جنجال کارت پارک

در مهرماه سال جاری شهردار و چند تن از اعضای شورای شهر در دیدار با فرمانده جدید نیروی انتظامی شهرستان از برنامه‌ریزی جدی شهرداری برای کنترل ترافیک خبر داده بودند، چند روز پس از این دیدار از طرح “کارت پارک” با هدف “ساماندهی، روانسازی ترافیک و نظم بخشی خودروها در معابر مرکزی شهر سقز” رونمایی شد.

حالا این طرح با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است، واکنش‌هایی که عمدتا منفی بوده و مخالفان آن را در راستای تضییع حقوق شهروندی خود می‌دانند. آنها معتقدند که سالانه با عناوین مختلف مبالغی را مستقیم و غیرمستقیم به شهرداری پرداخت می‌کنند و شهرداری هم آنگونه که لازم است خدمات لازم را ازجمله در موضوع رفع ترافیک و ایجاد پارکینگ و … ارائه نمی‌دهد.

در رأس این مخالفان بازاریان قرار دارند که با نوشتن درخواستی با امضای قریب به صد نفر از شورای شهر خواسته‌اند نسبت به مصوبه اجرای کارت پارک تجدید نظر کنند. (متن درخواست به پیوست امضاءکنندگان نزد واکاوی محفوظ است).

یک از امضاءکنندگان در گفتگو با واکاوی در تشریح این درخواست گفت: شورای شهر نمایندگان مردم محسوب می‌شوند و باید منافع شهروندان را در نظر بگیرند و اجرای این طرح که با پیشنهاد آنها بوده نه تنها باعث ایجاد نظم نشده است بلکه موجب شلوغی بیشتر خیابان‌ها و حتی کوچه‌های منتهی به این مسیرها شده است.

این شهروند که البته از کسبه نیز هست افزود: شهروندان سالانه با عناوین مختلف مبالغی را مستقیم و غیر مستقیم به شهرداری پرداخت می‌کنند ولی در سه سال گذشته از محل این مبالغ اقدامی در جهت ساماندهی ترافیک و ازجمله احداث پارکینگ نشده است، لذا ضرورت دارد که در اجرای این طرح بازنگری صورت بگیرد.

با این حال شورا و شهرداری کماکان بر اجرای این طرح مصرّ هستند و تا این لحظه ترتیب اثری به این درخواست نداده‌اند.

البته مخالفت بازاریان با طرح‌های شهرداری مسبوق به سابقه است، ازجمله دو سال قبل و در جریان تبدیل خیابان امام به پیاده‌راه، بازاریان این خیابان و همچنین راسته بازار اردلان از مخالفان سرسخت این طرح بودند که در نهایت شهرداری از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و طرح ابتر ماند.

اما در خصوص مخالفت با طرح کارت پارک این موضوع مطرح است که احتمالا مخالفت بازاریان به این جهت است که آنها دیگر امکان پارک خودروی خودشان در جلو مغازه و محل کسب‌شان را ندارند. این مسأله تا حدودی صدق می‌کند. بارها شاهد بوده و هستیم که کسبه علاوه بر چینش وسایل در جلو مغازه تابلوی تبلیغاتی را هم در خیابان قرار می‌دهند و از عوامل اصلی سد معبر محسوب می‌شوند و احتمالا تعداد زیادی از آنها خودروشان را هم دم مغازه پارک می‌کنند و اکنون که این امکان از آنها سلب شده است زبان به اعتراض گشوده‌اند. این درحالی است که آنها مالک و یا مستأجر تنها یک باب مغازه هستند و نه پیاده‌رو و بخشی از خیابان.

در غیر اینصورت و اگر منافع شخصی در میان نباشد اعتراض این قشر و سایر شهروندان به حق است و باید لحاظ شود. شهرداری پیش از این و در سال ۱۳۹۸ نیز طرح “پارکبان هوشمند” را اجرا کرد که البته با شکست مواجه شد. نگرش درآمدزایی به این طرح‌ها و اولویت آن بر رفع ترافیک، نحوه هزینه کرد درآمد حاصل از آن که بایستی صرف پارکینگ و توقفگاه شود، ترغیب شهروندان به حضور در خیابان‌های شلوغ و احتمال درگیری‌های لفظی با سایر شهروندان و حتی فرد پارک‌بان، ورود خودروها به کوچه پس کوچه‌ها به خاطر پرداخت نکردن حق پارک، و… ایراداتی است که به این قبیل طرح‎ها وارد است.

اینکه شهرداری تنها با هدف درآمد غیرپایدار و بدون کار کارشناسی و دیدن نظرات مردم اقدام به طرح‌های مختلف که جز سر و صدا و هیاهو آورده‌ای برای شهر و شهروندان ندارد واقعیتی است که در طی قریب به یک دهه گذشته در سقز شاهد بوده‌ایم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا