حلبی‌های بد منظر در پای پرواز 

لغو پرواز آنهم دقیقا روزی که قرار بود پس از چندماهِ کم بارش ابرهای آسمان ببارند خوشایند افکار عمومی نیست. اگر یکی از مزایای رقابتی فرودگاه کمک به مدیریت بحران باشد آیا لغو پرواز در آسمان ابری موجە است؟ آنهم روزی کە جادە سقز به مرکز استان و پایتخت پر ازدحام و آبستن خطرات فراوان است.

اگر قرار باشد با هر باد و بارانی پروازها لغو شوند و هیچکس هم پاسخگو نباشد و به جای آنکە بە ریشه‌یابی، ارائه راهکار و پیگیری آن پرداخته شود کماکان توجیهات مرسوم بە خورد مردم دادە شود پس عذر بدتر از گناه است.

منطقی نیست تا آسمان خم به ابرو بیاورد پرواز کنسل و مسافران سرگردان شوند. در کشورهای پربارش و پرحادثه هم آسمان را نمی‌خشکانند و این یکی را هم نمی‌توان با غیر قابل قیاس بودن سقز و اروپا سفسطه کرد، چرا که ساختگاه و خواستگاه پرواز در واقع کشورهای غربی هستند و کپی برداری بدون الزام استانداردهای جهانی قصور یا تخلف محسوب می‌شود.

از همان ابتدا موج تبلیغات منفی و تمسخر وسیعی علیه فرودگاه سقز در شهرهای همجوار شکل گرفت و ادامه دارد ولی کمبودهای موجود و کم کاری برخی مدیران شهری هم بی تاثیر نبودە است همان مدیرانی که متولیان توسعه حمل و نقل و گردشگری هستند اما کمان چاپ و نصب بنر یا تبلیغات مجازی در شهرهای همجوار را در شأن خود نمی‌بینند و لغو گاه و بیگاه پروازها نیز به این موج منفی شتاب بیشتر می‌بخشد.

از ابتدای شروع بکار هم برخی رسانه‌ها ایراداتی مبنی بر ظرفیت پایین پذیرش مسافر مطرح کردند اما کارشناسی نبود و نگفتند اگر ظرفیت اسمی ATR بیش از ۶۰ نفر است چرا ۳۰ نفر پذیرش می‌شود؟ و در شرایطی که هر هفتە مبالغ زیادی صرف هزینه های اسکان و رفاه کارکنان و نظامیان مامور بە خدمت فرودگاه میشود دلایل لغو پرواز چیست؟

 

چه باید کرد؟ 

طراحی و زیرساختهای راهبری و باند پروازی فرودگاه سقز به گونه‌ایست که فقط هواپیماهای باریک پیکر و نهایتا میان برد قابلیت نشست و برخواست دارند و غیر از باند پرواز، برج مراقبت، فوریت‌های حرفه‌ای، پاویون مسافری، بارانداز، گیت‌های مراقبتی، فضاهای اداری و مدیریتی دارای الزامات دیگری نیز هست که مهمترین آن جایگاه سوختگیری است اما تا امروز تامین سوخت کماکان با بنزین‌های حلبی ارسالی از فرودگاه سنندج بوده است.

 

اهمیت جایگاه سوختگیری 

مخزن سوخت هواپیماهای باریک پیکر متناسب و دارای محدودیت است و اگر در یکی از فرودگاهها سوختیگری نشود کاپیتان پرواز به ۳ دلیل مجاز به تکمیل حداکثری ظرفیت باری/مسافری نیست؛ ۱ـ تسهیم سوخت برای رفت و برگشت ۲ـ سبک سازی پرواز برای کمک به کاهش سوخت در طول مسیر ۳ـ پیش بینی خطرات احتمالی مانند فرود یا افزایش طول پرواز در شرایط اضطراری که در هر ۳حالت نیز ایرلاین متحمل خسارت خواهد شد و در نهایت ادامه این روند برای سهام داران خطوط هوایی توجیه اقتصادی نخواهد داشت و تلاشها ابتر میماند.

ذکر یک مثال به تفهیم بهتر موضوع کمک میکند؛ فرودگاه مراغه (سهند) سال ۷۲ افتتاح شد و جایگاه سوختگیریش در سال ۷۴ به بهره برداری رسید و اکنون دو پرواز رفت و برگشت هفتگی به تهران دارد و دارای کمترین گزارشات لغو پرواز است.

مقایسه جامعه آماری و ظرفیت‌های اقتصادی منطقه با شهرهای دوم استان‌های دیگر موید این است که اگر احداث تجهیز و بهره برداری جایگاه سوختگیری فرودگاه در اولویت قرار گیرد و مجوز مشارکت بخش خصوصی در توسعه فرودگاه سقز را هم تسهیل نمایند شاهد ترافیک هوایی مطلوب و مقرون به صرفه خواهیم بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا