ابهام در سرنوشت منطقه آزاد تجاری_صنعتی بانه_مریوان

منطقه آزاد تجاری_صنعتی بانه_مریوان هم از آن دسته طرحهایی است که حداقل در دو دهه اخیر توانسته است دستاویز مناسبی برای وعدههای مسئولان و نمایندگان باشد.
در سال ۱۴۰۰ و پس از اما و اگرها و چکشکاریهای بسیار طرح مذکور در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و دو سال بعد هم مدیر اجرایی آن منصوب شد. حالا پس از این همه اما و اگر، مسئولان تازه از لزوم تصویب طرح جامع صحبت میکنند تا بلکه اعتبار دولتی به آن اختصاص داده شود.
هرچند در این روند شهرستان سقز نادیده گرفته شد اما در یکی از دهها وعده پیرامون منطقه آزاد، اسماعیل زارعی کوشا استاندار سابق کردستان از احتمال الحاق فرودگاه سقز به این منطقه خبر داد و حتی وعده پیگیری آن را در یکی از جلسات شورای برنامهریزی استان مطرح کرد.
حالا هم دو معاون استاندار جدید در جلسه روز گذشته دوم بهمنماه در چهارمین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان مجددا از باید و نبایدهای این طرح گفتهاند و اختصاص هرگونه اعتبار دولتی به آن را منوط به تصویب طرح جامع کردهاند.
به گزارش واکاوی و به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، در این جلسه ارسلان ازهاری معاون اقتصادی استاندار با اشاره به اینکه منطقه آزاد به عنوان یک نقطه توسعهای باید رشد پیدا کرده و باعث توسعه منطقه شود، گفت: “پس از تصویب و ابلاغ منطقه آزاد بانه و مریوان در یک مقطع زمانی، در سال ۱٤۰۱ مقرر گردید ظرف یک سال و نیم نقشه جامع آن اجرایی شود اما با تاخیری یکساله در حال حاضر فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد”.
این صحبتهای ازهاری در حالی است که در آن مقطع خود در رأس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان بود و به نوعی حساب و کتاب دخل و خرج استان در دست او بود و اکنون که از «باید» صحبت میکند مشخص نیست مخاطب این باید کیست!
همچنین کیومرث حبیبی معاون عمرانی استاندار هم در این جلسه گفته است: “اعتبارات و مصوبات سفر رئیس جمهور در خصوص منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان به مبلغ ۲٤۰ میلیارد تومان به تملک اراضی و ایجاد زیرساختها منوط است، بنابراین وقتی که هنوز طرح جامع منطقه آزاد استان به تصویب نرسیده ، طبق قانون چه از منابع دولتی و چه استانی هیچ اعتبار دولتی به آن اختصاص داده نمیشود. به دلیل کمکاریهای انجام شده در تهیه و تصویب طرح جامع منطقه آزاد بانه و مریوان، سرمایهگذاریهای موجود در محدوده این منطقه راکد مانده است که میطلبد هرچه سریعتر طرح مذکور تعیین تکلیف شود”.
این صحبتها علاوه بر افزایش ابهامات در خصوص طرح منطقه آزاد بانه_مریوان، نشان میدهد که حتی در صورت رفع ابهامات و جذب اعتبارات، راه درازی برای تبدیل به منطقه آزاد شدن باید پیموده شود. تمام اینها هم یعنی آن دسته از طرحهای سرمایهگذاری هم که استعلامات لازم را در کارگروه امور زیربنایی دریافت کردهاند فعلا باید منتظر تصمیمات پیچیده و اجرای آن از سوی مسئولان بمانند. بنابراین میتوان گفت راه منطقه آزاد شدن بانه_مریوان اگر مسدود نباشد لااقل سنگلاخ و ناهموار است.