یک رقیب دیگر برای تاکسی‌های درون شهری در سقز؛

اسنپ وارد می‌شود

طی چند روز گذشته شرکت اسنپ از غول‌های حوزه حمل و نقل، ثبت‌نام از رانندگان و متقاضیان جهت فعالیت در این سرویس دهنده تاکسی اینترنتی را آغاز کرده است و بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که فعالیت آن شروع شده و شهروندان می‌توانند از آن استفاده نمایند.

در صورت فعالیت رسمی این سرویس دهنده این دومین شرکت در کنار از ماکسیم است که در سقز بعنوان رقیب تاکسی‌های درون شهری و تاکسی تلفنی به شهروندان خدمات ارائه می‌دهد. امری که زمینه رقابت بیشتر و خدمات‌رسانی مناسب‌تر را فراهم می‌کند و با توجه به شرایط اقتصادی موجود بحث صرفه اقتصادی نیز بیشتر مطرح خواهد شد.

پیش از این اما رانندگان تاکسی و آژانس مخالفت سرسختانه‌ای با ماکسیم ابراز کردند به طوری که در اوایل، کار به بستن دفتر ماکسیم کشید و در چند مورد هم الصاق برچسب به بدنه خودرو توسط این سرویس دهنده مورد اعتراض تاکسی و آژانس قرار گرفت. اما به نظر می‌رسد رانندگان تاکسی چندان با ورود اسنپ مخالف نباشند و حتی بسیاری از آنها داوطلب حضور در این سرویس دهنده شده‌اند.

 

درست رقابت کنیم

مدیران عامل دو تعاونی تاکسی‌رانی و آژانس‌داران سقز در گفتگو با واکاوی، رقابت سالم را منوط به استفاده این سرویس‌دهنده‌ها از اینترنت دانستند.

آکو عبدی مدیرعامل تعاونی تاکسی‌رانی به واکاوی گفت: بسیار خوب است که رقبای جدی برای تاکسی مطرح شود، به این شرط که ضوابط موجود رعایت شود، این سرویس دهنده‌ها اینترنتی هستند و تحت این عنوان مجوز گرفته‌اند، بنابر این پذیرش مسافر هم باید در بستر اینترنت و اپلیکیشن‌هایی که این شرکت‌ها طراحی کرده‌اند صورت بگیرد.

عبدی نسبت به عملکرد برخی مدیران ازجمله شهردار و رئیس پلیس راهور در حوزه ساماندهی این خودروها و همچنین ساماندهی ایستگاه‌های تاکسی گفت: مسئولان اگر خواستار خدمات‌هی مناسب به شهروندان هستند باید برخی زیرساخت‌ها را فراهم کنند و ازجمله آن ساماندهی ایستگاه‌ها، تخصیص لاین تاکسی در مسیرهای پُرتردد و … است، اما این کارها کمتر صورت می‌گیرد و در زمینه تبلیغات روی تاکسی‌های اینترنتی هم حاضر به جدی نیستند درحالیکه الصاق این آرم و علایم غیر قانونی است.

همچنین غفور فیض‌پور مدیرعامل تعاونی آژانس‌داران هم گفت: تبلیغاتی که یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی بر روی خودروها انجام میداد بسیار غیرمعمول بود و در چند مورد کار به ورود دادستانی کشید و در آخرین نشستِ ما با دادستان قرار بر این شد که هرگونه آرم و علایم بر روی این خودروها کنده شود، حالا باید دید شهرداری و راهنمایی و رانندگی چگونه عمل خواهند کرد.

 

جیب مبارک و صرفه اقتصادی

بحث صرفه اقتصادی را هم باید لحاظ کرد، اگرچه هزینه کرایه ماشین در میان انبوه مخارج زندگی چندان به چشم نمی‌خورد، اما شهروندان زیادی هستند که مجبور هستند روزانه چند نوبت از تاکسی استفاده کنند و برای همین حساسیت روی مبالغ دریافتی زیاد است. در حال حاضر نرخ مصوب برای آژانس‌های تلفنی در سطح شهر ۲۵ هزار تومان است که البته تعدادی از رانندگان مبالغ بیشتر را هم دریافت می‌کنند. استفاده از ماکسیم از مبدأ به دورترین مقصد درون شهری هم حول و حوش همان ۲۵ هزار تومان می‌چرخد. اما این مبلغ در صورت استفاده از اسنپ مقداری بیشتر است.

 

دردسرهای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

سالانه آمارهای جالبی از مزاحمت‌ها و تماس‌های بی موردی که با اورژانس و آتش‌نشانی و … برقرار می‌شود منتشر می‌شود، در مورد تاکسی‌های اینترنتی هم وضع به همین منوال است. یک راننده ماکسیم می‌گوید روزانه ده‌ها درخواست به ما ارائه می‌شود و درحالیکه در این شرایط اقتصادی در پی کسب یک لقمه نان هستیم و برای هر درخواست باید چند کیلومتر مسافت را طی کنیم ولی وقتی به مقصد می‌رسیم متقاضیان یا درخواست را لغو می‌کنند یا پاسخگوی تماس نیستند و این قبیل اذیت و آزارها همچنان وجود دارد.

این راننده در مورد گلایه رانندگان تاکسی و آژانس و استفاده از برچسب و علایم هم می‌گوید: درست است که این تاکسی‌ها اینترنتی هستند و طبق آنچه در اپلیکیشن هست مسافر می‌تواند بررسی کند که ماشین در چه مسیری است و همچنین با نزدیک شدن تاکسی به محل مسافر می‌تواند با مطابقت دادن پلاک از ماشین مطمئن شود، اما وجود یک برچسب می‌تواند در تشخیص زودهنگام خودرو به مسافر کمک کند و در حال حاضر نیز تنها یک برچسب بر روی شیشه عقب خودرو قرار دارد و اگر هم کسی از علایم دیگری استفاده کرده و کار غیر قانونی انجام داده است نباید به حساب همه گذاشت.

در جمعبندی می‌توان گفت که تلاش چشمگیری از سوی نهادهای مبروطه در حوزه حمل و نقل با هدف آسایش و امنیت خاطر شهروندان صورت نگرفته است و ترافیک موجود و وضعیت ایستگاه‌ها و نگرانی‌های شهروندان و رانندگان مؤید این نکته است، طبیعی است که با توجه بهشکل‌گیری سرویس‌های هوشمند، سرعت انجام کار، صرفه اقتصادی و بسیاری عوامل دیگر اقبال مردم به روش‌های نوین و امکانات نوین بیشتر خواهد بود و باید دید در سقز کار چگونه ادامه پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا