پایان کریدور در چهار استان؛ می‌ماند کردستان

مطالعه و ساخت کریدور بزرگراهی غرب کشور با طول یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر که قرار است مرز بازرگان در آذربایجان غربی را پس از عبور از کردستان، کرمانشاه و لرستان به بندرهای جنوب ایران متصل کند در سال ۱۳۸۲ آغاز شد.

حالا پس از ۲۰ سال و بر اساس اعلام مجری طرح، “قرار است تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی این کریدور به بهره‌برداری و با این اقدام عملیات اجرایی آن در ۴ استان (آذربایجان غربی، کرمانشاه، لرستان و خوزستان) به اتمام برسد”.

با این حساب می‌ماند تکمیل پروژه در محدوده استان کردستان. حدود ۳۲۰ کیلومتر از این کریدور در قالب کریدور کرمانشاه_میاندوآب در استان کردستان واقع شده است که به نظر می‌رسد جدا از سخت بودن مسیر، کم توجهی مسئولان و ضعف رایزنی در جهت تعیین پیمانکار و همچنین کمبود بودجه از عوامل پیشرفت کند پروژه باشد.

غلامرضا خرمی از برنامه‌ریزی برای تکمیل ۴۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب در استان کردستان تا پایان دولت خبر داده و گفته است: “۳۵۰ متر تونل در محور سنندج_حسین‌آباد به همراه ۴.۵ کیلومتر از مسیر تا پایان سال، آماده بهره‌برداری خواهد بود و بخشی از محور سقز-بوکان نیز به طول ۷ کیلومتر ابتدای سال آینده آماده اجرای روسازی است”.

نکته قابل توجه در این مورد مسیر سقز_بوکان است که برخلاف مسیر سنندج_حسین‌آباد نه تنها نیازمند ایجاد تونل و خاکبرداری و کوه‌برداری نیست، بلکه مسیر نسبتا روان در جهت ساخت جاده است، اما کار در این قسمت از کریدور به سختی پیش می‌رود و علیرغم وعده‌ها در مورد تعیین پیمانکار و اطلاع‌رسانی در مورد آغاز کار پروژه، اما پیشرفتی در کار حاصل نشده است، حال آنکه مسیر مذکور از حادثه‌خیزترین مسیرهای مواصلاتی منطقه است و سالانه تصادفات متعدد منجر به کشته و مجروح شدن مسافران زیادی می‌شود.

همچنین در مسیر سقز_دیواندره و حوالی روستای هەوەتوو، علیرغم اینکه چند کیلومتر از مسیر آسفالت شده است اما مشخص نیست که چرا این محدوده زیر بار ترافیک نمی‌رود. در ادامه این مسیر و مابین روستای ایرانشاه و دوراهی تکاب هم که یکی از سخت‌ترین گردنه‌هاست هنوز اقدامی در آن صورت نگرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا