دانشآموز حاضر، معلم همچنان غایب
با گذشت دو ماه از آغاز سال تحصیلی در سقز؛

اینکه امسال مشکل کمبود معلم به مانند سالهای گذشته چندان خودنمایی نکرد یک واقعیت است، اما همه واقعیت نیست و علاوه بر استفاده از یک معلم برای چند پایه تحصیلی در روستاها، در برخی مدارس شهری هم برخی دروس پایه فاقد معلم هستند.
در ابتدای سال تحصیلی جدید، در آئین بازگشایی مدارس که در مدرسه هیئت امنایی دخترانه ابرار با حضور وزیر کشور در سنندج برگزار شد، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان عنوان کرد که “امسال در سال تحصیلی جدید با ساماندهی نیروی انسانی هیچ کلاسی در کردستان بدون معلم نیست”.
اما ظاهرا این گزاره واقعیت ندارد و مواردی از کمبود معلم در برخی مدارس به گوش میرسد. گزارشهایی از سوی والدین دانشآموزان به دست به واکاوی رسیده است مبنی بر اینکه برخی کلاسهای درس هنوز هم معلم ندارند و پیگیری والدین و مراجعات مکرر آنها به مدرسه و آموزش و پرورش هم منجر به نتیجه نشده است.
در صورت لزوم، نام مدرسه و درس مربوطه هم خدمت اداره کل عنوان میشود، منتهی تا این لحظه ریاست آموزش و پرورش شهرستان سقز پاسخگوی تماس و پیامک خبرنگار واکاوی نبوده است تا موضوع پیگیری و اقدامات احتمالی که در دست است منعکس شود!
با در کنار هم قرار دادن این وضعیت و گفتههای مدیرکل، این احتمال به ذهن میرسد که اطلاعات دقیقی به ایشان نمیرسد و ایشان هم بررسیهای دقیقی را در این زمینه انجام ندادهاند.
در هر صورت عدم حضور معلم در یک کلاس درس علاوه بر افت تحصیلی دانشآموز و تأثیر در معدل و امتحاناتی که یک ماه دیگر آغاز میشود، عواقب دیگری هم ممکن است به دنبال داشته باشد.
آیا متولیان هیچگاه از خود پرسیدهاند و یا جوابی برای این موضوعات دارند؟ در زمانیکه معلم در کلاس حضور ندارد و دانشآموز در اختیار مدرسه است آن دو ساعت را چگونه سپری میکند؟ آیا در کلاس میماند؟ آیا مدرسه برای این زمان خالی فکری کرده است که حداقل کامل به بطالت نگذرد؟ یا دانشآموز ممکن است به بیرون از مدرسه برود و دچار مشکلات دیگری شود؟ اینها همگی احتمال است و امیدواریم آموزش و پرورش جواب قانع کنندهای به آن داشته باشد.