شروع فصل جدید کاوش در سایت باستانی مکریان

دو سال قبل و در پی نمایان شدن آثار و شواهدی دال بر احتمال باستانی بودن محدوده اراضی پایین‌تر از میدان مکریان سقز، عملیات کاوش علمی در این منطقه آغاز و مشخص شد که گورستان موجود در این منطقه متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد است. حالا فصل دوم این این کاوش‌ها در حال انجام است.

نتایج اولیه در فصل قبلی کاوش‌ها حاکی از وجود گورستانی قدیمی در این مجموعه بود، گورستانی که متعلق به دو إلی سه هزار سال قبل از میلاد و عصر مفرغ است. رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سقز در گفتگو با واکاوی ضمن تأیید شروع مجدد کاوش‌ها گفت: نتایج کاوش قبلی در قالب ۶۰۰ صفحه به زودی ارائه می‌شود که البته همه اینها تخمینی است و برای سالیابی دقیق نمونه این آثار باید به خارج از کشور ارسال شود که آنهم متضمن هزینه و بودجه برای این کار است.

نصراللهی افزود: چون این زمین‌ها متعلق به تعاونی مسکن جهاد کشاورزی است، ساخت و ساز در این منطقه منوط به حضور میراث فرهنگی است، بنابراین، این اداره جهت برداشت و بررسی آثار موجود، فصل دوم کاوش را آغاز کرده که فعلا در مرحله تجهیز کارگاه هستیم.

رئیس میراث فرهنگی سقز اضافه کرد؛ درفصل قبل در جهت اینکه شهروندان تصور درستی از کاوش داشته باشند اجازه دادیم مردم در کنار سایت حضور پیدا کنند و شاهد کاوش‌ها باشند. وی در مورد امکان تملک محوطه هم گفت: اگرچه در هیچ جای دنیا گورستان نگهداری نمی‌شود و فقط آثار موجود در آن برداشت و بررسی می‌شود، اما از آنجا که بودجه این حوزه بسیار ناچیز است تلاش‌ها برای تملک و حفظ این منطقه بی‌نتیجه بود و ما فقط کار کاوش و برداشت را انجام میدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا