فرماندار سقز در گفتگوی اختصاصی با واکاوی:
در هیچ دورهای به اندازه دو سال گذشته بحث مبارزه با فساد پیگیری نشده است/ مردم آگاهند و خدمت و خیانت را تشخیص میدهند

سه سال از فعالیت کامیل کریمیان در کسوت معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سقز میگذرد. در این ایام سقز روزهای تلخ و شیرین زیادی به خود دیده است که هر کدام به نوعی برای آقای فرماندار یک آزمون محسوب میشود.
جدا از این آزمونها، حواشی زیادی وی و اطرافیانش را درگیر کرده که احتمالا مجبور به صرف بخشی از توان و انرژی خود در این راه بوده ولی به اعتقاد خودش هیچکدام از اینها نتوانسته وی را از هدفی که خدمت به سقز بوده باز دارد. وی معتقد است در هیچ دورهای همچون دو سال اخیر بحث مبارزه با فساد پیگیری نشده است.
کریمیان بر این باور است که دولت در سالهای اخیر دستاوردهای خوبی در سقز داشته اما مشکلاتی که در این راه بوده باعث شده این دستاوردها چندان که شایسته است دیده نشوند. از نظر او، مردم به خوبی بر همه مسایل شهر آگاهند و خدمت و خیانت را به خوبی از هم تمییز میدهند.
مصاحبه مفصل واکاوی با کامیل کریمیان فرماندار ویژه شهرستان سقز را میتوانید در ادامه بخوانید:
واکاوی: اتفاقات و حوادث زیادی در شهر ما مانند هر شهر دیگری روی میدهد، این اخبار وقتی رسانهای میشود واکنش مردم یک جمله است: “شهر دلسوز ندارد” یا “شهر بی صاحب است”. واکنش شما به این موضوع چیست؟
کریمیان: این موضوع که “شهر دلسوز ندارد” یا “شهر بی صاحب است”، گفتمان دارای پایه و اساسی نیست که امیدوارم رسانه حرفهای و منتقد واکاوی هم دچار این طرز تفکر نشده باشد، چون این طرز تلقی ناشی از چند محور اصلی و چند موضوع جزئی است. مسائل جزئی شامل منفی پراکنی و شایعه پراکنی از سوی افرادی است که به نوعی پیشتر مدیر بودهاند و الان در مدیریت شهرستان به واسطه بازنشسته شدن یا واگذاری مسئولیتها، در مدیریت شهرستان نقشی ندارند و به گمان و زعم خویش چون اکنون آنها در رأس کار نیستند شهر اداره نمیشود. از سوی دیگر سکوت ادارات و فرمانداری در پاسخ به شبهات نیز گاهی به این موارد دامن زده است که البته چون اصل برای ما وارد نشدن به جنگ لفظی و مطبوعاتی است، این رویه را حفظ کرده ایم. چون احتمالا برخی موارد به شکایت منجر شود و شخصا این رویه را نمیپسندم مگر در مواردی که قلم اجارهای یا تخریب و توهین باشد که چارهای جز آن نمیبینم.
از سوی دیگر، مشکلات اقتصادی در کشور که بخش اعظم آن ناشی از تحریمهاست و این مسأله مشکلات زیادی را در کلان کشور و به ویژه در شهرهای کوچک چون سقز بوجود آورده است و از منظری دیگر، بازنمایی خسارتهای ناشی از کرونا، دیدن و بازتاب جوانب منفی مشکلات مدیریتی، بیتوجی رسانهها به اقدامات و در کل بایکوت خبری اقدامات دولت در کشور و در شهرستانها، اقدامات غیر حرفهای برای ناکارآمد جلوه دادن دولت و از همه مهمتر تلاش برای حاشیه سازی برای مدیران دولت و حتی تشکیل پرونده برای آنها از یک سو و از سوی دیگر همراهی رسانهها به دلیل استقبال مردم از نقد که البته بیشتر نقدها، تخریب و نقدهای غیر منصفانه هستند در شکلگیری این نگاه مؤثر هستند. ولی چون مردم به دلیل مشکلات اقتصادی،به نوعی از دولت مطالبهگری میکنند و از آن استقبال میکنند باعث شده تا این طرز تلقی بوجود بیاید.

اما باید به صراحت بگویم این مساله یک نتیجه گیری غلط با داده های درست است، درست است مردم مشکل دارند و بخشی هم ناشی از ضعف در برخی عملکردهاست اما این همه مسأله نیست باید تمامی فاکتورهای دخیل در مشکلات جامعه رصد شود، چرا که امروز تحولات و اتفاقات را نمیتوان بر مبنای نظریه تک علتی بررسی کرد بلکه باید جامع الاطراف دید و من مطمئن هستم مردم به خوبی بر همه مسایل شهر آگاهند و عملکرد مدیران را بهتر رصد میکنند و خدمت به شهر و کشور و در مقابل خیانت به منافع مردم را تمییز میدهند و هیچ مسألهای از دید آنها مغفول نمیماند.
واکاوی: بخشی زیادی از شهروندان بر این باورند که شورای شهر سقز ناکارآمد است و اکنون هم شاید از انتخاب خود پشیمان باشند، اما از این نقطه به بعد انتقادها متوجه شماست که چرا قانونا برخورد نمیکنید و علیرغم صحبتی که مبنی بر درخواست انحلال شورا داشتید، صراحتا به انحلال شورا ورود نکردید؟
کریمیان: عملکرد شورای شهر در ادوار مختلف همواره مورد بحث جامعه مدنی و فعالان اجتماعی و مورد رصد مسئولان شهری بوده است. در این سالها این نهاد مدنی و مردمی فراز و نشیب زیادی را طی کرده است. قطعا یکی از موانع توفیق این نهاد عدم توانایی افراد در بهرهگیری از خرد جمعی است و به عبارتی عدم ترسیم تعریف واحد از منافع شهری را میتوان بزرگترین آفت این نهاد برشمرد. در این راستا برخی سیاسی کاریها و تکرویها و رجحان منافع فردی بر منافع شهر جملگی ناکارآمدی شورا را در پی داشته است.
در خصوص اعضای شورای دور پنجم باید بگویم از منظر افکار عمومی عملکرد قابل قبولی نداشتهاند و از دید بنده سطح دانش و تجربه در این دوره نسبت به دورههای قبلی پایینتر بود و مهمترین عامل ناکارآمدی این اعضا هم ایجاد رقابت نیابتی در شورا بود که هر کدام سنگ فرد و گروهی را به سینه زدند و تنها چیزی که قربانی شد منافع شهر و مردم بود.
در برههای تصمیم بر این شد نسبت با ساز و کارهای قانونی برای انحلال شورا اقدام شود که با توجه به طولانی بودن پروسه انحلال و عدم زمان کافی تا پایان دوره و بنا به مصلحت شهر از این کار صرف نظر شد. اما هرگز نگذاشتم منافع شهر و شهرداری توسط فرد یا گروهی برای مقاصد خاص به گروگان گرفته شود، این کار اگرچه سخت بود اما چارهای جز مدیریت آن بنا به مصلحت شهر ندیدم.
قطعا برخی بر این نظر هستند که ما هم در کشاندن شورا به این مرحله بیتقصیر نیستیم، باید بگویم فرمانداری تنها از طریق کمیته تطبیق و بررسی مصوبات شورا میتواند مستقیم بر عملکرد اعضای شورا و شهرداری نظارت کند که در طول این چهار سال این وظیفه به نحو احسن انجام گرفته است و بخاطر منافع شهرداری هم بارها از وظیفه ذاتی خود فراتر رفتهایم. بنده با قاطعیت اعلام میکنم بر هیچ تخلفی سرپوش نگذاشتهام و بسیار دقیق تخلفات افراد را پیگیری و رصد کردهام. مدعی هستم در هیچ دورهای به اندازه یکی دو سال گذشته حساسیت نسبت به بحث فساد اداری و مالی در شهرستان پیگیری نشده و تلاش مستمر دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی و همکاری بسیار خوب دادستان را در این زمینه شاهدیم. البته این نقد را قبول دارم که اگر در گذشته همچون حالا اندکی قاطعانهتر در مورد تخلفات در شورا و شهرداری برخورد میشد اکنون وضعیت به مراتب بهتری داشتیم.
واکاوی: در جریان آنچه بر سر زمین بلوار انقلاب آمده هستید؟ و یا پل تجاری که بر روی رودخانه احداث شده! مردم شاید در جریان این موضوعات باشند اما از شما به عنوان فرماندار میخواهند چنین مباحثی را به جد پیگیر باشید. آخرین اخبار درباره این موارد چیست؟
کریمیان: بر اساس آنچه در جریان هستم و گفتههای اخیر شهردار در نشست با اصحاب رسانه، واگذاری زمین بلوار انقلاب به شرکت ملی فرش حکم قطعی گرفته که شهرداری برای بازپسگیری و گرفتن حق و حقوقات از این شرکت، کارهایی شروع کرده است.
سال ۹۳ شهرداری دادخواست ابطال سند شرکت فرش را به محاکم قضایی داده و حکم شعبه اول حقوقی هم ابطال سند شرکت فرش بوده. صدور سند بنام شهرداری است که شرکت فرش نسبت به رأی صادره اعتراض و پرونده مجددا به شعبه شش تجدید نظر استان ارجاع شد و این شعبه با توجه به اینکه پرونده قبلا در سال ۸۷ در همان شعبه رسیدگی شده است، حکم به ابطال رأی شعبه اول حقوقی سقز داده است و دادخواست شهرداری سقز را رد کرد و در نهایت شهرداری سقز طی تنظیم دادخواستی در شعبه پنج حقوقی در خواست بهاء زمین را نموده و در حال حاضر پرونده در حال رسیدگی است.
همچنین مشکل بازپس گیری بخشی دیگر از زمین های شهرداری در بلوار انقلاب که در قبال حق بیمه تأمین اجتماعی نیروهای شهرداری در گرو سازمان تأمین اجتماعی است در دست بررسی است که ان شاا..مشکل بر طرف خواهد شد.
در مورد پل تجاری احداثی بر روی عرض رودخانه سقز باید بگویم این موضوع در سالهای گذشته متأثر از قراردادی مابین شهرداری سقز و سرمایهگذاران بوده. شهرداری میبایست در عقد قرارداد ضوابط و ملاحظات فنی مدنظر آب منطقهای کردستان را لحاظ میکرد و ضرورت دارد نظر مثبت آب منطقهای برای این موضوع جلب شود. اطاله موضوع اخذ مجوز و رایزنیهای لازم با آب منطقهای وتغییرات پی در پی مدیریتی باعث مغفول ماندن موضوع شده و نهایتا امروز ما شاهد سرمایهگذاری بزرگی در این پروژه هستیم و شهرداری میبایست به عنوان دستگاه متولی و طرف قرارداد سرمایهگذار رافع مشکلات این حوزه باشد. بدیهی است هر گونه همکاری از ما ساخته باشد در این حوزه انجام خواهیم داد.
واکاوی: آیا مواردی بوده که به خاطر منافع مردم رسما و رأسا ورود کرده باشید و مانع موضوعی شده باشید؟
کریمیان: مسائلی در حوزه های مختلف سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی و … هست که نمیتوان آنها را بازگو کرد یا اصلا نیازی به بازگویی نیست.اما به عنوان مثال در حوزه حمایت از تولید و اشتغال و در جریان سوء تفاهمی که در مسیر انتقال تولیدات کارخانه سیگارت شهرک صنعتی به یکی از مرزهای کشور در آذربایجان پیشآمده بود و کالای ترانزیت شده توقیف و مدیر عامل و راننده شرکت نیز دستگیر شده بود زمانی که فهمیدم سرمایهگذار اعلام کرده در صورتی این مشکلات بر سر راه باقی بماند پروژه سرمایه گذاری را تعطیل میکنم، بنده شخصا به دلیل حمایت از نیروهایی که در شرکت کار میکنند، به آن شهر رفتم و سند خانهام را برای آزادی افراد گرو گذاشتم که خدا را شکر با همکاری عزیزان مشکل ختم به خیر شد.
همچنین در جریان کرونا، اسفندماه سال ۹۸ به دلیل اینکه مردم، دچار خسران جانی نشوند، جلوتر از مصوبات ستاد ملی و استانی مواردی را در سطح شهرستان تصویب و اجرا نمودیم که بعدها حاشیههایی را برایم درست کرد ولی چون جان مردم در خطر بود باید انجام میگرفت. یا در تجمعات مردمی و اعتراضات صنفی قطعا خودم جزو اولین کسانی هستم که در صحنه هستم، چرا که باور دارم فرماندار نماینده عالی نظام و دولت و پشتیبان مردم است و هیچ گاه خودم را جدا از مردم ندانسته و نمیدانم و نمیخواهم خدای ناکرده هیچ کدام از طرفین آسیب ببینند.
واکاوی: در مورد شایعه بازداشت خودتان بگویید، آیا اساسا دعوت به دادگاه صورت گرفت؟ از همکارانتان چطور؟ لطفا یکبار برای همیشه صراحتا راجع به این موضوعات و حواشی بفرمایید جریان از چه قرار است؟
کریمیان: شایعه بازداشت بنده را فردی که در حوزه رسانه فعالیت دارد مطرح کرد که از اساس نادرست بود چرا که حتی تلفنی هم برای پاسخ به یک شبهه از من سؤال نشده است، اما در مورد همکارانم برخی پرسشها مطرح شد با این توضیح که؛ ماجرا از بعد از انتخابات مجلس و حتی حین انتخابات شروع شد، گزارشات مختلفی به دادگستری در خصوص حساب تعاونی کارکنان فرمانداری ارجاع شده بود که مقام قضایی استان دستور بررسی آن و مجموعه گزارشات دیگری از بنده و پرسنل فرمانداری را صادر کرده بود که بنده هم مطلع نبودم، هر چند تمام این موارد در فضای مجازی منتشر میشد و حتی یک کانال تلگرامی هم در فضای مجازی درست کرده بودند که اطلاعات این پرونده را گزارش میکرد.
حساب تعاونی کارکنان فرمانداری از دورههای قبل وجود داشت و از سال ۹۶ تا زمان بسته شدن آن مبلغ ۶۲ میلیون تومان گردش مالی داشت که دو نفر از عزیزان خوشنام فرمانداری صاحب حساب بودند و با نظارت معاون برنامهریزی وقت فرمانداری با سند و مدرک تمامی این تراکنشها نظارت میشد و اسناد آن به مرجع قضایی داده شده است.
به دنبال مخالفت بنده با خرید قطعه زمینی توسط این تعاونی به دلیل ماهیت غیر قانونی این معامله و در مقابل اعتراض برخی از پرسنل به این تصمیم، این حساب راکد شد و حساب دیگری در راستای شفافسازی و جلوگیری از هدر رفتن کمکهای مردمی و کمک به برنامههای عمومی سطح شهرستان بنام دو تن از معاونین فرمانداری باز شد که مبالغی که در فرمانداری صرفهجویی میشد و کمکهای مردمی در ایام کرونا به این حساب واریز شد. این مبالغ هم صرف کارهای عامالمنفعه میشد و حتی یک ریال پول دولتی در این حساب واریز نشده و اساسا فرمانداری پولی در اختیار ندارد و همه هزینههای ما بر اساس فاکتور از استانداری دریافت میشود. در واقع جمع گردش مالی این حساب هم حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر با موجودی ۶۵ میلون تومان حساب را تا تعیین تکلیف نهایی مسدود کردهایم و تمامی اسناد و مدارک این حساب بصورت ریز و دقیق و هزینه کرد ریال به ریال آن به مراجع ذی صلاح داده شده است. در مسیر بررسی این گزارشات دستگاه قضا سوالهایی از همکاران و اطرافیان بنده داشت و در جریان بررسی، دستگاه قضا قطعا به ادله کافی دست یافته و ما هم همانند همه مردم با اعتقاد به عدالت در دستگاه قضا منتظر اظهار نظر این مرجع میمانیم.
واکاوی: بحث بدهیهای شهرداری و آنچه به عنوان تهاتر از آن نام برده میشود به کجا رسید؟
کریمیان: بدهی شهرداری به بانک شهر، تأمین اجتماعی و بدهی کلان ادارات از طریق استانداری، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس، اعضای شورا و شهردار، روند مناسبی را طی میکند که نهاد شهرداری به زودی خبرهای خوبی در این حوزه خواهد داشت.
البته ذکر این نکته لازم است؛ در خصوص موضوع توافق شهرداری جهت تسویه اوراق خزانه نوع دوم با مؤسسه ملل طی مذاکرات صورت گرفته قرار شد بابت تسویه سی میلیارد و پانصد میلیون تومان اوراق شهرداری، ۷ واحد اداری و ۲ واحد مسکونی طبق نظریه کارشناس رسمی دادگستری در مجتمع تجاری مسکونی گلسار رشت پس از تأیید شورای شهر و کمیته تطبیق تحویل شهرداری گردد که شهرداری نامهای در مورخه ۹۹/۶/۴ به شورا جهت تصویب ارسال کرد که با مخالفت برخی از اعضای مسکوت و با توجه به سپری شدن زمان و تغیر قیمت ملک، پیشنهاد موسسه ملل به ۵ واحد اداری و ۲ واحد مسکونی تغییر و با توجه به تغیرات مدیریتی شهرداری این پروسه هم تا انتخاب شهردار فعلی ناتمام ماند، اکنون قرار بر این شده است که بصورت نقدی و طی مراحلی به حساب شهرداری واریز گردد.
باید بگویم اگر قرار است عملکرد دوستان شورا مورد بررسی قرار گیرد باید علاوه بر تصمیمات و اقدامات انجام گرفته، نسبت به عدم انجام برخی اقدامات و عدم اتخاذ تصمیمات غلط که منافع شهرداری دچار خسران شده مورد مواخذه قرار گیرند و به افکار عمومی پاسخگو باشند، چرا شهرداری سقز باید بدهی انباشته صد میلیاردی داشته باشد؟ اعضای قبلی و مسولان قبلی باید پاسخ بدهند! اینکه فقط شعار بدهیم من پاکدست بودم و من فساد را گزارش کردم و …. حرفهای بی پشتوانهای است که خودشان هم به آن اعتقادی ندارند و در عمل نتیجهای جز بی اعتمادی مردم را به دنبال ندارد.
واکاوی: ضعف راهداری در حوزه ماشین آلات برفروب و … عیان است. این ماشینها همگی متعلق به دهه هفتاد و قبل از آن هستند، این در حالی است که سقز چند محور ارتباطی دارد، چه اقدامی برای به روز شدن آن کردهاید؟
کریمیان: این سوال به حق و به جایی است، راهداری در بخش تجهیزات و ماشین آلات دارای چهار دستگاه سواری با کارکرد متوسط ۳۲سال، ۷ دستگاه کامیون با کارکرد متوسط ۳٦سال، ۱۰ دستگاه گریدر، بلدوزر و لودر با کارکرد نزدیک ۳٦ سال است که تجهیزات ۸ دستگاه هم اسقاطی است و تجهیزات مخصوص برفروبی هم ٤ دستگاه است که به علت فرسودگی و عدم تامین قطعات تعمیری این تجهیزات در آستانه اسقاط شدن هستند.
بی شک در این سالها به همت نیروهای راهداری و با مشارکت بخش خصوصی، عملکرد این بخش نامناسب نبوده است که به دلیل مشکلات مالی دولت، در حال حاضر راهکار اصلی که با نماینده مردم در مجلس هم مطرح خواهم کرد، جذب ماشین آلات از سایر استانهای برخوردار برای شهرستان است که ان شاا..از طریق رایزنیهای کشوری و استانی این موضوع به ثمر برسد. لذا این اقدام قابل توجیه و پیگیری است زیرا حوزه گستردهای است؛ در حوزه راههای شهرستان سقز، ما دارای ٥۹ کیلومتر بزرگراه، ۲۱٥ کیلومتر راههای اصلی، ۱۳۲ کیلومتر راههای فرعی و ۱۰۷٥ کیلومتر راههای روستائی هستیم که ۳۷٦ کیلومتر جاده روستائی (معادل ۳۸ درصد) آسفالت است. باید اشاره کرد که الان نزدیک ۱٥۰کیلومتر راه اصلی به دلیل فرسودگی نیازمند روکش مجدد است و نزدیک ۷۰۰کیلومتر جادههای خاکی که فاقد مشخصات مناسب میباشد. آسفالت راهها هم بسیار هزینه بر است، امروز آسفالت يك كيلومتر راه روستايی با شرايط سخت و تو پوگرایي مناطق كوهستانی چيزی حدود یک ميليارد تومان بودجه نياز دارد خودتان قضاوت كنيد.
واکاوی: آخرین خبر از فرودگاه چیست؟
کریمیان: در مورد فرودگاه باید به شما بگویم که مهمترین موضوع در فرودگاه سقز این است که امروز اجماع و توافق خاصی بر سر بهره برداری از فرودگاه سقز وجود دارد و اراده و توان فرمانداری با حمایت استان بر این است حداکثر تا پایان دولت فعلی فرودگاه سقز به قابلیت بهرهبرداری برسد. عملیات اجرایی فرودگاه شامل چند موضوع مهم و اساسی است که امروز با فعالیت ۳ پیمانکار اصلی در سه محور در حال انجام است؛
محور اول، موضوع قرارداد توسعه عوامل پروازی یا همان تطویل باند هست که شامل موارد مهمی همچون تکمیل باند موجود به طول ۸/۱ کیلومتر و توسعه تا ۹/۲ کیلومتر، استریپسازی و تاکسی وی به طول ۴۵۰ متر و عرض ۲۵ متر، اپرون به ابعاد ۵۰ در ۵۰، احداث ۲ دستگاه آبرو باکسی با دهانه ۲ متر و بطول ۸۵۰ متر، احداث کانال انتقال آب، دیوار حفاظتی و جاده حراستی بطول ۹ کیلومتر که در مجموع در حال حاضر حدود ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دوم، احداث ترمینال و ساختمان جنبی فرودگاه سقز شامل کلیه عملیات احداث و اجرای ابنیه، تاسیسات برق و مکانیکی ترمینال با ۲۳۰۰ متر مربع زیر بنا و ساختمان جنبی با زیر بنای حدود ۳۵۰ متر مربع که امروز و تا این تاریخ ساختمان جنبی با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ساختمان ترمینال با ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل و راهاندازی است.
سوم، پروژه احداث جاده جایگزین سقز به مریوان است. مسیر جدید به طول ۳ کیلومتر احداث وعملیات احداث ابنیه فنی و خاکبرداری وخاکریزی انجام شده و به محض مساعد شدن هوا باقیمانده جزیی عملیات روسازی به اتمام رسیده و انشاالله آسفالت را شروع خواهیم کرد و تردد سقز به مریوان از واریانت جدید صورت خواهد گرفت.
موضوع مهم دیگر در احداث فرودگاه محوطهسازی میباشد که در قالب ظرفیت ۲۵۰ درصد توسط همین پیمانکاران انجام خواهد شد. بحث بسیار مهم دیگر در فرودگاه موضوع جابجایی دکلهای فشار قوی برق میباشد که خوشبختانه نقشهبرداری و مطالبات مسیر جدید تمام شده و در آخرین سفر آقای دکتر نوبخت با همت استاندار محترم رقم ریالی ۲۰۰ میلیارد ریال جهت هزینه جابجایی دکلها تامین اعتبار گردید.
واکاوی: بحث راه آهن میاندوآب سقز چقدر جدی است؟
کریمیان: بحث راه آهن میاندوآب سقز دارای مصوبه و ردیف اعتبار است. مطالعات مراحل اولیه آن انجام شده و شرکت مشاور در حال انجام مطالعات و امکان سنجی اجرای طرح میباشد. پیگیریم با تخصیص مناسب در ردیف بودجه بتوانیم شاهد استارت پروژه باشیم.
واکاوی: بحث زمینهای آبی و بهرهبرداری از سد چراغویس به کجا رسید؟ چه تغییری در این زمینه صورت گرفته است؟
کریمیان: در ارتباط با موضوع زمينهای پاياب سد چراغويس به مقدار ٥٥٠٠ هكتار كه جزو مصوبات دولت میباشد و تاكنون بخشی از لولهگذاری جناح چپ انجام شده اما به دليل كمبود منابع مالی عملا پروژه تعطيل شده است. این موضوع دارای دو مشكل عمده بود؛ اولی عدم تخصيص آب از طرف وزارت نيرو كه خوشبختانه با پيگيریهای استاندار محترم و نمايندگان استان موضوع تخصيص حل شد و حدود سی و پنج ميليون متر مكعب آب سد به زمينهای پاياب تخصيص يافت.
موضوع دوم كمبود منابع مالی و اعتباری جهت انجام شبكه آبياری بود كه اخيرا با پيگيریهای نماينده محترم جناب آقای رحيمی مبلغ شش ميليارد تومان جهت ادامه عمليات احداث شبكه آبياری در بودجه ١٤٠٠ كشور منظور شده و با اين توصيف اميد میرود سال جاری شاهد پيشرفت عمليات اجرايی شبكه زمينهای پاياب سد چراغويس باشيم هر چند گفته باشم مبلغ مورد نياز ايجاد شبكه با عنايت به فهرست بهای جديد بسيار بيشتر از اين مبالغ میباشد.
واکاوی: شایعات و حواشی در مورد اصناف از چه قرار است؟
کریمیان: چون اعتقاد به حصول عدالت در دستگاه قضا دارم همواره اعلام کردهام هر کدام از اعضای اتحادیهها یا اصناف تخلفی کرده باشند باید معرفی و با آنها قاطعانه برخورد شود، اما از طرفی نمیتوان با یک ادعا و یک گزارش یا سطحینگری کل اصناف یک شهر را زیر سوال برد، ما باید حرمتها را حفظ کنیم و ملاکمان قانون باشد.
ملاک عمل و اقدامات مالی اتحادیهها و اتاق اصناف بر اساس بودجه سالیانهای است که توسط اتحادیه و اتاق پیشنهاد میشود و به ترتیب توسط مجمع عمومی اتاق اصناف و کمیسیون نظارت شهرستان تایید میگردد. کلیه درآمدها و هزینههای اتاق باید بر اساس ضوابط بودجهای و در چهاچوب قانون نظام صنفی انجام شود. در سالهای گذشته هم خصوصا بعد از ادغام وزارتخانههای بازرگانی و صنایع و معادن و اصلاح قانون نظام صنفی ملاک عمل اتحادیهها و اتاق اصناف و اداره صمت همان قانون و دستورالعملهای مربوطه بود.
مشکل اتاق اصناف با طرح شکایت چند فرد از کاندیداهای هیأت مدیره اتحادیههای صنفی شروع شد. این افراد در سال ۹۶ با شروع انتخابات اتاق اصناف و اتحادیههای صنفی با همکاری چند تن از اعضای اتحادیهها شروع به طرح شکایت از اعضای هیأت مدیره اتاق اصناف نمودند. موضوع چند بار در کمیسیون نظارت شهرستان و استان به عنوان مرجع رسیدگی به اختلافات صنفی مطرح شد اما نتیجهای نگرفتند تا اینکه موضوع به دادگستری شهرستان ارجاع و این افراد از اتحادیهها و اعضای اتاق شاکی شدند. در این مدت به عناوین مختلف بسیاری از شخصیتهای معتمد بازاری مورد هجمه قرار گرفتند.
یکی از اتهامات اعضای هیات مدیره اتاق اصناف و اتحادیهها خیانت در امانت و تحصیل مال نامشروع بود، در حالیکه کلیه دریافتیها و پرداختیها براساس بودجه تعریف شده بوده و در کل ایران و کلیه اتحادیههای کشوری بر همین روال اقدام میشود.
یکی از مشکلات و اتهامات مطرح شده دریافتی حق الزحمه اعضای هیات مدیره اتاق اصناف هم از محل اتاق و هم از محل اتحادیه بود که براساس دستورالعمل ماده ۷۵ قانون نظام صنفی این افراد فقط میبایستی از محل اتاق اصناف حق الزحمه میگرفتند. البته این موضوع نیز بر اساس برداشت متفاوت از قانون مذکور انجام شده بود و موظف به استرداد وجوه شدند. کمکهای موردی به ادارات و ارگان هایی که با اتاق اصناف همکاری داشتند نیز بر اساس سرفصلهای تعریف شده در بودجه صورت گرفته بود.
در هر حال اگر بر فرض مثال موضوع تخلف مالی اتاق اصناف صحت داشته باشد فراتر از میزان بودجه تعریف شده نبوده. برای سال ۹۹ کل بودجه اتاق اصناف به میزان تقریبی ۶۰۰ میلیون تومان تعریف شد که اگر در نظر بگیریم در ۵ سال گذشته نیز بودجه بر همین میزان تحقق یافته باشد و هیچگونه هزینهای هم نداشتهاند و با موضوعاتی همچون حقوق و دستمزد و هزینههای جاری و…. باز هم میزان درآمد اتاق به ۳ میلیارد تومان نخواهد رسید و شایعاتی مبنی بر چند صد میلیارد تومانی به هیچ وجه نمیتواند صحت داشته باشد.
قطعا دستگاه قضا بر پرونده اشرافیت دارند و قطعا عادلانه تصمیم نهایی را خواهند گرفت. اطلاعات بنده در این حد است، اگر موارد دیگری باشد که بنده بیخبرم باید مورد بررسی قرار گیرد، اما براساس آخرین اطلاعات واصله به بنده بیشتر پروندههای اتحادیهها و اتاق اصناف یا در دادگاههای بدوی یا تجدید نظر بررسی شده که برای برخی از این اتحادیه ها منع تعقیب شده صادر شده است.
واکاوی: عدهای معتقدند که بخشی از کار مدیریت این است که باید مدام در رفت و آمد با مدیران بود و یقه آنها را گرفت و به نفع حوزه مدیریتی استفاده کرد، شما تا چه حد به این رویه معتقدید و تا چه میزان این کار را انجام دادهاید؟
کریمیان: رفت و آمد هدفمند و درست و مکرر قطعا نتیجه بخش است و من این نکته را از مدیر توانمند و دلسوز کردستان جناب دکتر نصرالهیزاده یاد گرفتهام که پیگیری معجزه میکند. بنده به دلیل کمبود اعتبارات استانی و کشوری و مشکلات اقتصادی کشور همواره در تعامل با مدیران کل بودهام و در سه سال گذشته همواره از طریق استاندار محترم، معاونان وی و رئیس سازمان مدیریت استان برای جذب اعتبارات ملی و استانی جهت اتمام طرحهای کلان چون بیمارستان، سد، فرودگاه و تعدادی از پروژههای ورزشی و آموزشی چون مدارس و سالنهای سقف بلند، تلاشهای ارزنده و مثمری از سوی مدیریت شهرستان انجام شده است. البته ذکر این نکته لازم است که مدیران استانی چون ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه و استاندار محترم و معاونین ایشان جلوتر از ما بسیار دلسوزانه نسبت به امورات شهرستان توجه ویژه دارند.
واکاوی: گریزی هم به حوزه درمان بزنید، وضعیت درمان شهرستان سقز چگونه است؟
کریمیان: حوزه درمان شهرستان سقز به دلیل اقدامات اساسی دولت از جمله احداث بیمارستان شفا، جذب تجهیزات، جذب نیرو و کادر درمان، در حال اتمام بودن طرح توسعه بیمارستان تامین اجتماعی، از نقاط قوت دولت بوده است. همچنین تلاش حوزه بهداشت در مبارزه و پیشگیری از کرونا که سقز به عنوان اولین شهرستان، اولین شهید راه سلامت را تقدیم و بعدها هم تامین اجتماعی شهیدی گرانقدر دیگر را پیشکش کرد، قابل تقدیر است و میتوان گفت با وجود بحران سخت کرونا، این حوزه سربلند بیرون آمده و کارنامه موفقی دارد.

شهرستان سقز با دارا بودن ۲ بیمارستان دولتی و یک بیمارستان تامین اجتماعی و ۶ درمانگاه خصوصی یکی از بهترین شهرهای استان و منطقه از نظر امکانات درمانی محسوب میشود. بیمارستانهای دولتی دارای ۱۷۶تخت (امام) و ۲۳۵تخت (شفا) و ۷۲ نفر متخصص و حدود۷۰۰ نفر پرسنل است که این مراکز بیمارستانی دارای تجهیزاتی چون دستگاههای امآرآی، ۲دستگاه سیتیاسکن ،کولپوسکوپی، ۳ دستگاه سونوگرافی، ۲دستگاه آندوسکوپی و کولونوسکوپی، ۳دستگاه اکوکاردیوگرافی و تست ورزش، ۳ مرکز آزمایشگاههای مجهز دولتی، اتاق عملهای هر دو بیمارستان مجهز به دستگاههای جراحیهای پلاستیک، چشم، گوش و حلق و بینی، اورولوژی زنان، ارتوپدی و برای اولین بار در تاریخ سقز وسایل جراحی مغز و اعصاب میباشد.
سقز با دارا بودن ۲۴تخت ای سی یو و ۸ تخت ان ای سی یو(نوزادان) از برترین شهرهای منطقه از نظر بخش مراقبت ویژه است، امید است با راه اندازی ای سی یو تأمین اجتماعی این شاخص باز هم بهتر شود و سقز کماکان در منطقه غرب و شمالغرب، مرکزی ارجاعی برای شهرهای اطراف (بانه، بوکان، سردشت، دیواندره، تکاب و شاهین دژ) باشد.
واکاوی: بحث دانشگاههای دولتی در سقز به کجا رسید؟
کریمیان: موضوع ايجاد واحدهای آموزش عالی جديد و احداث ساختمان برای آموزش عالی بايد بگويم متاسفانه ما با كمبود مكان جهت احداث دانشكده پرستاری مواجه هستيم، تلاش كرديم ساختمان مربوط به تأمين اجتماعی را فعلا بصورت موقت در اختيار دانشگاه علوم پزشكی قرار دهیم که كار در جريان و مسير پيگيری قرار دارد. موضوع احداث دانشكده علوم وفنون در شهرک دانشگاه هم در مراحل پايانی جذب موافقت مالکین زمينهای دسترسی به اين دانشكده هستيم و تصور من اين است كه با رفع مشكل مسير دسترسی و تأسيات و خدمات فنی و همتی كه رييس محترم دانشگاه كردستان دارند مهر ماه سالجاری با اتمام فاز اول ساختمان شاهد پذيرش دانشجو باشيم.

واکاوی: یک سؤال را به مناطق حاشیه اختصاص دهیم؛ موضوع بازآفرینی شهری و جابجایی دامداریها تازهآباد به کجا رسید؟
کریمیان: در حوزه بازآفرینی شهری اقدامات خوبی در شهرستان سقز انجام شده که مهمترین آنها انجام مطالعات بازآفرینی هسته مرکزی شهر و بازار تاریخی سقز میباشد و مشاور ذیصلاح مطالعات خوبی انجام داده که قابلیت استناد و تعمیم دارد. مطالعات در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفته و امیدواریم با همکاری راه و شهرسازی و شهرداری و میراث فرهنگی بتوانیم در جهت حفظ و احیای بافت اصلی و هسته مرکزی سقز شامل بازار و چم ولیخان اقدامات موثری انجام بدهیم. یکی از محلات هدف بازآفرینی محله تازهآباد میباشد. مشاهده میکنید طی سالهای اخیر اقدامات نسبتا خوبی در حوزههای آب و فاضلاب، شهرسازی، آسفالت معابر اصلی و فرعی و اخیرا تعریف پروژههای احداث مدرسه و احداث پارک بزرگ محلهای و ساماندهی رودخانه فصلی موجود انجام شده. پارک محلهای در آنجا یک ضرورت بود و پیشرفت نسبتا خوبی دارد. اما احداث مدرسه و ادامه اجرای دفع فاضلاب با مشکل تأمین اعتبار مواجه شد که امیدواریم سال جدید بتوانیم در حوزه بازآفرینی که بسیار هم مؤثر است آن را ادامه دهیم. جابجایی دامداریها نیز از طریق ایجاد تعاونی و همکاری ادارات زیربط در حال انجام است.
واکاوی:شکایت شهردار سابق از شما به کجا رسید؟
کریمیان: هرچند این مطلب از نظر من تمام شده است، ولی حال که پرسیدید باید بگویم شهردار عزل شده در دو مرحله در راستای بحث اضافه دریافتی از بنده شاکی شدند که با ارایه مستندات به محاکم قضایی پرونده شکایت ایشان از بنده از سوی دادگاه مختومه شد، ایشان مدعی پاکدستی در دوران کارمندی در شهرداری هستند، این موضوع نه با حرف و شکایت از رسانهها و مسئولین بلکه با مدرک و سند و اقناع افکار عمومی قابل اثبات است. همچنان که اعضای شورا اقدام کردند ایشان هم اقدام کند.
واکاوی: با کدام از یک از نمایندگان قبلی و فعلی کار کردن برای شما راحتتر است؟
کریمیان: در جریان کار با مدیران به ویژه نمایندگان مجلس باید بگویم تعامل دو سویه است، قطعا هدف کسب بهترین نتیجه برای شهروندان و ارتقای رفاه و توسعه آنها و شهرستان است. ضمن تقدیر و تشکر از آقای مهندس بیگلری، نماینده سابق، روند پیگیری امورات با مهندس رحیمی هم با تعامل و حسن نیت در حال انجام است و در مدتی که از نزدیک برای توسعه شهرستان و رفع مشکلات با وی و دفترش همکاری میکنم تعامل خوبی وجود دارد و ایشان شخصا و بدون حاشیهسازی بسیار پیگیر امورات شهرستان هستند. در ضمن در جریان امور هستند و بسیار منطقی فکر میکنند و بر تمام حوزهها تسلط کافی دارند و تا زمانی که در مورد موضوعی به نتیجه قطعی نرسد وارد مذاکره و رایزنی نمیشود، کمتر از ایشان شعار دیدم بلکه انسانی عملگراست و قطعا کار کردن با ایشان راحتتر است.
واکاوی: آخرین اخبار از سرمایهگذاری شیشه و بلور کاوه و سایر سرمایهگذاران که بعضا خارجی هستند چیست؟
کریمیان: من اعتقاد دارم باید به دنبال سرمایهگذار برویم. شهرستان سقز ظرفیت بالایی برای توسعه دارد و تنها راه توسعه شهرستان تزریق منابع مالی کلان در قالب پروژههای سرمایهگذاری است. سقز یک شهر استراتژیک با موقعیت بسیار عالی برای توسعه است و این شهرستان در یک مسیر ترانزیتی قرار دارد و با دسترسی که به مرز دارد میتواند در حوزه اقتصادی جهش یابد.
به دنبال بازدید از مجموعه عظیم تولید شیشه مراغه و پیشنهاد سرمایهگذاری در شهرستان سقز، مدیریت عالی شرکت کاوه در تهران ضمن استقبال از پیشنهاد ما کارشناسان معدنی خود را به سقز فرستاد و نمایندگان سرمایهگذاران شیشه و بلور کاوه بعد از سفر به سقز و بررسی ظرفیتهای معدنی در حوزه سیلیس، قول دادهاند که فروردین ماه در رأس هیأتی بلند پایه و متخصص برای برآورد دقیق معادن و نحوه سرمایهگذاری و همچنین مذاکره با معدنکاران و معدنداران و صنعت و معدن استان، به شهرستان سفر کنند که إنشاالله بتوانیم این سرمایهگذار را در شهرستان ماندگار کنیم.
واکاوی: هر چه دل تنگتان میخواهد و ما نپرسیدیم بفرمایید:
کریمیان: ضمن تشکر و سپاس از واکاوی. سال خوبی برای تمام مردم شهرستان سقز از خداوندگار خواستار و خواهانم. بی شک مردم قدرشناس و فهیم شهرستان سقز، شایسته خدمات کمی و کیفی بیشتری هستند. امیدوارم اصحاب رسانه همچنان که بر اساس موازین حرفهای باید وقف واقعیت عینی باشند، واقیعتهای شهرستان و رویدادها را منعکس کنند تا این تصور پیش نیاید که رسانهها، دولت را بایکوت خبری کردهاند. همچنین لازم است از تلاش تمام رسانهها تشکر کنم و خواستارم که گزارش نویسی و گزارشگریِ توسعه و عمیق و جستجو گرانه را بیشتر تقویت کنند زیرا تلاشهای عمیق و عمقی و خسته ناپذیر شما برای توسعه شهرستان، مفید خواهد بود.