بیش از ۳ هزار دانشآموز سقزی، تبلت یا گوشی هوشمند ندارند

این روزها عدم دسترسی به ملزومات آموزشی همچون موبایل و تبلت و … بسیاری را به تکاپو انداخته تا بلکه از هر طریقی امکان آموزش را برای دانش آموزان فراهم کنند که در این میان نقش خیرین واقعا ستودنی است.
به گفته مدیر آموزش و پرورش شهرستان سقز، بر اساس خود اظهاریهای صورت گرفته، در ابتدای سال ۵ هزار دانش آموز این شهرستان به تبلت و موبایل جهت آموزش در فضای مجازی دسترسی نداشتند که در آخرین بررسیها این میزان به حدود ۳ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.
فیروز عارفی افزود: برای جبران این وضعیت، آموزش و پرورش سقز با همکاری معلمان اقدام به تولید محتوا، تدریس و ضبط دروس کرده و در قالب CD و یا USB (فلش مموری) در اختیار دانش آموزان قرار داده است.
عارفی در مورد احتمال ترک تحصیل به دلیل عدم دسترسی به این ملزومات گفت: تغییر محسوسی نسبت به سالهای گذشته صورت نگرفته، هرچند آموزش و پرورش برای استمرار تحصیل برخی دانشآموزان با حضور در منزل و مجاب کردن والدین به ادامه تحصیل دانشآموز اقدام کرده که این موضوع در مقطع ابتدایی بیشتر به چشم میخورد.
در همین ارتباط مدیر آموزش و پرورش زیویه نیز گفت: هر چند هیچکدام از روشهای آموزشی که در ایام کرونا مرسوم است نمیتواند جایگزین روش حضوری شود، اما مطابق بانک اطلاعاتی که نزد این اداره موجود است برای بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ دانش آموز این منطقه شیوههای حضوری، استفاده از شاد، تلویزیون و تدوین محتواهای آموزشی توسط معلمان طراحی شده و آموزش به هیچ وجه تعطیل نخواهد شد.
علیپور با اشاره به اهمیت گذر تحصیلی در پایههای اول، هفتم و دهم که ابتدای هر مقطع محسوب میشوند گفت: احتمالا تعدادی از خانوادهها در ابتدای هر مقطع تصمیم به ترک تحصیل دانشآموز بگیرند که شاید شرایط جدید این روند را تشدید کرده باشد اما آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار بسته تا مانع از چنین مواردی شود.
اما قضیه در مورد مهد کودک و پیش دبستانیها متفاوتتر است، در سالهای اخیر گرایش خانوادهها به مهدکودک و مراکز پیش دبستانی زیاد شده ولی امسال کرونا این معادله را به هم زد و به گفته مدیر آموزش و پرورش سقز این مراکز با کاهش ۳۰ درصدی مراجعه مواجه شدهاند. آماری که از نظر مدیر یکی از مهد کودکهای سطح شهر میتواند بیشتر از این میزان باشد.
مدیر مهد کودک گلهای زندگی به واکاوی گفت: شاید اگر کرونا دو دهه قبل شیوع پیدا میکرد، بلاتکلیفی وضعیت مهدکودکها و مراکز پیش دبستانی کمتر کودکان و والدین آنها را رنج میداد. رشد مهدهای کودک، اصرار به بالا رفتن نرخ پوشش پیش دبستانی در کشور به دلایل متعدد تربیتی و آموزشی و روانشناختی از یک سو و از سوی دیگر رواج تک فرزندی و لزوم ارتباط کودکان با همسالان و مهیا بودن این امکان در مهدهای کودک، شکل و شمایل زندگی را با دهههای قبل، هم برای کودکان و هم والدین تغییر داده است.
فریبا حریقی افزود: متأسفانه از اسفند ۹۸ و به واسطه شیوع کرونا شرایط به گونهای پیش رفته که ۷۰ درصد مهدهای کودک علیرغم میل باطنی مجبور به تعطیلی شدهاند و از آنجا که اداره مهدکودک بسیار پرمسئولیت است اگر عشق نباشد غیرممکن است، لذا بقیه نیز ولو با ناامیدی، چشم به آینده دوختهاند.