده و با تعریف و تمرین سناریوهای مختلف بحران برای این مجموعه از امادگی مناسبی برای مواجهه با بحران های معمول برخوردار هستیم.

غافلگیری شهروندان در یک صبح برفی

علاوه بر بازسازی و راه اندازی کامل ماشین آلات زمین‌گیر شامل گریدر، لودر، بیل بکهو، کمپرسی، افزودن یک دستگاه تراکتور لودری و دو دستگاه تیغه مجهز و همچنین تجهیزات آتش نشانی و جذب رانندگان پایه یک جدید موجب اطمینان خاطر بیشتر مجموعه ستاد مدیریت بحران شهرداری شده است.

واکاوی: سالهاست محدوده جدیدی به شهر اضافه نشده و بسیاری مترصد این فرصت هستند تا در حاشیه شهر زمین‌شان به محدوده اضافه و بتوانند یک سرپناهی درست کنند و یا تعاونی‌ها از بلاتکلیفی خارج شوند. از طرفی، اخیرا اداره‌کل راه و شهرسازی استان کردستان از الحاق  ۱۲۰۵ هکتار زمین به محدوده شهرهای استان خبر داده است! سهم سقز چه میزان است؟ و آیا می‌توان امیدوار به الحاق شدن زمین‌هایی در اطراف سقز و رونق ساخت و ساز باشیم؟

گویلی: از محدوده ۲۲۰۰ هکتاری شهر سقز در بالغ بر ۵۰۰ هکتار از اراضی تا کنون ساختی صورت نگرفته و این نشان می دهد افزایش ساخت و ساز و مسکن پیش از آنکه نیازمند الحاق اراضی جدید به محدوده شهری باشد به گره گشایی از مشکلات عدم صدور پروانه ساخت اراضی فعلی نیازمند است که در این حوزه نیز شهرداری تا کنون با توافقات جدید صورت گرفته، امکان صدور پروانه ساخت برای بخشی هرچند اندک از این اراضی خالی را فراهم نموده است و در صدد است با فراهم سازی امکان صدور پروانه در اراضی پشت شهرک دانشگاه که بالغ بر ۱۱۰ هکتار می‌باشند و بالغ بر ۴۰۰۰ خانوار چشم انتظار آن هستند علاوه بر رونق ساخت و ساز و مشاغل مرتبط با آن نسبت به امکان خانه‌دار شدن شهروندان منتظر اقدام نماید.

سایر بخش‌های خالی نیز در حال رفع تعارضات قانونی با اراضی ملی یا اشخاص و یا تصویب طرح‌های تفکیکی هستند. مساله‌ای که موجب شده چنین میزان بی‌سابقه‌ای از اراضی داخل محدوده شهری خالی بماند از نظر بنده در حالت خوشبینانه ناکارآمدی و عدم مطالبه گری مدیریت شهری و در حالت بدبینانه فساد در حوزه تهیه، تدوین و تصویب طرح‌های مصوب شهری می‌باشد که به وضوح از نحوه توزیع کاربری‌های خدمات عمومی می‌توان به این موضوع پی برد که از سویی در تعیین کاربری‌ها به مالکیت اکثر مالکین شهر توجهی نشده و از سویی دیگر شهرداری اجازه تفکیک و صدور پروانه غیر مجاز در اراضی قولنامه‌ای دارای کاربری عمومی را صادر نموده که زمینه ایجاد تبعیض، رانت و کلاهبرداری گسترده از شهروندان عمدتا آسیب پذیری که خریدار یک یا نصف پلاک هستند و از سویی نیز ظهور و افزایش تصاعدی ثروت دلالان از محل تفکیک و فروش این اراضی به عامه مردم و عدم پاسخگویی آنها به مردم و قانون هستیم و مهم ترین عامل این فساد وسیع که یکی از دلایل گرانی غیر منطقی زمین و مسکن در شهرسقز شده است در حالت خوشبینانه ناکارآمدی و عدم آینده نگری مدیریت شهری و در صدر آن شهرداری است. متاسفانه با بررسی های صورت گرفته در دو سال اخیر نیز ردپای این دلالان در برخی محلات شهر همچنان قابل مشاهده است که قطعا با کمترین دخالت آنان و عامل دخالت نیز برخورد جدی داشته و خواهیم داشت.

سوالی که گاها توسط شهروندان مطرح می گردد این است که بصورت مثال چگونه امکان دارد زمینی با متراژ ناچیز و متعلق به شهروندی دارای کاربری عمومی و زمینی دارای متراژ بالا و متعلق به شهروند دیگری دارای کاربری عمدتا تجاری مسکونی شده است و تنها جواب شهرداری به این موضوع شانه خالی کردن از موضوع تعیین کاربری اراضی و ارجاع موضوع به مشاور یا اداره راه و شهرسازی است.

در مورد میزان اراضی الحاقی به محدوده شهری سقز نیز تا این لحظه ۱۱۲ هکتار اراضی عمدتا ملی! به درخواست راه وشهرسازی و برای تامین مسکن طرح جهش ملی مسکن به محدوده قانونی شهر افزوده شده است و در تلاشیم بخش‌های دیگری از گوشه و کنار برای حل مشکل شهروندان به محدوده افزوده شود. در طرح جامع جدید شهر که آماده ارسال به شورا و شهرداری می‌باشد و همچنین بازنگری قریب‌الوقوع طرح تفصیلی تلاش خواهم نمود تا حد امکان تبعیض و بی عدالتی‌ها کاهش یابد.

واکاوی: مشکل زمین‌های قولنامه‌ای کماکان پابرجاست و این مهم کاهش ساخت و ساز و در نتیجه افزایش اجاره را به دنبال داشته است! کِی قرار است این مشکل حل شود؟

گویلی: همانطور که در بخش قبلی اشاره کردم موضوع اراضی قولنامه ای در شهرهایی مثل سقز که به صورت بی رویه، به تفکیک غیر مجاز اراضی، بدون اعمال ماده ۱۰۱ قانون شهرداری و بدون توجه به کاربری آنها اقدام شده است بسیار حادتر بوده و شکاف اقتصادی میان شهروندان را افزایش داده و عده بیشماری که با اندک سرمایه‌ای که داشته‌اند و با هماهنگی و اعتماد به شهرداری و دلالان اقدام به خریداری زمین به امید مسکنی مناسب نموده‌اند را در حال حاضر فقیر‌تر نموده و تعداد مستاجرین را نیز افزایش داده که با توجه عدم امکان صدور مجوز ساخت در حداقل ۲۵ درصد از اراضی داخل محدوده شهری، تعداد مسکن مناسب برای اجاره با نیاز شهروندان تناسب نداشته و وضعیت فعلی رقم خورده است که البته همانطور که قبلا اشاره کردم تمام توانمان را برای گره گشایی و آزاد سازی اراضی در بخش‌های مختلف شهر بکارگرفته‌ایم.

همچنین بنده در دو سال اخیر با قبول مسئولیت و در راستای کمک به شهروندان، بویژه قشر آسیب پذیر دستور صدور پروانه ساخت برای آندسته از اراضی قولنامه‌ای که دارای کاربری مناسب ساخت بوده و دارای دستور نقشه سال‌های اخیر بوده‌اند را صادر نمودم که در همین راستا صدها پروانه برای شهروندانی که با اعتماد به شهرداری اراضی دارای کاربری مناسب و دستور نقشه را به صورت قولنامه‌ای خریداری نموده بودند، صادر شده است که افزایش قابل توجهی در ساخت و ساز را موجب گردیده است.

همچنین برای سایر اراضی قولنامه‌ای دارای کاربری مناسب (مسکونی یا تجاری)، با شرایط تسهیل شده احراز مالکیت در یکسال اخیر پروانه صادر نموده‌ایم و این مهم نیز در راستای تکریم همشهریان عزیز صورت گرفته است و به زودی نیز خبرهای خوشی از شرایط صدور پروانه برای سایر موارد به شهروندان خواهم داد انشاالله…

همچنان از شهروندان عزیز خواهشمند است از هرگونه خرید و فروش غیر ضروری اراضی قولنامه‌ای تا تعیین تکلیف خودداری نمایند چراکه گاها در برخی محلات مشاهده گردیده دلالان به سود هنگفت تفکیک غیر مجاز و فروش قولنامه‌ای قناعت نکرده و حتی برای صدور پروانه اراضی نیز مطالبه وجه یا شراکت از خریدار نموده‌اند که مواردی در دوسال اخیر بلافاصله پس از اطلاع و آگاهی از این موضوع خوشبختانه خنثی گردید.

واکاوی: بعنوان آخرین سؤال، در مورد تخلیه و تخریب بازار روز شهرداری که بیش از یک دهه است توسط شورا و شهرداری وعده داده شده است و همچنین برنامه شهرداری برای این زمین توضیح دهید.

گویلی: بازارچه آتش نشانی شهرداری که با نام‌های مختلفی در شهر شناخته می‌شود در سال ۸۵ و باهدف ساماندهی دستفروشان محدوده گاراژ میرده ساخته و بصورت اجاره موقت به دست فروشان واگذار شده بود، در سالهای بعد از هدف اصلی خویش دور شده و نه تنها اثری در ساماندهی دستفروشان ایفا ننمود بلکه به پناهگاهی زشت و مامن و محل آسیب‌های مختلف اجتماعی برای شهروندان در بهترین نقطه شهر که محل عبور مسافرین و گردشگران است، مبدل شده بود و حذف یا ساماندهی آن در ۱۳ سال اخیر وعده تاریخی شورا و شهرداری بوده است که خوشبختانه همانطور که شاهد هستید با حمایت خوب شورای اسلامی شهر و همکاری مناسب دادستان محترم و نیروهای خدوم انتظامی و به دست همکاران زحمت کش شهرداری سقز این مهم به سرانجام رسید و این سازه نازیبا برای همیشه از چهره کهن شهر سقز حذف گردید.

برنامه شورا و شهرداری برای ایجاد رونق و توسعه در این نقطه مهم از شهر، بهره‌برداری مناسب از زمین محل این بازارچه است که دارای متراژ ۲۸۰۰ مترمربع است از طریق احداث برج تجاری، تفریحی، مسکونی (همراه پارکینگ) با حداقل طبقات ۱۱ و از طریق جذب سرمایه گذار و به روش مشارکت مدنی می‌باشد که به زودی و پس از طراحی و اخذ مجوزات مناسب و مصوبه شورای اسلامی شهر شرایط مشارکت اعلام خواهد شد و به نظر بنده اولین پروژه جدید و مدرن مشارکتی شهرداری سقز و تبلیغی برای جذب مناسب و اصولی سرمایه گذار خواهد بود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا