سوگ‌نامه تصادفات جاده‌ای

✍️هیوا اردلان

جمعه گذشته که از سقز به سمت سنندج برمی‌گشتم از دور خودرو آمبولانس، خودرو آتش‌نشانی و تعداد زیادی ماشین دیگر را که نزدیک گردنه فتاح‌آباد توقف کرده بودند دیدم. فاصله زیاد بود و تصادف قابل تشخیص نبود، ولی با توجه به تصادفات مکرری که هر هفته و هر روز در جاده‌های منتهی به سقز شاهد آن هستیم، اولین چیزی که به ذهنم خطور کرد این بود که خدا کند خانواده‌ای داغدار نشده باشد، فرزندی بی پدر نشده باشد و یا داغ فرزندی بر دل پدر و مادر ننشسته باشد.

نزدیک که شدم دیدم متاسفانه حدسم درست بود و دو ماشین سمند و پژو با همدیگر برخورد و نتیجه آن فوت ۳ نفر و مصدومیت ۴ نفر بود. این آخرین تصادف نخواهد بود و روز به روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود، طوری که بر اساس آمار پزشکی قانونی استان کردستان، در حوادث رانندگی پنج ماهه امسال ۱۸۱ نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۳۸ نفر مرد و۴۳ نفر زن بودند، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۱۵۴نفر بوده ۱۷ درصد افزایش داشته است.

مصدومین این قبیل حوادث هم افزایشی بوده است، در حوادث رانندگی پنج ماهه امسال دو هزار و ۶۸۹ نفر مصدوم شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۳۴ نفر مرد و ۶۵۵ نفر زن بودند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مصدومین ۲ هزار و ۶۰۸ نفر بوده رشد۳،۱ درصدی داشته است.

در اینکه تصادفات قطعا ناشی از بی احتیاطی حداقل یکی از رانندگان است هیچ شکی نیست، اما باید دید بحث کیفیت خودروها و جاده‌ها کجای این سوگ‌نامه قرار دارند؟ مگر خودروهای جدید ما همگی ایربگ (کیسه هوا) ندارند؟ مگر این خودروها از فیلتر کیفیتی سازمان استاندارد عبور نکرده‌اند؟

همین چند روز پیش بود که شورای نگهبان مصوبه آزادسازی واردات خودروهای خارجی را به بهانه حمایت از تولیدکنندگان داخلی رد کرد، آیا حمایت از خودروسازان داخلی با محصولی گران و بی‌کیفیت جای گله و نقد ندارد؟

آنچه در تصادف مذکور پیدا بود، ظاهرا کیسه هوای هیچ یک از ۲ خودرو باز نشده بود، این البته اولین بار نیست که این اتفاق در خودروهای داخلی می افتد ولی چرا کسی مطالبه‌گر نیست؟ داستان جاده‌ها هم که یکی داستان است پر آب چشم. با اینکه در چند سال گذشته طرح تعریض جاده‌های سقز_سنندج، سقز_بانه و سقز_بوکان، هرچند خیلی کند و لاک پشت‌وار، ولی همگی فعال بودند، اما اکنون بیش از ۲ سال است که فعالیتی در این جاده‌ها دیده نمی‌شود، اگر بحث مربوط به کمبود اعتبار است چگونه است که همین جاده سقز_سنندج در حوزه راهداری سنندج فعال است؟

کجای کار می‌لنگد؟ کم‌کاری مسئولان سقزی و کم‌توجهی مسئولان استانی؟ یا حوزه‌ی نظارت در این زمینه فشل است؟ باید از همه‌ی این افراد پرسید آیا خبر دارند که کمتر خانواده‌ای را در سقز می‌توان یافت که حداقل یکی از نزدیکانش را در تصادف از دست نداده باشد؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا