چند آمار از وضعیت اعتیاد و مواد مخدر در استان کردستان

روز دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ نشست شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان برگزار شد. تصویر و آماری که مسئولان کمیته‌ها از وضعیت اعتیاد و مواد مخدر در استان کردستان ارئه داده‌اند قابل توجه و قابل بحث است، اینکه اعتیاد سن و سال و یا زن و مرد نمی‌شناسد و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در حوزه آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد ضرورتی است که بر دوش یکایک افراد جامعه، خانواده‌ها، سازمان‌های غیر دولتی و نیز ارگان‌ها مختلف دولتی، انتظامی و اجتماعی قرار دارد.

واکاوی تعدادی از این آمارها را در اینفوگرافی فوق آورده است، اما برای اینکه دقیق‌تر بدانید وضعیت به چه شکلی است پیشنهاد می‌دهیم در ادامه این متن گزارش نشست مذکور را به صورت کامل بخوانید:

مجتبی محمدی صبح امروز در نشست کمیته‌های شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان با اشاره به شعار امسال، اظهار کرد: جهش تولید باید در همه حوزه‌ها صورت بگیرد و داشتن شغل ثابت، درآمد پایدار و مهارت‌آموزی لازمه تحقق این امر است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد ورودی مواد مخدر در زندان‌ها معتادان متجاهر هستند، افزود: هدف از حضور معتادان در کمپ‌ها بازگشت فرد آسیب‌دیده به زندگی است، اما آیا واقعاً این اتفاق افتاده است؟ ایجاد کمپ‌ها به صورت جزیره‌ای نمی‌تواند خروجی مناسبی داشته باشد.

مدیرکل امور زندان‌های استان کردستان با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی بهبودیافتگان از اعتیاد اظهار کرد: در همه زندان‌های استان ظرفیت کارگاه‌های مهارت‌آموزی ایجاد شده و در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهند رسید.

محمدی در پایان از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بهبودیافتگان اعتیاد استان کردستان به شدت انتقاد کرد.

برخورد قاطع با توزیع‌کنندگان موادمخدر در کردستان صورت بگیرد

محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان نیز در این نشست با تأکید بر اینکه باید در شورای هماهنگی سه نکته مهم مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: کردستان از لحاظ آسیب‌های اجتماعی در کشور وضعیت مطلوبی دارد که باید ضمن تثبیت این وضعیت برای ارتقاء آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث تبیین و آگاه‌سازی دو جامعه هدف داریم گفت: در امر مبارزه با مواد مخدر فقط قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مخاطب ما نیستند بلکه جامعه وسیع مصرف‌کننده نیز مخاطبین ما هستند و باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان با تأکید بر تلاش شبانه‌روزی در امر آگاهی‌بخشی و تبیین این آسیب اجتماعی، تصریح کرد: عملکرد دستگاه‌های اجرایی در امر تبیین باید رصد شود و رسانه‌ها نیز باید به تولید محتوا‌هایی در این راستا بپردازند.

جباری با بیان اینکه اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد از دغدغه‌های اصلی ماست، افزود: در امر مبارزه باید با توزیع‌کنندگان برخورد شود و اموال آنان که از راه نامشروع کسب شده، شناسایی و به نفع دولت ضبط گردد.

بازداشت ۵۵۹ معتاد متجاهر در کردستان

لطف‌اله دارابی جانشین فرمانده انتظامی استان کردستان نیز در این نشست به تشریح آخرین اقدامات انجام شده کمیته مقابله با مواد مخدر پرداخت و اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۶۳ کیلو مواد مخدر در استان کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۳ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت بیشترین نوع مواد مخدر کشف شده تریاک، گل و گراس بوده است، گفت: طرح‌های شش گانه مقابله با مواد مخدر در ۳۹۳ نقطه اجرا شده و منجر به کشف ۳۲ هزار و ۱۴۶ عدد قرص روانگردان در استان گردید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۴ درصد افزایش یافته است.

جانشین فرمانده انتظامی استان کردستان خاطر نشان کرد: در قالب این طرح‌ها از ابتدای امسال تاکنون ۹۲۲ مرد و ۱۳ زن در رابطه با مواد مخدر دستگیر شده‌اند که سهم دستگیرشدگان بر اساس مواد مخدر؛ ۳۵ درصد تریاک، ۲۱ درصد هیروئین، ۲۳ درصد شیشه، ۱۲ درصد حشیش و ۹ درصد سایر مواد بوده‌اند.

وی اعلام کرد: امسال ۴۸۱ معتاد متجاهر و ۷۸ معتاد عادی نیز دستگیر شده‌اند که ۳۹ نفر از معتادان متجاهر سابقه سرقت داشته‌اند.

دارابی افزود: میانگین سنی دستگیر شدگان به ترتیب فراوانی، ۳۳۰ نفر در رده سنی ۳۱ تا ۴۵ سال، ۲۸۳ نفر ۴۶ تا ۶۰ سال، ۱۸۲ نفر ۲۱ تا ۳۰ سال، ۱۲۲ نفر ۶۱ سال به بالا و ۱۸ نفر ۱۵ تا ۲۱ سال بوده است.

رئیس کمیته مقابله با مواد مخدر استان کردستان با اذعان به اینکه ۳۶ درصد دستگیر شدگان شغل کاذب داشته‌اند، تصریح کرد: اجرای طرح آرامش نیز منجر به کشف ۹ کیلوگرم مواد مخدر، دستگیری ۵۰ نفر، جمع‌آوری ۱۵۶ معتاد متجاهر، توقیف ۶ دستگاه ماشین و موتور سیکلت و متلاشی شدن ۲ باند شد.

دارابی با بیان اینکه ۳۵ درصد معتادان متجاهر مربوط به شهر سقز است، متذکر شد: با توجه به ظرفیت محدود کمپ‌های ماده ۱۵، راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ در این شهرستان ضروری است.

زمینه‌های بازگشت معتادان متجاهر کردستان به جامعه فراهم شود

مهدی رمضانی؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در نشست کمیته‌های شورای مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در حوزه مبارزه با مواد مخدر، تلاش‌های بسیاری شده اما تا زمانی‌که مبارزه‌ای قاطع و فوری با این موضوع نداشته باشیم، به هدف غایی نخواهیم رسید.

وی افزود: سیکل معیوبی در روند بازگشت معتادان به زندگی وجود دارد چرا که به دلیل توزیع گسترده مواد مخدر در جامعه با معتادافزایی مواجه هستیم بنابراین این چرخه معیوب باید اصلاح شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اذعان کرد: در حوزه مشارکت های مردمی نیز اشکالاتی وجود دارد و در صدد اصلاح این حوزه هستیم، خیرین واقعی و افراد دغدغه‌مند شناسایی و مجمعی ایجاد خواهیم کرد.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان با تأکید بر اینکه مظاهر مواد مخدر باید به صورت قاطع از جامعه برچیده شود، تصریح کرد: معتادان متجاهر از کف جامعه جمع‌آوری و حمایت‌های لازم جهت درمان و بازگشت آنان به زندگی انجام شود.

نگهداری از ۱۷۳ معتاد متجاهر در کردستان

مدیرکل بهزیستی استان کردستان نیز با بیان اینکه برنامه‌های متمرکز بر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در دستور کار است، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اجرا شده راه‌اندازی کانون یاریگران زندگی در برخی از دستگاه‌های اجرایی استان است که امیدواریم مناطق بیشتری پوشش داده شود.

حسین رسولی با بیان اینکه ۱۷۳ نفر از معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۵ نگهداری می‌شوند، گفت: مراکز ماده ۱۶ استان، ۴۷ میلیارد ریال از بهزیستی طلب دارند که امیدواریم این رقم زودتر با کمک شورای هماهنگی مواد مخدر پرداخت شود.

درمان رایگان مادران باردار معتاد در کردستان

رئیس کمیته درمان شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان نیز از بازدیدهای متعدد از مراکز ترک اعتیاد استان خبر داد و اظهار داشت: در بحث حمایت مادی، مادران باردار ناشی از اختلالات سوءمصرف مواد مخدر و نوزادانی که در معرض این آسیب بوده‌اند، به مراکز درمانی دولتی ارجاع و رایگان مورد درمان قرار گرفتند.

اسعد فتحی‌پور، افزود: از کودکان و نوجوانان و معتادان متجاهر در حوزه درمان حمایت می‌شوند و در صورت نیاز به صورت رایگان در مراکز درمانی بعثت، توحید و قدس بستری می‌شوند.

منبع: ستاد مبارزه با مواد مخدر https://news.dchq.ir/3/?p=98849
 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا