پایان کریدور در چهار استان؛ میماند کردستان

مطالعه و ساخت کریدور بزرگراهی غرب کشور با طول یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر که قرار است مرز بازرگان در آذربایجان غربی را پس از عبور از کردستان، کرمانشاه و لرستان به بندرهای جنوب ایران متصل کند در سال ۱۳۸۲ آغاز شد.
حالا پس از ۲۰ سال و بر اساس اعلام مجری طرح، “قرار است تا پایان دولت سیزدهم بیش از ۲۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی این کریدور به بهرهبرداری و با این اقدام عملیات اجرایی آن در ۴ استان (آذربایجان غربی، کرمانشاه، لرستان و خوزستان) به اتمام برسد”.
با این حساب میماند تکمیل پروژه در محدوده استان کردستان. حدود ۳۲۰ کیلومتر از این کریدور در قالب کریدور کرمانشاه_میاندوآب در استان کردستان واقع شده است که به نظر میرسد جدا از سخت بودن مسیر، کم توجهی مسئولان و ضعف رایزنی در جهت تعیین پیمانکار و همچنین کمبود بودجه از عوامل پیشرفت کند پروژه باشد.
غلامرضا خرمی از برنامهریزی برای تکمیل ۴۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب در استان کردستان تا پایان دولت خبر داده و گفته است: “۳۵۰ متر تونل در محور سنندج_حسینآباد به همراه ۴.۵ کیلومتر از مسیر تا پایان سال، آماده بهرهبرداری خواهد بود و بخشی از محور سقز-بوکان نیز به طول ۷ کیلومتر ابتدای سال آینده آماده اجرای روسازی است”.
نکته قابل توجه در این مورد مسیر سقز_بوکان است که برخلاف مسیر سنندج_حسینآباد نه تنها نیازمند ایجاد تونل و خاکبرداری و کوهبرداری نیست، بلکه مسیر نسبتا روان در جهت ساخت جاده است، اما کار در این قسمت از کریدور به سختی پیش میرود و علیرغم وعدهها در مورد تعیین پیمانکار و اطلاعرسانی در مورد آغاز کار پروژه، اما پیشرفتی در کار حاصل نشده است، حال آنکه مسیر مذکور از حادثهخیزترین مسیرهای مواصلاتی منطقه است و سالانه تصادفات متعدد منجر به کشته و مجروح شدن مسافران زیادی میشود.
همچنین در مسیر سقز_دیواندره و حوالی روستای هەوەتوو، علیرغم اینکه چند کیلومتر از مسیر آسفالت شده است اما مشخص نیست که چرا این محدوده زیر بار ترافیک نمیرود. در ادامه این مسیر و مابین روستای ایرانشاه و دوراهی تکاب هم که یکی از سختترین گردنههاست هنوز اقدامی در آن صورت نگرفته است.