کریدور بزرگراهی غرب در کردستان لنگ می‌زند/ پیشرفت ۵۰ درصدی طرح

کریدور شمالغرب به جنوبغرب از مهمترین پروژه‌هایی است که در غیاب خط ریلی و هوایی درست و درمان در کردستان بر روی آن تأکید می‌شود، با این حسایب و علیرغم گذشت بیش از ۱۹ سال از مطالعات و ۱۷ سال از اولین مناقصه قطعه اول طرح در این استان، تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، یعنی از ۳۲۰ کیلومتر آن که در استان کردستان واقع شده است حدود ۱۶۰ کیلومتر زیر با رفته و در مابقی مسیر، پروژه به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران یا تعطیل است یا دولت در صدد است با پیمانکاران ججدید وارد کار شود. ازجمله در مسیر سقز بوکان که اخیرا پیمانکار جدید برای احداث ۲۴ کیلومتر از باند دوم این مسیر آغاز به‌کار کرده است.

اما در مورد این پروژه در کردستان، کردستان سال‌هاست بر اتمام آت نأکید می‌شود، بزرگراهی غرب کشور به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و با عبور از آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان رسیده و در بندر امام خمینی خاتمه می‌یابد، طول مسیر یک هزار و۵۳۰ کیلومتر است که به صورت دوبانده و بزرگراهی احداث می‌شود.

این کریدور از مرز بازرگان تا بندر امام‌خمینی امتداد دارد و ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب موجب تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد می‌شود.

کردستان استانی کوهستانی است که به جاده‌های خطرناک معروف است و تاکنون اقدامات وزارت راه و شهرسازی و تصمیم گیران ارشد استانی و کشوری برای رفع این نواقص در استان به نتیجه نرسیده است.

کریدور غرب از بزرگترین طرح‌های بزرگراهی کشور است که مطالعات این طرح در سال ۱۳۸۲ آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در کردستان سال ۱۳۸۴ برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد.

به گزارش واکاوی و به نقل از خبرگزاری مهر، ۳۲۰ کیلومتر این پروژه در استان کردستان واقع شده است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران این پروژه تعطیل است.

کریدور بزرگراهی غرب در کردستان لنگ می زند/ پیشرفت ۵۰ درصدی طرح

پیشرفت ۸۵ درصدی قطعه پنجم کریدور شمال به جنوب

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم با اشاره به اینکه توجه به حمل و نقل و زیرساخت‌های آن به ویژه کریدور شمال – جنوب در اولویت اجرایی ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار دارد، اظهار داشت: این اداره کل از بین پنج قطعه تعریف شده در محدوده استان، عهده‌دار قطعه پنج این طرح است.

عرفان مرادی از پیشرفت ۸۵ درصدی قطعه پنج این کریدور خبر داد و گفت: قطعه شماره پنج به طول ۴۹ کیلومتر بوده که تاکنون ۳۸ کیلومتراز آن زیر بارترافیک رفته است.

وی افزود: این قطعه که حد فاصل سنندج – دیواندره واقع شده از جمله قطعات مهم کریدور است که اتمام و بهره‌برداری کامل از آن تأثیر بسزایی در بهبود شرایط ترافیکی و حمل و نقل جاده‌ای استان دارد و ایمنی تردد در مسیر مورد نظر که از جمله مسیرهای پر تصادف است، ارتقا خواهد یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به هزینه‌کرد حدود ۱۱۰ میلیارد تومان برای ساخت قطعه پنج، گفت: امیدواریم با تأمین به موقع این پروژه در سال جاری شاهد بهره برداری کامل از این قطعه مهم باشیم.

کریدور بزرگراهی غرب در کردستان لنگ می زند/ پیشرفت ۵۰ درصدی طرح

۵۰ درصد کریدور شمال – جنوب در کردستان زیر بار ترافیک رفت

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: حدود ۵۰ درصد از ۳۲۰ کیلومتر کریدور شمال – جنوب در حوزه این استان زیر با ترافیک رفته که ۷۰ درصد این میزان در هفت سال اخیر اجرا شده است.

وی افزود: مطالعات این طرح در سال ۱۳۸۲ آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در این استان سال ۱۳۸۴ برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد.

مرادی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ تنها ۱۴ درصد مسیر شامل ۴۵ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته بود اما به واسطه اهمیت اقتصادی کریدور شمال – جنوب و وضعیت راه‌های کردستان عملیات اجرایی این طرح شدت گرفت.

بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی به پیمانکاران پروژه بزرگراهی غرب کشور

در عین حال مجری پروژه بزرگراهی غرب کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون ۵۲۰ کیلومتر از طول این مسیر به بهره برداری رسیده است و ۲۴۵ کیلومتر نیز در دست ساخت است.

غلامرضا خرمی افزود: ۱۳۵ کیلومتر از مسیر در دست مطالعه و مناقصه بوده و ۵۸۲ کیلومتر نیز هنوز توسط سازمان مدیریت به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نشده است.

وی اعلام کرد: نزدیک ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران این پروژه داریم که ۲۲۰ میلیارد آن مربوط به استان کردستان است.

خرمی اعلام کرد: این طرح که به بزرگراه کرمانشاه – میاندوآب موسوم است بخشی از کریدور شماره ۱۰ کشور است که سه استان کرمانشاه – کردستان و آذربایجان غربی را به هم متصل می‌کند.

وی افزود: این کریدور به علت قرارگیری در مسیرهای کوهستانی استان کردستان دارای سه کیلومتر تونل است که در حال احداث و تکمیل هستند.

کریدور بزرگراهی غرب در کردستان لنگ می زند/ پیشرفت ۵۰ درصدی طرح

پیمانکاران ضعیف در قطعات مختلف کریدور شمال به جنوب خلع ید می‌شوند

در این رهگذر استاندار کردستان کریدور شمال – جنوب را یک شاهرگ حیاتی برای توسعە و رشد اقتصادی این استان عنوان کرد و گفت: این کریدور کە از مرز بازرگان تا بندر امام خمینی (رە) ادامە دارد ۳۲۰ کیلومتر آن در استان واقع شدە و امیدواریم در سفر رئیس جمهوری به استان شاهد اختصاص اعتباری ویژه برای این طرح باشیم.

اسماعیل زارعی کوشا اظهار داشت: تلاش دولت در این است بخشی از این راە حیاتی و تأثیرگذار در توسعە استان بە بهرە برداری برسد البته مجموعه مشکلاتی از قبیل منابع طبیعی، زیرساخت برق، مخابرات و تملک اراضی کشاورزی وجود دارد کە باید هر چە زودتر حل و بە نتیجە برسد.

وی با اشاره به اینکه کریدور شمال – جنوب قادر است بخش مهمی از مطالبات مردم استان در حوزه زیر ساخت راه را پاسخ بدهد، اضافه کرد: به همین دلیل اجرای این طرح در استان کردستان از سال ۱۳۹۴ ملی شد و اعتبارات مورد نیاز آن نیز از منابع ملی تأمین می‌شود که در نتیجه این اقدام پیشرفت فیزیکی آن با افزایش ۵۰ درصدی مواجه شده است.

کریدور بزرگراهی غرب در کردستان لنگ می زند/ پیشرفت ۵۰ درصدی طرح

زارعی کوشا افزود: ما در خیلی از شاخص‌ها با میانگین کشوری فاصله داریم که حوزه راه یکی از این موارد است و اولویت ما در استان تکمیل کریدور شمال به جنوب است.

استاندار کردستان تصریح کرد: وجود پیمانکاران ضعیف در قطعات مختلف از جمله موانع در مسیر اجرای درست این پروژه بود که ماه گذشته جلسه‌ای ویژه را با وزارت راه و شهرسازی داشتیم که مقرر شد پیمانکاران ضعیف خلع ید شوند و پیمانکاران قوی عملیات اجرایی قطعات این پروژه را بر عهده بگیرند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا