به شعور مردم توهین نکنید

 

پروژه های عمرانی همیشه عرصه مناسبی برای مانور مسئولین اعم از شهرستانی، استانی، ملی و نیز برای نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر بوده است تا با استفاده از آن بتوانند رضایتی مقطعی در میان مردم برای خود دست و پا کنند. این مهم خصوصا در سال و ماههای منتهی به انتخابات جلوه بیشتری پیدا می کند و این افراد در بعضی موارد غافل از اینکه چنین اموری با حوزه کاری آنان مرتبط باشد یا خیر با یک سری وعده و وعید سعی دارند بیشترین حمایت را در این راه از آن خود کنند. اما این رفتار بعد از انتخابات به شکل محسوسی تغییر می یابد و همین افراد شروع به کار و اتمام این پروژه ها را منوط به تخصیص بودجه از سوی نهادهای زیربط می دانند.

در مورد پروژه های عمرانی شهرستان سقز دو نکته وجود دارد:

در ابتدا اینکه بسیاری از این پروژه ها از جمله فرودگاهی که بیش از یک دهه از کلنگ زنی آن می گذرد و هربار مسئولین با حداقل وعده ها توانسته اند از این پروژه بهره برداری لازم را نه برای مردم بلکه برای خود داشته باشند. همچنین مجتمع تجاری- فرهنگی حاشیه چم سقز که قرار بود بخشی از مطالبات اهالی فرهنگ از جمله سالن آمفی تئاتر رابرآورده سازد و در همین راستا زمین مرغوب شهرداری سقز در بلوار انقلاب که طبق مصوبه شورای چهارم می بایست عواید حاصل از فروش آن صرف ایجاد یک مکان یا مجتمع فرهنگی شود اما به علت تعلل شهرداری در تعیین تکلیف آن به مصادره سازمان تأمین اجتماعی درآمد. همچنین بلوار ۴۵ متری فی مابین محله های بهارستان و تازه آباد که به نوبه خود می‌توانست در راستای کاهش بار ترافیک داخل شهر و به دلیل نبود جاده کمربندی و تردد ماشین های سنگین از داخل شهر نقش مهمی داشته باشد ولی شهرداری هنوز موفق به تملک زمینهای مسیر مذکور نشده است و متعاقب آن تکمیل پُل مالیات نیز که قرار بود از محل مالیات بر ارزش افزوده احداث و در سال ۹۶ به بهره برداری برسد در ابهام فرو رفته است.

 

تا این مرحله شاید این نوع رفتار با توجیهاتی مانند عدم تخصیص بودجه و یا عدم هماهنگی میان دستگاههای زیربط قابل توجیه باشد، اما دومین و مهمتر این است که در بسیاری موارد قضیه شکل دیگری به خود می گیرد، به این صورت که مسئولین در ماههای قبل از انتخابات قیچی به دست اقدام به افتتاح چند پروژه نموده و خود نیز با نصب چند بنر در میادین اصلی سطح شهر از خود تقدیر و تشکر به عمل می آورند. اما کافی است انتخابات تمام شود، دیگر نه از پروژه خبری است و نه از استفاده شهروندان از این پروژه ها.

در این زمینه نیز در شهرستان سقز مواردی وجود داشته است، از جمله ترمینال سقز که با حضور استاندار سابق کردستان افتتاح شد اما با گذشت چند ماه از این افتتاح مردم و مسافرین هنوز از ترمینال و ساختمان قدیمی که هیچ سنخیتی با قدمت و بزرگی شهرستان سقز ندارد استفاده می کنند. همچنین کنارگذر سقز که یک لاین آن با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی، معاونین وی، استاندار، نماینده مجلس و چندین مسئول دیگر افتتاح شد اما بعد از مدتی آن یک لاین نیز مسدود شد و ماشینهای سنگین همچنان در معابر شلوغ شهر در رفت و آمد هستند.

 اینگونه رفتار دولتمردان و مسئولین به نوعی بازی با شعور مردم است و امیدواریم در آینده کمتر شاهد آن یاشیم.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا