ناترازی برق، مدرسه را خاموش کرد؛ آموزش در سایه خاموشیها

در حالی که بیشتر نگاهها به تأثیر ناترازی برق بر صنایع و اقتصاد دوخته شده، مدارس و نظام آموزشی نیز بینصیب نماندهاند. تعطیلی زودهنگام مدارس، تغییر ساعات آموزشی و توقف کلاسها پیش از اتمام برنامه درسی، والدین و معلمان را نگران آینده تحصیلی دانشآموزان کرده است.
در هفتههای اخیر، تصمیم آموزش و پرورش مبنی بر آغاز کلاسهای مدارس از ساعت ۶ صبح بسیاری را غافلگیر کرد. هنوز این تصمیم بهطور کامل در میان والدین و دانشآموزان جا نیفتاده بود که خبرهایی مبنی بر تعطیلی زودهنگام برخی مدارس ابتدایی منتشر شد؛ تعطیلاتی که نه به دلیل پایان رسمی سال تحصیلی، بلکه به علت مشکلات ناشی از ناترازی برق صورت گرفت.
تعدادی از والدین در شهرستان سقز از توقف ناگهانی کلاسهای درسی و ناتمام ماندن آموزش گلایه دارند. یکی از والدین میگوید:
“قرار بود تا پایان این هفته کلاسها ادامه داشته باشد. اما هفته گذشته بعد از یک روز تعطیلی به دلیل آلودگی هوا، مدرسه اعلام کرد که دیگر کلاسها برگزار نمیشود. این در حالی است که هنوز برخی دروس به اتمام نرسیدهاند.”
پدر یک دانشآموز دیگر میگوید:
“ما انتظار داشتیم حداقل تا زمانی که کتابها به پایان برسند، آموزش ادامه داشته باشد. بچهها در بلاتکلیفی هستند، مخصوصاً آنهایی که نیاز به توجه بیشتری دارند.”
در پاسخ به این نگرانیها، رئیس آموزش و پرورش شهرستان سقز به واکاوی گفت: “این تعطیلیها طبق دستورالعملهای رسمی و بهدلیل شرایط خاص ناترازی برق اتخاذ شدهاند. در سالهای قبل نیز مدارس ابتدایی از ۸ تا ۱۲ خرداد تعطیل میشدند، اما امسال به خاطر شرایط خاص، این تعطیلیها کمی جلوتر افتاده است. با توجه به اینکه ارزشیابی پایههای اول تا پنجم بهصورت توصیفی انجام میشود و این ارزیابیها طی سال تحصیلی انجام شدهاند، مشکلی در روند آموزشی این پایهها وجود ندارد. تنها امتحانات پایه ششم به صورت پایانی برگزار میشود”.
فریدون گلباغی به نکتهای هم اشاره کرد که “برای دانشآموزانی که سطح درسیشان پایینتر است، کلاسهای جبرانی به صورت محدود برگزار میشود. این کلاسها بسته به پایه تحصیلی و تعداد دانشآموزان نیازمند، در برخی موارد با حضور دو یا سه دانشآموز در هر کلاس تشکیل میشوند.”
با وجود این تمهیدات، بسیاری از کارشناسان آموزشی نگران اثرات بلندمدت این تصمیمات هستند؛ اثراتی که نهفقط در سال تحصیلی جاری، بلکه در سالهای آینده نیز خود را نشان خواهد داد.
ناترازی برق تنها یک چالش فنی و صنعتی نیست؛ اثرات آن به حوزههای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی نیز تسری یافته است. تعطیلی ناگهانی کلاسها، تغییر ساعت مدارس و ناتمام ماندن بخشهایی از کتابهای درسی میتواند کیفیت یادگیری دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد و شکاف آموزشی میان دانشآموزان را افزایش دهد. این موضوع بهویژه در مناطقی که دسترسی به آموزشهای مکمل، کلاسهای خصوصی یا منابع آموزشی دیجیتال وجود ندارد، نگرانکنندهتر است.
اگرچه آموزش و پرورش تلاش کرده با تکیه بر ارزشیابی توصیفی و برگزاری کلاسهای جبرانی، فشارها را کاهش دهد، اما واقعیت این است که تجربه حضوری و روند منظم آموزش در کلاس درس، قابل جایگزینی با ارزیابیهای دورهای نیست. استمرار چنین روندی بدون برنامهریزی جایگزین، میتواند به تضعیف بنیانهای آموزشی و افت کیفی یادگیری منجر شود.