شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان؛
پیامکها برای اجرای عدالت اجتماعی است!
در روزهای اخیر پیامکهایی از سوی شرکت برق به مشترکین ارسال شده که اگرچه محتوای آنها تأکید بر مصرف بهینه جهت مدیریت مصارف در زمستان پیشروست، اما در واقع سؤالاتی را در اذهان عمومی ایجاد کرده که دریافت این هزینهها به چه دلیل است؟
در یکی از این پیامکها آمده: “مشترک گرامی… بر اساس مصرف یک سال گذشته جزء مشترکین پرمصرف میباشید و کنتور اشتراک شما تعویض خواهد شد. بر اساس بند د تبصره ۱۵ قانون بودجه هزینه تعویض بر عهده مشترک میباشد”. در یک پیامک دیگر آمده: “مبلغ ۸۰۰۰۰ ریال بابت بیمه همگانی حوادث طبیعی برای سال ۱۴۰۰ در صورتحساب جاری شما منظور گردید”.
واکاوی، دلیل ارسال این پیامکها را از معاون مدیرعامل شرکت برق استان کردستان جویا شد؛ هیوا خرّم در مورد سؤال اول راجع به تعویض کنتورها گفت: این پیامک برای تمام مشترکین ارسال نشده، بلکه برای مشترکین پُرمصرف و بسیار پُر مصرف که بیش از الگوی مصرف تعیین شده (۲۸۰۰ کیلووات ساعت در یکسال اخیر یعنی از اول مهر ۱۳۹۹ لغایت ۳۱ شهریور ۱۴۰۰) مصرف داشتهاند ارسال شده تا عدالت اجتماعی در مصرف برق به منظور اصلاح الگوی مصرف اجرا شود و البته این الگو از آن میزان اعلام شده (۲۸۰۰ کیلووات ساعت در یک ساعت) بیشتر به صورت پلکانی محاسبه میشود و این همان تفاوت بین مصرف متعارف، پُر مصرف و بسیار پُر مصرف است.
معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت برق استان کردستان با اشاره به اینکه این کار بر مبنای قانون بودجه صورت گرفته افزود: در راستای اجرای بند (د) تبصره ۱۵ قانون بودجه مصوبه مجلس شورای اسلامی و به منظور اصلاح الگوی مصرف برق، دولت مکلف است از طریق شرکتهای توزیع برق سراسر کشور نسبت به نصب کنتور هوشمند برای مشترکان پُر مصرف اقدام نماید و هزینه مربوطه را به صورت اقساط بلند مدت از آنها دریافت نماید که البته اولویت ما مشترکان بسیار پُرمصرف (۶ تا ۷ هزار مشترک در سطح استان) و سپس مشترکان پُرمصرف است.
مدیرعامل توزیع برق استان در مورد سؤال و پیامک دوم و دریافت ۸ هزار تومان نیز گفت: برای فروردین و اردیبهشت پولی دریافت نمیشود، اما در سایر ماهها، به ازای هر ماه یک هزار تومان جهت بیمه همگانی حوادث طبیعی (سیل، زلزله و…) دریافت میشود و چون این موضوع نیز در مهرماه ابلاغ شد لذا هشت ماه (خرداد تا دیماه) را در یک قبض تجمیع کردیم و در بهمن و اسفند نیز دو هزار تومان باقیمانده در صورتحساب آن دوره لحاظ میشود.
همزمان پیامکی از سوی شرکت گاز با این عنوان که “بررسی مصارف گاز شما در سال گذشته بیانگر عدم رعایت مصرف بهینه میباشد. با کاهش مصرف مشمول اعمال تعرفه پلکانی افزایشی نخواهید شد” ارسال شده است.