بلوار ۴۵ متری آب رفت

آنچه اندک مفرّی برای رفت و آمد در این شهر که ترافیک نفسش را بند آورده باقی گذاشته است وجود چند خیابان و بلوار ازجمله بلوار کردستان، بلوار انقلاب و بلوار هفت تیر است و این هم ناشی از سلیقه و دوراندیشی کسانی است که سی تا چهل سال آینده سقز را دیده بودند.

شاید بر مبنای همین دیدگاه بود که یک دهه قبل هم طرح بلوار ۴۵ متری و اتصال بلوار هفت تیر به بلوار کردستان مطرح شد. اگر این دیدگاه ادامه پیدا می‌کرد می‎بایست اکنون در فکر طراحی بلوار ۶۰ و شاید هم ۹۰ متری می‌بودیم، اما دریغا… دریغا که در مدیریت شهری این روزهای سقز نه تنها هیچ نگاهی به آینده وجود ندارد بلکه حتی در حال عقبگرد هم هستیم.

اخیرا شورا و شهرداری سقز از پروژه عمرانی «اتصال بهارستان به سیلو» از طریق پُل مالیاتی رونمایی کرده‌اند و برای این کار تقریبا حدود بیست عکس و ویدیو که در آنها علاوه بر شهردار و اعضای شورا، فرماندار نیز حضور دارد. پیشتر نیز تصاویری از نماینده و شهردار بر روی عرشه پُل مالیاتی منتشر شده بود تا هماهنگی کامل را در این عقبگرد شاهد باشیم.

اوایل سال ۱۳۹۳ بود که شهردار وقت، ضیاءالدین نعمان، که اکنون فرماندار ویژه شهرستان سقز است اینگونه از آغاز به کار ساخت بلوار ۴۵ متری خبر داد: این بلوار دارای عرض ۴۵ متر است که ابتدا یک لاین آن آماده و به زیر بار ترافیکی خواهد رفت و در مدت ۲ سال کل پروژه به اتمام می رسد. همچنین پل این مسیر که بر روی رودخانه پر آب این شهر است، از محل پرداخت مالیات مردم شهر سقز احداث می‌شود.

دقیقا ۱۰ سال پس از این صحبت‌ها فرماندار کنونی شهر که خود آن زمان از شهردار بود شانه به شانه شهردار فعلی از «اتصال بهارستان به سیلو» از طریق پُل مالیاتی خبر می‌دهند. در خبرهایی که از سوی شهرداری منتشر شده است شهردار سقز می‌گوید: “همزمان با این طرح، مشاور مشغول طراحی مسیر ۴۵ متری و عرشه دوم پُل است”. به عبارتی پس از یک دهه انتظار برای بلوار ۴۵ متری، شهرداری به این نتیجه رسیده است که فعلا قادر به اجرای این طرح نیست و آن را با ۲۴ متری موکریان سر هم می‌آورد.

این خبر و مانور بر روی آن همزمان شده است با خبر تمدید ۱۰ ماهه دوره شورا ششم. شورا و شهرداری حالا که چهار سال را تقریبا به بطالت در سقز گذرانده‌اند سعی دارند در این وقت اضافه حرکتی انجام دهند تا بلکه در دور بعدی فریادرسی داشته باشند.

توجه کرده باشید در تصاویری که از شروع عملیات این پروژه منتشر شده است هفت عضو شورا حضور دارند، یعنی تقریبا همگی بر انجام این پروژه متفق‌القول هستند، احتمالا هیچکدام دیگر نمی‌پرسند چرا در این چهار سال پروژه اصلی یعنی بلوار ۴۵ متری اجرا نشد؟ و چرا باید پروژه اتصال بهارستان به سیلو جایگزین آن شد؟ به عبارتی همگی آنها گوشه چشمی به انتخابات خرداد ۱۴۰۴ دارند و انجام همین پروژه نصفه و نیمه را تا زمان انتخابات غنیمت می‌شمارند.

در اینکه اعضای شورا و شهردار با فراموشی پروژه مهم و حیاتی بلوار ۴۵ متری، آن را قربانی حضور مجددشان در شورای دور بعدی و قوی‌تر کردن رزومه خود کردند شکی نیست، اما اینکه فرماندار سقز که اتفاقا اجرای پُل که‌وه‌سوار و روگذر بلوار کردستان را در سابقه خود دارد و پل مالیاتی را هم در دهه گذشته بنیان گذاشت چگونه به این کمترین‌ها قانع شده است محل تعجب است. به همین ترتیب نماینده سقز در مجلس! همگی خوب می‌دانند که ترافیک حداقل جزو ۵ مشکل اصلی مدیریت شهری است، به جای اجبار شورا و شهرداری به کارهای بزرگتر، چرا به کمترین‌ها برای این شهر قانع می‌شوند؟

اینکه سقز در چنین زمانه‌ای دچار چنین مدیران و تصمیم‌گیرانی در شورا و شهرداری شده از بد روزگار است، اما هم‌داستان شدن مدیر فرادستی و نماینده به این بدبیاری، بی مهری نباشد، حداقل کم‌مهری به سقز و کم‌توجهی به مدیریت شهری است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا