ادامه طرح‌های بدون بازده در حاشیه رودخانه سقز

چند روز قبل شهرداری سقز از تست اولیه زیپ‌لاین بر روی رودخانه این شهر و همچنین در دستور کار قرار گرفتن عملیات عمرانی فنداسیون پل معلق خبر داد.

با اینکه زیپ‌لاین و پل معلق هیجان خاص و ویژه خود را دارد و وجود چنین تفریحاتی به شرط تنوع و ماندگاری، برای شهر ضروری است، اما خوب است نگاهی به چند پروژه از این دست و البته ناکام در جهت اهدافی که داشته‌اند (جذب گردشگر) در حاشیه این رودخانه داشته باشیم؛

آبنمای روباتیک موزیکال: این آبنما در چهارشنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۳ با سه میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات داخلی شهرداری افتتاح شد. اما همگان شاهدند که مدتهاست از آبنما و موزیک خبری نیست و کسی نپرسید چرا و چه شد!؟

سینمای روباز: این پروژه در تب و تاب بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۴ و در روز یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ در مجموعه پارک گولان با قابلیت پخش تمامی فیلم‌های سینمایی، ورزشی و ساير برنامه‌های تلویزیونی و هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیون تومان افتتاح شد. اما همان چند بازی جام جهانی بود و بس!

زیپ‌لاین و پل معلق: همانگونه که شهرداری اعلام کرد زیپ‌لاین تازگی تست اولیه خود را از سر گذرانده، اما خبری از پل معلق نیست. با جستجویی در کانال شهرداری، سابقه این پروژه را می‌توان در آبان ۹۹ یافت. جایی که معاون خدمات شهری شهرداری گفته بود: “این دو پروژه با هزینه بیش از ۳۵ میلیارد ریال در حال انجام است که سعی بر آن است در کمترین بازه زمانی، نهایتا تا آخر فصل پاییز (پاییز ۹۹) به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری و استفاده شهروندان قرار خواهد گرفت.

شهردار سابق سقز در گفتگوی نوروزی ۱۴۰۰ به واکاوی گفته بود؛ اعتبار این پروژه از طرف استانداری تأمین می‌شود که حدود دو میلیارد تومان پول برای این منظور اکنون در حساب شهرداری موجود است.

اما موضوع این است که چنین هزینه‌های ریز و درشتی مادامیکه بدون مطالعه، نیازسنجی و آینده‌نگری صورت بگیرد چه عایدی غیر از گذاشتن هزینه آنهم از جیب شهروندان برای این شهر دارد؟

در مقابل شاهدیم که با گذشت ۵۰ روز از سال جدید، هنوز هیچکدام از شهربازی‌های پارک مولوی و آنچه قبلا در پارک گولان فعالیت داشت آغاز به کار نکرده‌اند. موضوعی که یکی از نیازهای جدی خانواده‌ها و خصوصا کودکان به شمار می‌رود.

یکی از شهروندانی که در حوزه شهربازی فعالیت دارد در این مورد به واکاوی گفت: نه تنها امسال بلکه سال گذشته نیز بخش زیادی از شهربازی‌ها به دلیل تعلل کارشناسان شهرداری و گیر افتادن درخواست‌ها و برگه‌های مزایده در گیر و دار مابین شهرداری و فرمانداری و کمیته انطباق، فعالیت بخشی از شهربازی‌ها که در سال‌های گذشته فعالیت داشتند به فراموشی سپرده شده است.

علاوه بر این وسایل مورد استفاده در تنها شهربازی‌ها پارک مولوی نیز چنان تعریفی ندارد و بارها نسبت به نواقص موجود که ممکن است موجب آسیب دیدن کودکان شود هشدار داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا