وجود 800 دستگاه مینی‌بوس فرسوده با 32 سال عمر در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان

لکنته‌های پیر بر جاده‌های کردستان می‌تازند

هفته‌نامه سیروان در تازه‌ترین شماره خود در گزارشی به وضعیت حمل و نقل در جاده‌های کردستان پرداخته و از زبان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان عنوان کرده که “۸۰۰ دستگاه مینی‌بوس کهنه و فرسوده با ۳۲ سال عمر همچنان بر جاده‌های بین شهری و روستایی استان کردستان می‌تازند، این درحالی است میانگین عمر مینی‌بوس‎های کشور ۲۵ سال است”.

در این گزارش همچنین آمده: میانگین عمر اتوبوس‌های کردستان با ۱۱ سال عمر، یک سال جوان‌تر از کشور بوده و سواری‌ها نیز با ۱۱ سال، هم‌سن ناوگان حمل و نقل سواری‌های کشور است.

راشد مدرس‌گرجی همچنین با اشاره به آمار فوتی‌ها و زخمی‌های ناشی از حوادث جاده‌ای کردستان گفته: در هفت ماهه امسال ۲۳۸ نفر در جاده‌های بین شهری کردستان کشته شده‌اند، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش یافته است، این درحالی است که در همین زمان ۳ هزار و ۹۱۹ نفر در جاده های بین شهری کردستان مصدوم شده‌اند که شمار مصدومان در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

گزارش کامل را در ادامه بخوانبد:

۸۰۰ دستگاه مینی‌بوس کهنه و فرسوده با ۳۲ سال عمر همچنان بر جاده‌های بین شهری و روستایی استان کردستان می‌تازند، این درحالی است میانگین عمر مینی‌بوس‎های کشور ۲۵ سال است. این را مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان می‌گوید.

به گفته او میانگین عمر اتوبوس‌های کردستان با ۱۱ سال عمر، یک سال جوان‌تر از کشور بوده و سواری‌ها نیز با ۱۱ سال، هم‌سن ناوگان حمل و نقل سواری‌های کشور است.

به گفته او ۱۶ هزار راننده دارای کارت هوشمند در بخش بار و مسافر کردستان فعال است که از این تعداد ۸۰۰ راننده پشت فرمان مینی‌بوس‌های فرسوده در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و روستایی کردستان هستند.

مدرس گرجی گزارش داد که از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر و ۵٫۵ میلیون تن بار در ناوگان حمل و نقل کردستان جابجا شده است که به ترتیب ۱۳ درصد افزایش مسافر و ۲ درصد افزایش جابجایی بار ثبت و گزارش شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان به شهروندانی که ضبط و پایش دوربین‌های جاده‌های بین شهری و شریانی را جدی نمی‌گیرند؛ اطمینان داد که این دوربین‌ها هوشمند به ثبت میانگین سرعت هستند و رانندگان احساس نکنند که بعد از گذر از زیر دوربین پا روی پدال گاز سرعت بگذارند.

مدرس گرجی شمار دوربین‌های فعال بین شهری را ۳۳ دوربین ذکر کرد و افزود: بزودی با نصب  ۱۰ دوربین دیگر شمار دوربین‌های فعال به ۴۳ دوربین افزایش می‌یابد که افزون بر این تعداد ۱۴ دوربین نیز برای محور سنندج مریوان و محور گردنه صلوات آباد خریداری و نصب می‌شود.

اگرچه به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان دوربین‌ها نقش مهمی در کاهش سوانح رانندگی دارند؛ اما هنوز فرهنگ رانندگی در کردستان اصلاح نشده است و همین نگرش برآمار سوانح جاده‌ای می‌افزاید.

آنگونه که او گزارش داد در هفت ماهه امسال ۲۳۸ نفر در جاده‌های بین شهری کردستان کشته شده‌اند، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش یافته است، این درحالی است که در همین زمان ۳ هزار و ۹۱۹ نفر در جاده های بین شهری کردستان مصدوم شده‌اند که شمار مصدومان در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

آنچه در این گزارش مهم است افزایش آمار کشته‌های سوانح رانندگی در راه‌های روستایی کردستان است که از ۲۲ نفر در هفت ماهه سال ۹۹ به ۲۵ نفر در هفت ماهه سال جاری افزایش یافته است.

۵۰ درصد راه های روستای کردستان آسفالت است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان می‌گوید: از ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان سه هزار و ۱۶۰ کیلومتر معادل ۵۰ درصد آسفالت است.

مهندس راشد مدرس گرجی در نشست خبری به خبرنگاران توضیح داد که ۲۰۰ کیلومتر از طول راه‌های روستایی کردستان در یک سال گذشته آسفالت شده است.

او طول میانگین کشوری آسفالت راه‌های روستایی را ۵۴ درصد عنوان کرد و افزود: برای آسفالت راه‌های روستایی منابع محدود است و این روند نیز مورد تأیید ما نیست؛ اما با این منابع محدود ما ناگزیر به مدیریت بهینه هستیم.

او هزینه نگهداری راه‌های بین شهری و روستایی را هنگفت توصیف و تشریح کرد که با وضعیت گرانی قیر به ازای هر کیلومتر روکش آسفالت ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

راشد مدرس گرجی ارزش ریالی طول راه‌های بین شهری و روستایی کردستان را ۱۰ هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت: هم‌اکنون ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی، ۳۰۰ کیلومتر راه بین شهری با ارزیابی خرابی شدید و ۴۰۰ کیلومتر با ضریب خرابی متوسط نیازمند لکه گیری و روکش آسفالت است.

او تأمین اعتیار هزینه لکه‌گیری و روکش آسفالت راه‌های روستایی را منابع استانی و بین شهری را ملی عنوان و گزارش داد که از ابتدای امسال تاکنون ۳۹ میلیارد تومان برای رفع نقاط پرحادثه، نصب علایم رانندگی، خط کشی، روکش و ایمن سازی راه‌های کردستان هزینه شده است.

مرز باشماق

ساماندهی مرز باشماق که سال‌‎ها مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مناسبت‌های مختلف به رسانه‌ها گزارش می‌دهند؛ اما در بر همان پاشنه می‌چرخد از دیگر برنامه‌های مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان بود که فرایند آن را تشریح و استدلال کرد برای ساماندهی مرز باشماق در اعتبارات سال ۹۹ ، ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد و پیش‌بینی شده است که برای اجرای فاز اول ۶۵ میلیارد تومان از محل منابع راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشوراختصاص یافته است.

مدرس گرجی با این تعبیر که با یک گل بهار نمی‌آید؛گفت:برای ساماندهی مرز باشماق نگاه فرابخشی و اهتمام همه دستگاه‌ها در مرز نیاز است وگرنه از منظر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  کشور هزینه کردن ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات این سازمان بیهوده وآب در هاون کوبیدن است.

آنگونه که او گزارش داد اگر همه دستگاه‌های اجرایی مسئول در مرز باشماق برای ساماندهی این مرز همدل و همصدا شوند،نابسامانی‌های این مرز پایان می‌یابد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا