پُستچیها دیگر دَر نمیزنند!

خیلی از ما انتظار برای رسیدن یک نامه و یا بسته پُستی را تجربه کردهایم، فردِ احتمالا موتورسوار زنگ در را میزد و ما با دیدن حجم نامهها و بستههایی که همراه داشت مطمئن میشدیم که بسته پُستیِ ما را با خود به همراه دارد، نام خانوادگی یا مشخصات لازم را میپرسید و با اخذ یک امضا پسته را تحویل میداد و خداحافظ…
اکنون مدتهاست از این روش خبری نیست، روزها انتظار کم است و تازه پیامکها با این مضامین شروع میشود؛ “بسته پستی دارید لطفاً به اداره پست مراجعه کنید”، “توزیع نداریم و برای دریافت بسته پستی به اداره مراجعه کنید” و یا در مواردی حتی این پیامک هم ارسال نمیشود و مشتری باید خود به اداره برای دریافت بسته مراجعه کند. اینها در حالی است که هزینه ارسال این بستهها از پیش از مردم دریافت شده است. در عوض اداره پُست نیز ضمن اذعان به برخی کاستیها از عدم درج دقیق آدرس و یا تلفن همراه و نیز عدم پلاککوبی برخی منازل گلایه دارد.
توسعه فروش آنلاین و لزوم خدماترسانی مطلوبتر
در دورهای که با وجود کمرنگ شدن نامهنگاریها، توسعه فروش اینترنتی و دریافت برخی خدمات دیگر، نقش پُست را بیش از پیش پُررنگ کرده، اما گویا در این شهر تمایلی به پیشرفت و خدماترسانی مطلوب در این حوزه دیده نمیشود، چه بسا عقبگرد به دوره چاپارها هم که خدمات پُستی را در دورههای قبل از میلاد انجام میدادند ممکن نباشد، هرودت تاریخنگار معروف در سال ۴۴۰ قبل از میلاد در مورد وظیفهشناسی و سرعت عمل چاپارها مینویسد: «”نه برف، نه باران، نه گرما، نه تاریکی شب نمیتواند این پیکها را از انجام تند و تیز وظیفهشان باز دارد. چاپار اولی به سرعت پیام را به دومی میرساند و دومی به سومی و به این ترتیب پیام بین چاپارها دست به دست میشود تا به مقصد برسد…”.
اکنون و با وضعیت موجود، در بسیاری از موارد، مشتریان این اداره چه در برف و چه باران و چه باوجود هزاران مشکل دیگر باید خود شخصا با صرف وقت و هزینهای اضافی به اداره مراجعه و بسته مربوطه را دریافت کنند و همین موجب نارضایتی گسترده از عملکرد این اداره شده است.
آدرس غیر دقیق و عدم پلاککوبی منازل خدماترسانی را کند کرده است
البته این اداره نیز دلایل و توجیهاتی در این زمینه دارد. رئیس اداره پُست سقز در گفتگو با واکاوی ضمن تأیید مشکلاتی در حوزه رساندن بستههای پُستی به دست مشتریان گفت: در یک مورد خاص که این روزها اتفاق افتاده و پیامک برای مشتری ارسال شده متوجه کمکاری نامهرسان شدیم و به او اخطار کتبی دادیم، اما در برخی موارد دیگر باید معذوریتها و محدودیتهای این اداره را نیز در نظر گرفت.
فرهادی افزود: گاهی اوقات با اینکه بسته پستی تا نزدیک مقصد رفته اما به دلیل عدم ارائه آدرس دقیق، عدم قید کردن شماره تماس و عدم پلاککوبی منازل توسط شهرداری، به دست مشتری نمیرسد.
دریافت و توزیع روزانه ۴ هزار بسته پُستی در سقز
رئیس پُست سقز با اعلام اینکه روزانه حدود ۲ هزار بسته پستی دریافت و ۲ هزار بسته نیز توزیع میشود گفت:فرآیند دریافت، ممیزی و توزیع بستهها میان نامهرسانها زمانبر است، با این وجود هربسته دارای بارکد است و مشتریان میتوانند از طریق سامانه رهگیری مرسولات زمان ارسال و تحویل بسته پستی خود را مشاهده کنند و دیگر مراجعه به اداره چندان ضروری نیست.
بستههای پستی به خود مشتری تحویل داده نمیشود
علیرغم این توضیحات باز هم گلایهها از این اداره زیاد است. یک مخاطب میگوید ما سالها بود بسته پستی دریافت میکردیم و با اینکه پُستچی را هم میشناختیم اما در چند مورد این نامهرسان بسته ما را تحویل سوپرمارکت محله داده بود حال آنکه جعبه پُستی ما که بر روی درب منزل نصب شده قابلیت دریافت بسته را دارد و هیچ برگه اخطار کتبی به این جعبه و یا پیامکی از طریق تلفن همراه به دست ما نرسیده بود.
فرهادی در توضیح مواردی از این قبیل که شاید به کمبود نامهرسان برگردد گفت: مجموعا هشت نامهرسان کار توزیع بستهها را در گستره شهر سقز انجام میدهند و اگرچه سالهاست خواستار افزایش و بکارگیری نیرو هم شدهایم اما مسئولان مربوطه اعلام کردهاند که بکارگیری نیرو تحت هر عنوانی ممنوع است.
با این وجود مشتریان حق دارند به شرط رعایت الزاماتی همچون قید دقیق آدرس، تلفن همراه و پیگیری از طریق سامانه، در ازای هزینهای که پرداخت میکنند خدمات مناسبی دریافت کنند و اداره پست نیز از هر طریق ممکن و کاهش مشکلات این حوزه رضایت شهروندان را جلب نماید.