تا کِی میخواهید نظارهگر حوادث تلخ باشید؟ چرا استعفا نمیدهید؟
چند وقت پیش که وزیر راه و شهرسازی به کردستان آمد اعلام کرد: “کردستان را کارگاه راهسازی دیدم”. بخشی از این به گفته ی وی “کارگاه” در شهرستان سقز قرار دارد، اما گویا آقای وزیر خبر ندارد که بیشتر پروژه ها به دلیل عدم تأمین اعتبار یا تعطیل هستند و یا در حال آسیب رساندن جانی و مالی به شهروندان سقزی و مسافرانی است که گذرشان به این مسیر می افتد. پُل آدینان بر اساس برخی اخبار غیر رسمی با ۱۷ کشته و ورودی شهرک صنعتی سقز به عنوان دو نقطه حادثه خیز از چشم متولیان مربوطه مغفول مانده و مشخص نیست کِی قرار است تدبیری برای آنها اندیشیده شود. معاونت عمرانی فرماندار و اداره راه و شهرسازی که از نزدیکان نامبر وان نماینده هستند به این بهانه که فرمانداری یک نهاد نظارتی است و این پروژه ها خارج از حوزه شهرستان و استان است کماکان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند. شخص نماینده نیز با انتشار صورتجلسه نشست با مدیران مربوطه استانی در ۹۸/۶/۳۰ از تأمین اعتبار و رفع نواقص آن خبر داده بود اما با گذشت ۳ ماه خبری از این رفع نواقص نیست.
مسیر پُل آدینان به دلیل پیچ نامتعارف، شیب غیرمعمول، قرارگرفتن در مسیر سردسیر و احتمال یخبندان در فصول سرد سال باعث وقوع تصادفات منجر به فوت و جرح متعددی شده است. با اجرای پل دوم امید می رفت این مشکلات کمتر شود اما عدم بهره برداری از این طرح موجب ادامه تصادفات متعدد شده است.
اما ظاهرا پُل دوم نیز دارای مشکلات متعددی است و پس از مراحل ساخت و احداث بایستی پلان ایمنی توسط شرکت مشاور تهیه و سازمان راهداری نظرات اصلاحی خود را بر روی آن اعمال کند و سپس توسط پیمانکار و یا شرکت ساخت و توسعه اجرا شود.
سه هفته قبل، معاون امور عمرانی فرماندار سقز در جلسه شورای اداری با اشاره به وضعیت این پل و لزوم اجرای پلان ایمنی تعریف شده برای آن که شامل دوربین های چشمک زن، دوربین های کنترل سرعت، تابلوهای اطلاعاتی و ایمنی می شود گفت: این پلان حدود دو میلیارد تومان هزینه دارد و قرار است هفته بعد این موضوع پیگیری و به زودی پل دوم آدینان مورد بهره برداری قرار بگیرد. اما اکنون پس از سه هفته کماکان خبری از اجرای پلان نبوده و مسیر آدینان همچنان کشته و زخمی تحویل می دهد.
پیگیری های واکاوی از حوزه عمرانی فرمانداری حاکی است که شرکت ساخت و توسعه زیر بار اجرای پلان ایمنی نرفته و قرار بر این بود سازمان راهداری این پلان را اجرا کند اما این سازمان نیز تاکنون به دلیل نبود بودجه نتوانسته به تعهد خود عمل کند.
یکی دیگر از مسیرهایی که دست کمی از پل آدینان ندارد ورودی شهرک صنعتی سقز است که چند ماهی است به دلیل اجرای باند دوم مسیر سقز بوکان ورود و خروج از شهرک را سخت کرده است. در این پروژه نیز شرکت آب و خاک پارس که پیمانکار پروژه است به دلیل عدم پرداخت حقوق کارگران در حالت تعطیلی به سر می برد و با توجه به اتمام فصل عمرانی و مشکلات مالی، این پروژه نیز مانند سایر پروژه ها به کما رفته و چشم اندازی برای اتمام آن و کاهش مشکلات ورود و خروج شهرک صنعتی کماکان ادامه خواهد داشت.
صرفا نظاره گر بودن دردی از مردم دوا نخواهد کرد، قاطعیت به خرج دهید و اگر می توانید قدمی برای این مردم بردارید، در غیر اینصورت چرا استعفا نمی دهید؟
واکاوی- اخبار مناطق کردنشین- اخبار سقز