نظر شما در مورد خدماتی که درمانگاه‌های شبانه‌روزی ارائه می‌دهند چیست؟

نحوه پراکندگی درمانگاه‌های سطح شهر سقز

بنابر آنچه از سوی شبکه بهداشت و درمان شهرستان سقز منتشر شده است در حال حاضر ۹ درمانگاه شبانه‌روزی در سطح شهر سقز فعالیت دارند و واکاوی با بررسی محل قرار گیری آنها بر روی نقشه تلاش کرده تا تصویر دقیق‌تری از این مراکز در هنگام ضرورت به شهروندان ارائه دهد.

با این حال فعالیت این مراکز اعم از زمان، امکانات، پزشکان، میزان پایبندی به آیین‌نامه‌ها و … در بیشتر اوقات محل نقد شهروندان و مراجعان است و آنها معتقدند یک مرکز درمانی زمانی می‌تواند سلامت شهروندان را تضمین کند که بخش زیادی از فاکتورهای مدنظر را دارا باشد و فرد بدون دغدغه با مراجعه به آن حداقل از پایدار بودن سلامت خود تا زمان مراجعه به پزشک یا مرکز درمانی مناسب‌تر اطمینان حاصل کند.

فعالیت ۹ درمانگاه در ۹ نقطه از شهر؟

در این‌باره رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سقز با بیان اینکه ۹ درمانگاه در ۹ نقطه از شهر شامل درمانگاه‌های سارێژ (میدان قدس)، ابن‌سینا (میدان مادر)، نور (شهرک دانشگاه)، باران (میدان قدس)، حکیم (میدان شهدا/شاناز) شهید درخشان (بلوار انقلاب)، مهر (بهارستان)، سلامت (میدان جامی)، ژین (پاساژ ئالان و دیلان) فعالیت دارند که با توجه به وجود بیمارستان‌های سطح شهر می‌توان گفت پراکندگی مناسبی دارند.

البته برخلاف نظر مدیریت شبکه، نباید از نظر دور داشت که قرارگیری درمانگاه‌های سارێژ، باران، شهید درخشان و حتی ژین با توجه به نزدیکی‌شان به بیمارستان امام، نه تنها توجیهی منطقی برای پراکندگی مناسب ندارند، بلکه با سیاست تمرکز زدایی از مرکز شهر نیز در تضاد است. از طرف بخش گسترده‌ای از شهر ازجمله بلوار کردستان تا آخر مناطق مسکونی محدود سقز به سمت بوکان به جز بیمارستان تأمین اجتماعی فاقد چنین درمانگاهی است.

گلایه کمبود امکانات

پروین خسروپور در مورد کمبود امکانات این مراکز گفت: مطابق آیین‌نامه‌های موجود درمانگاه‌های شبانه‌روزی بایستی حداقل در حد اورژانس یک بیمارستان امکاناتی ازجمله دستگاه اکسیژن یا دستگاه اکسیژن‌ساز، حداقل چهار تخت، داشتن قرارداد با فوریت‌های پزشکی و… داشته باشند. ضمن آنکه در آیین‌نامه جدید هم گزینه مناسب‌سازی اضافه شده است و در درمانگاه‌های جدید باید رعایت شود و هرکدام از این موارد رعایت نشود شبکه بهداشت تذکرات لازم را داده است.

آیا پزشک عمومی و متخصص به تعداد کافی وجود دارد؟

مدیر شبکه بهداشت در این باره توضیح داد که در ابتدای آغاز به کار درمانگاه علاوه بر پزشک عمومی، پزشک داخلی، کودکان و زنان نیز حضور دارند. در ادامه اگر درمانگاه با توجه به متراژ زمینی که در اختیار دارد می‌‌تواند درخواست افزایش پزشک را ارائه دهد. از طرفی پزشکانی که تعهد خدمت دارند نباید در درمانگاه حضور داشته باشند ولی در مواردی برای خدمت رسانی بهتر این پزشکان نیز حضور پیدا کرده‌اند. همچنین در مواردی بوده که اختلاف هیأت مدیره و یا کادر درمان نامناسب به نحوه خدمت‌رسانی ضربه زده و ما مهلت قانونی به درمانگاه داده‌ایم اما چون منجر به نتیجه نشده است فعالیت درمانگاه متوقف شده است.

چرا داروخانه‌ها فعالیت ندارند؟

خسروپور در پاسخ به اینکه چرا داروخانه‌هایی که در اطراف این درمانگاه‌ها هستند فعالیت متناسب با درمانگاه ندارند گفت: از ۳۲ داروخانه سطح شهر تنها ۶ مورد (با احتساب داروخانه بیمارستان‌ها) شبانه‌روزی هستند و مابقی تنها حق فعالیت در روز را دارند. از طرفی فعالیت این داروخانه‌ها در ساعات شبانه با اعتراض داروخانه‌های شبانه‌روزی مواجه می‌شود که ما به این داروخانه‌ها پیشنهاد داده‌ایم تا درخواست تبدیل به شبانه‌روزی شدن را ارائه دهند، اما چون با کمبود داروساز و مسئول فنی مواجه هستند این اقدام انجام نشده است.

اعتراف به عدم شبانه‌روزی بودن

مسئول بهداشت و درمان شهرستان سقز ضمن اعتراف به اینکه مطابق قانون این درمانگاه‌ها باید شبانه‌روزی فعالیت داشته باشند اما معمولا فعالیت آنها تا یک یا دو ساعت بامداد روز بعد است ولی آنها چون حضور پزشک و کادر درمان را برای یک چند بیمار مقرون به صرفه نمی‌دانند از ساعت یک یا دو نصف شب به بعد کمتر حضور دارند و البته این را باید در نظر داشته باشیم بیماری که در چنین ساعتی به پزشک مراجعه می‌کند به احتمال زیاد اورژانسی است و بهتر است به اورژانس بیمارستان مراجعه نماید.

این توضیحاتی بود که مدیر شبکه بهداشت و درمان در قبال نقد عملکرد و خدمات مراکز درمانی ارائه داد. با این وجود، نظر به اهمیت جان و سلامت انسان‌ها و انتظار دریافت خدمات مناسب در قبال هزینه‌هایی که شهروندان و بیماران پرداخت می‌کنند، پاسخگویی، سرعت عمل، ابتکار و نوآوری، تکریم بیمار و همراه، استفاده از کادر مجرب و پزشکان خوشنام کمترین مطالبه‌ای است که باید پاسخگویی به آن در دستور کار این مراکز قرار بگیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا