بازدیدها و وعده‌ها؛

بهره‌برداری از ۱۳ کیلومتر جاده سقز_بوکان در سال ۱۴۰۴

شمار بازدیدهایی که از پروژه کریدور شمالغرب_جنوب غرب و سهم استان کردستان از این پروژه صورت گرفته است مدت‌هاست از دست ناظران خارج شده است، به همین میزان تعداد وعده‌ها نیز افزایش داشته و ایضا از دست ناظران خارج.

در ادامه این بازدیدها و وعده‌ها، امروز دوشنبه هجدهم فروردین ۱۴۰۴ هوشنگ بازوند که از آبان ۱۴۰۳ بعنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل منصوب شده است از این پروژه در مسیر سقز_بوکان و همچنین جاده سقز_بانه بازدید نمود.

ذکر مصیبتی که کارساز نیست

بازدیدی که نتیجه وعده چند وقت قبل محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مجلس بود و امروز هم نماینده و تعدادی از مدیران استانی و شهرستانی در آن حضور داشتند و هر کدام به نوبه خود به ذکر مصیبت و آنچه در این جاده‌ها بویژه جاده سقز_بوکان بر مردم و مسافران می‌گذرد پرداختند. اما یک واقعیت است که این ذکر مصیبت‌ها به یک ریال پول که به پروژه تزریق شود نمی‌ارزد، چرا که ناگفته پیداست که مشکل این پروژه در تأمین اعتبار است. اما سؤال اینجاست که چرا این تأمین اعتبار برای استان‌های دیگری که در مسیر پروژه هستند صورت گرفته ولی برای کردستان خیر!؟

مسیر پُر تردد و حادثه‌خیز سقز_بوکان با انبوهی از مطالبات معارضین و پیمانکاران روبروست، مطالباتی که همگی آنها نتیجه دو موضوع هستند؛ نخست وعده‌هایی که کمتر عملیاتی شده‌اند و دوم عدم تأمین و تخصیص بودجه جهت پیشرفت کار. همین دو موضوع منجر به دلسرد شدن پیمانکاران و خروج آنها از پیمان‌های منعقد شده و همچنین نارضایتی معارضین محلی شده است که علیرغم کارشناسی چندباره زمین‌هایشان هیچگونه پرداختی به آنها صورت نگرفته است.

وعده‌های بازوند

بازوند امروز در جریان سفر خود به این نکته اذعان داشت که پیشرفت پروژه در استان‌های دیگر نسبت به استان کردستان قابل قیاس نیست و از همین رو لازم است توجه بیشتری به لحاظ تخصیص بودجه به آن بشود کما اینکه در سال ۱۴۰۳ اعتبار بهتری در کردستان نسبت به استان‌های دیگر به این پروژه اختصاص یافت و برای سال ۱۴۰۴ نیز که اعتبار کریدور دو تا دو و نیم برابر شده است این افزایش را در سبد و سهم کردستان خرج خواهیم کرد.

معاون وزیر در مورد مسیر سقز و بانه هم گفت: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است قرار شد تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۱۳ کیلومتر از مجموع ۲۳ کیلومتر را بهره‌برداری و مابقی را هم در سال ۱۴۰۵ به اتمام برسانیم.

کریدور در کردستان لنگ می‌زند

لازم به ذکر است که پروژه مذکور با حدود ۱۵۰۰ کیلومتر طول از پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان عبور می‌کند و ۳۲۵ کیلومتر آن در استان کردستان واقع شده است، با این تفاوت که پیشرفت آن در استان کردستان کمتر از ۶۰ درصد است ولی در استان‌های دیگر این پیشرفت به ۹۰ درصد نیز می‌رسد.

برای اتمام جاده سقز_بوکان ۱۲۰۰ میلیارد تومان و برای اتمام کل پروژه در استان کردستان نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است. اگر وضعیت تأمین و تخصیص اعتبار به همین منوال پیش برود نه تنها در سال و یا سالهای آینده بلکه حتی در ماه‌ها و بلکه روزهای آینده این مبالغ به مراتب بالاتر می‌رود.

نگرانی پیمانکاران

پس شرکت آب و خاک پارس که در سال ۹۶ در مسیر سقز_بوکان شروع به کار کرد و به دلیل عدم تأمین اعتبار در مدت کمتر از دو سال خاتمه پیمان داد از سال ۱۴۰۲ نیز یک شرکت بومی کار قطعه سقز_بوکان را از سر گرفت. چندی پیش نماینده سقز_بانه از ورود پیمانکار دوم به این قطعه خبر داد که با واکنش و حتی گلایه‌مندی پیمانکار بومی مواجه شده است.

حسین فیروزی پیمانکار بومی بر این باور است مادامیکه اعتباری به پروژه تزریق نمی‌شود و مشکل معارضین حل نمی‌شود ورود پیمانکار دوم معنی ندارد و از همین رو بحث خروج از پیمان را مطرح کرده است و در صورت عملی شدن موضوع کار جاده سقز_بوکان سخت‌تر می‌شود.

این وعده و بازدید را را هم به وعده و بازدیدهای قبلی اضافه می‌کنیم، سر رسید آن که فرا رسید اگر انجام شده بود فبهالمراد، اگر خیر واکنش و پاسخ مسئولان را خواهیم شنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا