سیمای این شهر به کدام سمت در حرکت است
✍️پیمان کریمی|کارشناسی ارشد معماری و انرژی
اگر به شهرهای در حال توسعه و مراکز استانها بنگریم خواهیم دید که در تمام این شهرها مراکزی تحت عنوان “بازار روز” و یا “بازار میوه و ترهبار” وجود دارد که عموم مردم میتوانند با قیمتهای تحت نظارت و مهمتر از همه در یک بازار رقابتی به تهیه مایحتاجی همچون سبزی و میوه روزانه اقدام کنند.
متأسفانه در سقز چنین مرکزی وجود ندارد و با نگاهی به قیمتها از یک سو و از سوی دیگر شوارع اصلی پر از وانت این شهر متوجه خواهیم شد که فراهم کردن چنین مراکزی باید در صدر جدول پروژههای عمرانی شهر قرار گیرد.
در دههی گذشته بازاری تحت عنوان بازار شهرداری در مجاورت سازمان آتشنشانی احداث شد که با توجه به مکانیابی اشتباه و عدم دسترسی راحت عموم شهروندان و همچنین عدم نظارت کافی بر ساختوسازهای این مجموعه میتوان گفت به یک پروژه شکست خورده شهری بدل و موجب سرریز شدن هرچه بیشتر حرکتهای غیر ضروری شهری به سمت میدان و چهارراه ازادی میشود.
عمق این فاجعه زمانی نمایان میشود که بدانیم برخی مغازههای منتهی به میدان آزادی نه بصورت ماهیانه بلکه بصورت هفتهای اجاره داده میشوند و کرایههای میلیونی توان رقابت را از میوهفروشان گرفته، تا جاییکه قیمت سبزی و ترهبار در سقز با هیچکدام از شهرهای همجوار قابل مقایسه نیست و از سوی دیگر عمده شهروندان به سمت وانتهای کنار خیابانی سوق پیدا میکنند که علاوه بر نبود هیچ نظارتی به کلی سیمای معابر اصلی این شهر را تسخیر کردهاند.
توقفهای ۲۴ ساعته، ریختن پسماندهای ترهبار در جداول، نبود امکانات بهداشتی مورد نیاز فروشندهگان در شرایط حاد کرونایی فعلی، خود فاجعهایست که در وضعیت قرمز کنونی این شهر از لحاظ بهداشتی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
باید مد نظر واقع شود که در ساعات اوج ترافیک حضور این وانتها در میادین و گرههای ترافیکی سطح شهر کار مأموران راهنمایی و بازرسان تاکسیرانی را دوچندان نموده و با حضور مکرر و متعدد توان نظارت را از مأموران سد معبر شهرداری سلب میکنند.
حال آنکه مشکلات و فشار اقتصادی و نبود امنیت شغلی برای این عزیزان، مشاجره ماموران سد معبر، حق مالکیت و دعواهای گاه و بیگاهی که بر سر خیابان مورد استفاده خود دارند به اندازهای مفصل است که خود تحلیل جدایی میطلبد.
بنابر این توصیه میشود که مجموعهی مدیریت شهری تا زمان احداث و بهرهبردای میدان ترهباری که در شأن یک شهر چند هزار ساله و حداقل کمکی به جهت باز شدن گرههای ترافیکی و جلوگیری از پارکهای دوبله و سوبله در خیابانهای اصلی باشد، این خودروها را به ترتیب زیر ساماندهی کنند:
۱_ جمعآوری خودروی مسیر بلوار کردستان (سیلو) و جانمایی آنها در بلوار رجایی (ترمینال بوکان) و یا مسیر جایگزین دوم بلوار شهید فخریزاده.
۲_ جمعآوری خودروهای بلوار هفت تیر (پارک لاله) و جانمایی آنها در بلوار دانشجو حدفاصل بین پل بهارستان به سمت مجتمع تجاری در حال احداث و یا مسیر جایگزین دوم میدان مکریان تا پلیس راه.
۳-جمع آوری خودرو های میدان ۲۲بهمن، خیابان سعدی و بلوار وحدت و جانمایی آنها در مسیر جنب ارامستان انتهای خیابان شهدا و یا جایگزین دوم میدان جامی تا حد فاصله تقاطع خیابان سنگبران.
باید در نظر داشت که در شرایطی که تک تک شهروندان با توقفهای حتی نیم ساعته در مراکز شهری حق پارک پرداخت میکنند و مغازهداران علاوه بر اجارههای میلیونی عوارض شهری را نیز بر عهده دارند، انصاف میطلبد وانتهایی که بصورت ۲۴ ساعته در خیابانهای اصلی توقف و کسب درآمد نموده و بار ترافیکی شهری ایجاد میکنند به شهرداری بابت بستر مورد تصرف اجاره پرداخت نموده و در مقابل شهرداری امکانات هرچند اولیه اما ضروری و الزاما بهداشتی را برای این عزیزان مهیا نماید.
انتظار میرود که مجمع امور صنفی و مجموعهی بهداشت و درمان اقدامات نظارتی را در راستای بازاری رقابتی و عاری از ناهنجاریهای بهداشتی انجام داده و در نهایت اجارههای دریافتی از این خودروها در کوتاهترین زمان ممکن صرف احداث میادین ترهبار در خور شأن برای این شهر گردد.