کردستان قربانی سیاست های تبعیضی و توسعه نامتوازن


حادثه دیشب سنندج یک بار دیگر موجی از غم و اندوه را بر دل مردم کردستان نهاد و هر آنکس که دیشب قبل خواب از وقوع حادثه خبردار شد سر را با دلی غمگین بر بالش گذاشت و هرکس که صبح چهارشنبه را با این خبر آغاز کرد اندوه در دلش جا افکند.

اما این تمام ماجرا نیست، هر روز و هر شب از این دست اتفاقات در کردستان افتاده و اخبار تصادف در صدر اخبار مخابره شده از کردستان قرار می گیرد. استانی که شاهراه شمال غرب به جنوب غرب و راه ارتباطی مرکز ایران به کشور همسایه عراق است مناسب است شاهراه #مرگ نام بگیرد، چرا که شاید با این اتفاق مسئولین به خود آمده و فکری به حال وضعیت راههای ارتباطی این منطقه کنند. کردستان به دلیل شدت توسعه نیافتگی و در رأس آن غیبت زیرساخت اصلی یعنی راه ریلی و هوایی و غیر استاندارد بودن سایر راههای ارتباطی باید نیز اینگونه در صدر اخبار تصاف باشد. زین کاروانسرای بسی کاروان گذشت و هر دولتی در هنگام استقرار در این استان کم کاری و ناتوانی خود را به دولت قبل ارجاع داده و هیچکدام آنگونه که شایسته است در راه خدمت به این مردم نکوشیدند، این در حالی است که همین مردم بارها همدلی و همراهی خود را با دولتهای مختلف به اثبات رسانده و هر بار امیدوارانه تر به اقدامات آنان چشم دوخته اند تا بلکه اندکی از وضعیت اسفبار استان کاسته شود، اما هربار دست رد دیده اند و آنچه نصیبشان شده عقبگردی به تمام معنا بوده است.

مطابق آمار، در ده سال گذشته ۱۸۷تریلی حامل تانکر سوخت در محورهای مواصلاتی کردستان واژگون شده اند و این روند افزایشی سالیانه داشته است (متوسط سالی ۱۹ تانکر). رفت و آمد این تانکرها که هیچ دستاورد مثبتی برای کردستان نداشته و نخواهند داشت را می توان یکی از عوامل بروز فاجعه های انسانی و محیط زیستی در منطقه عنوان کرد که اصلی ترین دلیل آن وضعیت جاده های مواصلاتی است. بخش عظیمی از بزرگراه کرمانشاه- میاندواب که هم اکنون ۲۵ سال از کلنگ زنی آن می گذرد در دست پیمانکاران و شرکت های مجری راهسازی با بودجه های سالانه کماکان ناتمام مانده است و هر سال با افتتاح چند کیلومتر از آن خبر از اتمام قریب الوقوع آن می دهند اما عمر بلند کلنگ زنی قسمت های افتتاح شده را نیز دچار فرسایش کرده است. همین دیروز بود که معاون عمرانی استاندار کردستان در جلسه کمیسیون ایمنی راه ها و سوانح رانندگی استان از جان باختن ۸۱ نفر طی سه ماهه نخست سال‌جاری در سوانح جاده‌ای استان خبر داده بود که رشد ۱۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است.

قریب به دوازده ساعت از وقوع حادثه می گذرد، اما غیر از استاندار کردستان به عنوان یک مقام محلی، هیچ مقام کشوری به این حادثه واکنش نشان نداده، هیچ دستوری صادر نشده و هیچ تسلیتی گفته نشده است، این درحالی است که در اتفاقاتی از این دست در همان ساعات اولیه رییس جمهور ضمن عرض تسلیت، وزیر مربوطه را راهی منطقه می کرد. مظلومیت کردستان که قربانی سیاست های تبعیضی و توسعه نامتوازن شده است بار دیگر بر همگان معلوم شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا