دوست دارم در سقز بمانم اگر بگذارند

علی اکبر ورمقانی پانزدهمین فرماندار شهرستان سقز از ۵۷ به بعد است، انتظار مردم و نخبگان سقزی مبنی بر داشتن فرمانداری همشهری و توانا از لحاظ مدیریت و با سابقه ی سیاسی روشن نزد افکار عمومی تنها یک بار و آن هم در دوره دوم اصلاحات اتفاق افتاد. حال پس از سه سال و چهار ماه از سکانداری ورمقانی بر فرمانداری سقز، زمزمه هایی مبنی بر انتقال وی به بیجار شنیده می شود. ورمقانی در نوروز ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ به خود نمره ۱۵ داده بود اما امسال به خود نمره ۱۷ داده است.  انتخابات شوراهای پنجم و اعتراض تعدادی از کاندیداها نسبت به نتایج، تخلفات احتمالی از سوی شورای چهارم و ورود سازمان بازرسی به این قضیه، نحوه انتخاب معاونین و مدیران شهرستانی و احتمال دخالت نماینده در این قضایا از مهمترین مواردی است که درگفتگوی واکـاوی با ورمقانـی مطـرح شده است.

واکاوی: مدتی قبل بحث رفتن شما از سقز به یکی دیگر از شهرهای استان مطرح شده بود، جدیدا نیز همین بحث و احتمال انتقال شما به بیجار شنیده می شود و حتی از انجام مصاحبه نیز سخن گفته اند. این مباحث را تا چه حد تأیید می کنید؟ دخالت سایر عوامل تأثیرگذار در امر تغییر فرماندار از جمله نماینده مجلس را چگونه می بینید؟

ورمقانی: تا کنون استاندار به صورت رسمی چیزی با من در میان نگذاشته است هرچند شاید یکی از گزینه های مورد نظر استاندار برای فرمانداری بیجار باشم ولی اساسا در بحث مدیریت قایل به تنزل و ترفیع نیستم و نگاهم خدمت به مردم است، اگر غیر از این بود در پایتخت و یا استان البرز می ماندم و فرمانداری سقز را قبول نمی کردم و در این گونه امور تابع مافوق خود هستم و تمام کردستان را به یک دید می نگرم، اما انکار نمی کنم که سقز ممکن است با سایر شهرها متفاوت باشد و دوست دارم همچنان در سقز مشغول به خدمت باشم، در کنار این موارد نماینده مجلس نیز مصر است که در سقز ماندگار شوم.

واکاوی: در بحث سرمایه گذاری خارجی از جمله کارخانه سیگار و شاید کارخانه لوازم خانگی که توسط یک نفر صورت می گیرد، بحث اینکه تلاشهایی صورت گرفته است تا کارخانه لوازم خانگی را به یکی دیگر از شهرهای استان بببرند، همچنین در زمینه احداث ذوب آهن بحث انرژهای مورد نیاز این کارخانه از جمله آب، برق و گاز و ناتوانی در تأمین این انرژی ها مطرح است، وضعیت این پروژه ها در چه حالتی است؟

ورمقانی: سه سرمایه گذاری بزرگ در زمان حضور من با همکاری سایر ارگان ها در سقز جذب شده است، شرکتهای تأمین اجتماعی و کارخانه طلا یکی از این موارد است که مذاکرات لازم با کشاورزان و مرتعداران منطقه انجام شده است و مانعی بر سر راه این کار وجود ندارد. دو مورد سرمایه گذاری خارجی نیز صورت گرفته است، کارخانه سیگار یکی از آنهاست که با هماهنگی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان منتظر حضور وزیر مربوطه برای افتتاح آن و کلنگ زنی کارخانه ذوب آهن هستیم. برای کارخانه ذوب آهن تا کنون صد هکتار زمین تملک شده است و جاده دسترسی آن نیزآماده است. همان فردی که کارخانه سیگار را احداث کرد مایل به سرمایه گذاری در ساخت لوازم خانگی است که به این منظور بیست هکتار زمین در اطراف شهرک صنعتی در اختیار وی قرار داده می شود، هرچند مقامات استانی مایل بودند سایر شهرهای استان نیز از سرمایه های این سرمایه گذار بهره مند شوند ولی ما تا حدودی توانسته ایم وی را در سقز ماندگار و پایبند کنیم. بحث پتروشیمی نیز در جریان است اما هنوز نهایی نشده است. در حوزه سرمایه گذاری داخلی نیز پروژه های متعددی از جمله راژان پلاستیک با اشتغالزایی ۷۰ نفر و نیز برادران رحیم زاده در زمینه تولید قطعات بتنی در از جمله این موارد است.

 

واکاوی: شورای چهارم شهر سقز یک سری حواشی با خود به دنبال داشت، یکی از این حواشی که اخیرا و در زمان شورای پنجم مطرح شد بحث تخلفات مالی است، این قضیه تا جایی پیش رفت که سازمان بازرسی استان به آن ورود کرده و حتی با مستقر شدن در شهرداری به مدت چهل روز به بررسی این قضایا پرداخته است، و یا اینکه یکی از اعضای شورای چهارم مصوبه ای را به هیأت تطبیق فرمانداری آورده، این مصوبه که شامل هفت بند بوده است در زمان ورود به فرمانداری تبدیل به شش بند شده و دوباره در شورا بند هفتم به آن اضافه شده است، چه توضیحاتی برای این موارد دارید؟

ورمقانی: فرمانداری طبق قانون ناظر بر دستگاههای اجرایی از جمله شهرداری است. وظیفه هیأت تطبیق در مقابل شورا و شهرداری مطابقت مصوبات شورا با قانون است که اگر مخالفتی داشته باشد اعلام نظر کرده و به شورا جهت اصلاح عودت داده می شود، در ادامه اگر شورا بر مصوبات خود اصرار داشت این مصوبات به هیأت حل اختلاف استان خواهد رفت که در مدت حضور من در سقز هیچ موردی به هیأت حل اختلاف در استان نرفته است. در ثانی کمیته سرمایه گذاری شورا مسئول برآورد هزینه های یک پروژه عمرانی است و ما تنها نفس کار را تأیید و یا رد می کنیم و اگر تخلفی در شهرداری صورت گیرد شورا به عنوان نهاد ناظر ورود پیدا می کند. در مورد سازمان بازرسی نیز که گفته می شود تخلفات را بررسی کرده است تا این لحظه هیچگونه گزارشی از بررسی های خود را به فرمانداری ارایه نکرده است و لزوما ورود به یک پرونده از سوی این سازمان نشان از تخلف قطعی نیست چرا که فرد یا ارگان مورد نظر می تواند در این رابطه دفاعیات خود را ارایه داده و حتی تبرئه شود. در مورد مصوبه شش یا هفت بندی نیز که اشاره شد آنچه به هیأت تطبیق آمد و بررسی شد یک مصوبه شش بندی بود و بعدها نیز که از جانب شورا با ما مکاتبه شد ما همین را اعلام کردیم و اگر در تعداد مصوبات دستکاری شده باشد حراست شهرداری می تواند ورود کند.

 

واکاوی: سرانجام شکایات انتخابات شورای شهر پنجم به کجا رسید؟

ورمقانی: چون انتخابات شورای پنجم مکانیزه و الکترونیک بود علی رغم اصرار هیأت نظارت تن به بازشماری آرا ندادم، چرا که انتخابات الکترونیک جایی برای تقلب ندارد. سرانجام با دستور استانداری چهار صندوق را با حضور نمایندگان تمامی هیأت های اجرایی، نظارت، بازرسی و مراجع مختلف بازشماری کردیم که در جریان آن حتی یک رأی نیز جابجا نشده بود که بلافاصله همان روز انتخابات توسط هیأت نظارت تأیید شد و آنچه در ابتدا و در جریان اعلام نتایج تأخیری چند ساعته صورت گرفته بود به این دلیل بود که طبق قانون می بایست نتایج انتخابات ریاست جمهوری قبل از شوراها اعلام می شد. آنروزها آنچه در شهر پیچیده بود حکایت از آن داشت که احتمال دارد ائتلاف هفت نفره به دلیل پشتوانه هایی که ممکن است داشته باشند رأی بیاورد، اما دیدیم که تنها یک نفر از آنان توانست وارد شورا شود که وی نیز خود اقرار به این داشت که رمز موفقیتش خروج از ائتلاف در دو روز منتهی  به انتخابات بود. اما آنچه که محرز بود حضور طرفداران نامزدها در مقابل شعب و گوشه و کنار و خیابان های شعب اخذ رأی بود که به نظرم امری عادی است و نمی توان جلوی آن را گرفت اما آنچه مربوط به فرمانداری و داخل شعبه ها بود جای هیچ شک و شبهه ای نداشت.

واکاوی: به طور کلی در میان فعالین مدنی، شما به عنوان یک مدیر توانمند و نیز اجتماعی شناخته شده اید، منتهی انتقادی که به شما وارد است در مورد عدم قاطعیت شما در برخورد با فساد در ارگانی همچون شهرداری است، پاسخ شما به این انتقاد چیست؟

ورمقانی: فساد باید به اثبات برسد و تا کنون به این علم که فسادی صورت گرفته است نرسیده ام، منکر تخلفات در ادارات نیستم اما باید این موارد به اثبات برسد کما اینکه مواردی روی داده و در برخورد با آن ۶ ماه کسر حقوق صورت گرفته است و این به این معناست که با کسی مماشات نداریم، از سوی دیگر سازمان بازرسی نماینده قوه قضاییه است و در این زمینه که گفتید می تواند به راحتی ورود پیدا کند.

واکاوی: شاخص ترین عملکردهای خود در مدت زمانی که در سقز مسئولیت داشته اید را چه می دانید؟

ورمقانی: سرمایه گذاری های خارجی که به  آنها اشاره شد یکی از شاخص ترین عملکردهاست، همچنین تکمیل سد چراغ ویس که یک پروژه مهم و تأثیزگذار بوده است که در جریان آن اقدامات ذیل صورت گرفته است:

الف) احداث سد چراغ ویس از سال ۹۲ تا ۹۶ اعتبار هزینه شده ۱۴۳۵ میلیارد ریال  پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد

ب) آبرسانی از سد چراغ ویس به شهر سقز از سال ۹۲ تا ۹۶ اعتبار هزینه شده ۴۰۱ میلیارد ریال  پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد

ج) شبکه پایاب سد چراغ ویس از سال ۹۲ تا ۹۶ اعتبار هزینه شده ۱۳۶ میلیارد ریال  پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد

د) حدود ۶۰ میلیارد ریال پول به اهالی بله جر پرداخت شده است و مردم نیز در سایت جدید جایگزین شده اند.

در حوزه راه و شهرسازی نیز اقدامات به این شکل صورت گرفته است:

الف) اجرای پروژه باند دوم جاده سقز – بوکان به طول ۰۶/۲۵ مبلغ قرار داد ۴۴۰ میلیارد ریال با  پیشرفت فیزیکی ۷ درصد

ب) پروژه کنار گذر به طول ۵/۹ کیلو متر با اعتبار ۳۰۵ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد

ج) پروژه قطعه ۲ بزرگراه میاندوآب  – کرمانشاه به طول ۱۷/۴۲ کیلومتر با اعتبار ۲۱۳ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد

د) راههای روستایی ۱۷۱ کیلومتر با اعتبار ۳۶/۵۴۴ میلیارد ریال  با پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصد هم اکنون نسبت به گذشته تفاوت آشکاری پیدا کرده است و به این منظور دو پیمانکار عمده در بخش راههای شهرستان سقز به صورت مداوم مشغول به فعالیت هستند.

گازرسانی به روستاها نیز وضعیت مناسبی پیدا کرده است که هم اکنون ۱۸۵ روستا از ۲۷۴ روستای دارای سکنه از نعمت گاز برخوردار هستند. همچنین در بخشداری ها ی سطح شهرستان و دهیاری های تابعه نیز با مشارکت مردم و مسئولین اقدامات عمرانی مناسب و درخور توجهی صورت گرفته است. برای محله تازه آباد نیز علاوه بر اینکه به محلات شهری الحاق شده، عملیات شبکه آبرسانی رو به اتمام است و سیستم فاظلاب آن نیزدر حال انجام است. برای دامداران نیز زمینی مناسب مابین سقز و صاحب برای آنان درنظر گرفته شده است که اقدامات اولیه آن در حال انجام است.

در حوزه اجتماعی نیز افزایش سمن ها و انجمن های مردم نهاد که در دستور کار دولت بوده است در فرمانداری سقز نیز به طور جد پیگیری شده است و جلسات متعددی با اعضای آن برگذار شده است. همچنین توجه ویژه ای به موسیقی و تئاتر شده است و علاوه بر تئاتر کوردی که برندی شده است برای شهرستان تلاش برای برگزاری تئاتر شهروند و تئاتر خیابانی نیز صورت می گیرد که همه اینها با همکاری سایر ارگانهای مختلف صورت گرفته است.

 

 

واکاوی: در دوره مدیریت شما آیا چرخش مدیران به سمتی رفت که نخبگان جایگزین مدیران شوند؟ در این راستا مواردی مطرح است که شخص نماینده در مورد هر اداره ای که اراده کرده باشد توانسته است مدیر آن را تغییر دهد، اگر محدودیتی برای نیروهای درون سازمانی است چرا تغییر در معاونت های فرمانداری به راحتی صورت گرفته است؟ همچنین در آموزش و پرورش تا قبل از این یک شخص توانسته بود بیش از ده سال مدیریت داشته باشد، اما برای ریاست سابق آموزش و پرورش این مدت به چیزی حدود ۲۵ ماه رسیده است، موضع شما در قبال این تغییرات که از رویه خاصی تبعیت نمی کند چیست؟ و اگر ممکن است بفرمایید بهترین معاون شما کدام است؟

ورمقانی: شخصا تمایل زیادی دارم که در این مقطع زمانی تعدادی از مدیران ادارات تغییر پیدا کنند اما مشکلی که هم اکنون وجود دارد این است که در بسیاری از این ادارات، جایگزینی افرادی خارج از اداره مربوطه به سختی صورت می پذیرد و همین اقدام و عمل در این رابطه را بسیار سخت کرده است، در داخل مجموعه نیز نیرویی که توانایی و تجربه مدیریتی داشته باشد خیلی به سختی پیدا می شود که این نشان از بی توجهی به تربیت نیرو برای مدیریت است، اما تعدادی از اداراتی که تغییر پیدا کرده اند از جمله ادارات برق، آبفا، حمل و نقل و … مدیران جدید بسیار جدی و کاری خود را نشان داده اند. در مورد معاونت های فرمانداری نیز، وزارت کشور مجاز از است ۱۵ تا ۲۰ درصد نیروهای خود را از خارج از مجموعه به عنوان مأمور وارد نماید، که هم اکنون از ۶۰ نفر نیروی مجموعه فرمانداری تنها چهار نفر مأمور هستند، همچنین تنها شهرستانی هستیم که تمامی بخشداران از مجموعه فرمانداری انتخاب شده اند. در آموزش و پرورش نیز من در ابتدا موافق به تغییر نبودم، اما شرایطی پیش آمد که به این تغییر رضایت دادم و فرد جایگزین با تأیید من به ریاست رسید و دخالت نماینده شاید به صورت غیر مستقیم و از طریق ارتباط با مدیر کل مربوطه بوده باشد. سایر ادارات نیز به شرطی موافقت کرده ام که مدیر جدید نسبت به قبلی قوی تر باشد. شاید به زودی تغییرات مدیریتی دیگری در سطح ادارات صورت گیرد. هر کدام از معاونین نیز در حوزه کاری خود به بهترین نحو عمل کرده اند.

واکاوی: در دوره شما تعدادی کارگروه ویژه تشکیل شد، این کارگروهها در چه وضعیتی هستند؟ آیا کماکان تداوم دارند و یا نتایج ملموسی داشته اند؟

ورمقانی: تعدادی از این کارگروهها از ابتدا و از سوی وزارتخانه مربوطه وجود داشته که مبنا و منشا کشوری دارند اما در دوره ما کاری که به صورت ویژه انجام شده است برگزاری جلسات متعدد با انجمن ها و سازمان های مردم نهاد بوده است که تعداد آنها هم اکنون به دو برابر و ۳۳ عدد رسیده است، همچنین تشکیل شورای نخبگان و سرآمدان سقز بوده است که هدف این شورا با کارگروههای مختلف ارائه ی کمک فکری به مدیران و آسیب شناسی حوزه های مختلف خصوصا آسیب شناسی اجتماعی بوده است، این شورا در میانه راه با مشکلاتی مواجه شد اما دوباره در حال فعال کردن آن هستیم که با این شرایط نیز موفق ترین درسطح استان بوده است.

واکاوی: به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید چه امیدی به مردم در مورد وعده های دولت می دهید که مردم از رأی خود پشیمان نشوند؟

ورمقانی: در اینجا دو بحث مطرح است، اولا اینکه باید رقیب را نیز ببینیم، اگر مردم به روحانی رأی نمیدادند به رقیب وی با کدام شاخص رأی می دادند. دوم اینکه دولت کارهای گسترده ای در سطح کشور از جمله پروژه های عمده عمرانی، روابط خارجی، بحث نشاط اجتماعی و … را برای خود تعریف کرده و در دولت دوازدهم نیز ادامه می دهد، در استان نیز انتصاب یک استاندار بومی که یک وعده بود محقق شده است، در شهرستان سقز نیز به جد پیگیر بازارچه سیف هیستیم که بسیار خوشبین هستیم تا اواخر شهریور ماه زیرساخت های آن به اتمام برسد و برای این کار پنج میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که نتیجه آن ایجاد بیش از هزار شغل خواهد بود.

واکاوی: وضعیت فرودگاه سقز به کجا رسیده است و اولین پرواز چه زمانی به زمین خواهد نشست؟

موانع این کار به صورت کلی رفع شده است، به این منظور حدود هشتاد هزار متر زمین متعلق به راه و شهرسازی به شهرداری واگذار شده و شهرداری نیز آن را به شرکت فرودگاههای کشور واگذار کرده است. همچنین پنج میلیارد تومان از اعتبارات استانی برای جایگزین کردن جاده مریوان مصوب شده و علاوه بر آن و دو و نیم میلیارد در شورای برنامه ریزی شهرستان و یک و نیم میلیارد از سوی شرکت فرودگاههای کشوربرای پرداخت خسارت به مالکین زمین های فرودگاه و نیز احداث ساختمان های جانبی فرودگاه به صورت مناقصه اختصاص داده خواهد شد. اولین پرواز نیز انشالله دو سال دیگر خواهد بود.

واکاوی: سخن آخر شما!

ورمقانی: جا دارد از استادار سابق کردستان برای حسن اعتمادی که در سپردن مدیریت فرمانداری سقز به من داشتند تشکر کنم، همچنین از استاندار فعلی آقای مرادنیا که ضمن ادامه این اعتماد، به راستی دغدغه توسعه کل استان را دارد. همچنین از نماینده مجلس و مجموعه مدیریتی شهرستان که تاکنون نهایت همکاری را با من داشته اند نیز تشکر می کنم. سپاس ویژه و آخر را از مردم قدرشناس شهرستان سقز و آرزوی بهترین ها برای تمامی آنان را دارم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا