در آستانه سال تحصیلی جدید؛ نحوه تعیین مدیران مدارس و دغدغه والدین

با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، انتخاب مدرسه و تیم مدیریتی آن یکی از نگرانی‌های اصلی والدین خواهد بود. اگرچه موضوعاتی چون تأمین لوازم‌التحریر و ثبت‌نام همواره در صدر دغدغه‌ها قرار دارند، اما این روزها مسئله مدیریت مدارس برای بسیاری از خانواده‌ها اهمیت مضاعفی یافته است.

مدیریت یک مدرسه صرفاً به اداره امور آموزشی محدود نمی‌شود؛ بلکه بر فضای تربیتی، کیفیت تدریس و حتی روحیه دانش‌آموزان نیز تأثیرگذار است. از همین رو، جابجایی مدیران مدارس در ماه‌های منتهی به بازگشایی مدارس، معمولا یکی از نگرانی‌های خانواده‌ها محسوب می‌شود و از همین‌رو و پرسش‌هایی درباره شیوه انتخاب و انتصاب مدیران به وجود آورده است.

انتخاب مدرسه با نگاه به مدیریت

بخش قابل توجهی از والدین در انتخاب مدرسه، تنها به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی محل سکونت توجه نمی‌کنند؛ بلکه مدیریت مدرسه نیز نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. بسیاری ترجیح می‌دهند فرزندشان را در مدرسه‌ای ثبت‌نام کنند که مدیر آن عملکرد مناسبی داشته است. معمولا در این موارد توصیه‌ها دوستان و آشنایان کارساز است.

یکی از والدین می‌گوید: “فرزندم را به پیشنهاد اقوام در مدرسه‌ای ثبت‌نام کردم اما حالا شنیده‌ایم قرار است مدیر عوض شود. هیچ شناختی از مدیر جدید نداریم و همین موضوع نگرانی ما را بیشتر کرده است”.
مادر دیگری نیز تأکید می‌کند: “تنها بحث آموزش در میان نیست؛ موضوع پرورش هم مهم است. فرزند ما ساعات زیادی از روز را در مدرسه می‌گذراند و در کنار معلمان، مدیر و معاون هم نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت او دارند و بنابر این تا نسبت به تیم مدیریتی مطمئن نشوم او را در هر مدرسه‌ای ثبت‌نام نمی‌کنم”.

مدیران چگونه انتخاب می‌شوند؟

یک کارشناس آموزشی در توضیح فرآیند انتخاب مدیران مدارس به واکاوی گفت: “در دولت‌های هفتم و هشتم، مدیران به‌صورت انتخابی برگزیده می‌شدند و معلمان مدیر را از میان خود انتخاب می‌کردند؛ روشی که به دلیل مشارکت بالا اغلب موفقیت‌آمیز بود. اما در دولت‌های نهم و دهم این روند به انتصابی تغییر یافت و مدیران آموزش‌وپرورش مستقیماً مسئولان مدارس را منصوب می‌کردند”، اقدامی که به گفته او در مواردی موجب کاهش تعامل میان مدیر، معلمان و اولیا میشد. این کارشناس در ادامه می‌گوید: “در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز آزمون‌هایی برای داوطلبان مدیریت طراحی شد، با این حال به دلیل سهم بالای سلیقه‌ها و امتیازات غیرآزمونی، این روش نیز نتوانست کارآمدی لازم را داشته باشد”.

حساسیت والدین و نقش آموزش‌وپرورش

اگرچه آموزش‌وپرورش تغییر و جابجایی مدیران را بخشی از سیاست‌های جاری می‌داند، والدین نسبت به این مسئله حساسیت بالایی دارند. برخی حتی خواستار ابقای مدیران سابق شده و درخواست خود را به مقامات مسئول ارائه می‌دهند و در موردی که به دست واکاوی رسیده تعدادی از اولیا خواستار ماندگاری مدیر مدرسه سال گذشته شده‌اند.
کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی، آموزش‌وپرورش باید علاوه بر در نظر گرفتن مصالح مدیریتی، دغدغه والدین را نیز جدی بگیرد تا روند آموزشی و پرورشی مدارس به‌ویژه مدارسی که اگر موفقیت‌هایی در آن حاصل شده دچار اختلال نشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا