پرونده باز نقاط حادثهخیز جادههای سقز

چندی پیش مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور از اصلاح ۵۳۶ نقطه پرتصادف خبر داد. امروز هم مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کردستان از شناسایی ۱۶ نقطه حادثهخیز در استان خبر داده و گفته است: از مجموع این نقاط، ۹ نقطه بهسازی و برطرف شده، ۴ نقطه پیمانکار در حال انجام کار و پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی داشته و برای ۳ نقطه دیگر پیمانکار انتخاب شده است.
فرزاد حسنی با اشاره به اینکه تا پایان شهریورماه ۱۴۰۴ پرونده نقاط حادثهخیز کردستان را میبندیم، اضافه کرده است: برای رفع نقاط حادثهخیز استان ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته که تاکنون بیش از ۵۶ میلیارد تومان آن جذب و هزینه شده است.
البته این ۱۶ نقطه به تفکیک شهرستانها بیان نشده است، اما به نظر میرسد پرونده چند نقطه حادثهخیز در سقز کماکان باز بماند، چرا که علیرغم شواهد متعدد از تصادفهای منجر به فوت جرح در برخی از این نقاط اما نام آنها در حتی در میان نقاط حادثهخیز ذکر نشده و یا اگر هم شده اقدام چندانی صورت نگرفته است.
این شهرستان با پنج شهرستان همجوار خود (بوکان، بانه، دیواندره، مریوان، تکاب) ارتباط جادهای دارد. در تمام این جادهها هم رد خون مسافران دیده میشود و در هر مسیر هم چند نقطه حادثهخیز وجود دارد.
اگرچه مبنا و ملاک برای حادثهخیز بودن یک نقطه از نظر متخصصان ممکن است با آنچه مدنظر مردم عادی است متفاوت باشد اما احتمالا خیلیها بر این موضوع متفقالقول باشند که بخش عمدهای از راههای استان اعم از اصلی و فرعی و روستایی و … حادثهخیز و تصادفخیز هستند و تصادفات روزانه هم مؤید این نکته است که وضع راههای استان به هیچ وجه مناسب نیست و در این میان شهرستان سقز به سبب گستردگی راههای بین شهری هم ممکن است در صدر باشد.
در این رابطه رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سقز که به تازگی در این سمت منصوب شده است به واکاوی گفت: در زمینه نقاط حادثهخیز در محورهای مواصلاتی سقز به صورت ویژه روی دو نقطه کار شده است و تلاش برای ایمنسازی همچنان ادامه دارد.
محسن ابنعباس گفت: در مورد دوربرگردان قیلسون باید بخشی از زمینهای اطراف جهت تعریض جاده تملک شود که هنوز این کار صورت نگرفته است اما در یک سال گذشته نصب روشنایی تا حدودی به ایمنسازی مسیر کمک کرده است. نصب و جانمایی نیوجرسی، احداث سرعتکاه و نصب دوربین در دو طرف دوربرگردان از دیگر برنامههای در دست اقدام است.
ابنعباس افزود: ورودی شهرک صنعتی نیز اگرچه جزو کریدور میاندوآب-کرمانشاه است و یک پروژه ملی است و در اختیار ما نیست اما برای ایمنسازی مسیر در حال تعریض آن هستیم و این موضوعی است که با سفر استاندار انجام شد. همچنین جابجایی دوربین کنترل سرعت که بالاتر از ورودی شهرک است در دستور کار قرار دارد و آن را به شهرک نزدیکتر میکنیم.
اما رئیس سابق اداره راهداری سقز که اکنون رئیس اداره راه روستایی ادارهکل راهداری کردستان است به واکاوی گفت: ورودی جاده آخکند در مسیر سقز_بوکان یکی از این نقاط حادثهخیز است که عملا هم کاری انجام نشده و تنها به نصب دوربین کنترل سرعت اکتفا شده است. مسعود روحانیزاده در مورد ورودی شهرک نیز گفت: خاکریزیهایی که در حال انجام است صرفا برای تعریض جزئی جاده و عقبکشیدن نیوجرسیهاست وگرنه باند جدید جاده که قرار است در قالب کریدور اجرا شود به دلیل عدم توان در تملک زمینها به سمت دیگر یعنی طرف شهرک صنعتی تغییر یافته است.
اینجاست که میتوان گفت پرونده نقاط حادثهخیز محورهای مواصلاتی سقز به ویژه جاده سقز_بوکان تا زمانیکه اجرای کریدور جدیتر نشود و پیشرفتی در این پروژه حاصل نشود کماکان باز است.