تیغ برف بر گلوی تیر برق

به موازات بسته‌های تشویقی که برای کاهش مهاجرت روستائیان بە شهرها تصویب می‌شود ناکارآمدی یک یا چند دستگاه تاثیرات افق‌های مد نظر قانون گذاران را به سراب مبدل می‌کند و پدافند غیر عامل (پیشگیری از بحران) را هم به بحران و مدیریت آن تنزل می‌دهد.

تصاویر روندگی و افتادن تیرهای انتقال برق در برخی مسیرها که پس از بارش برف وایرال شد غم انگیزند و منجر به ساعت‌ها قطع برق شده است، تصور کنید در حالی که برفِ نه چندان سنگین، برخی جاده‌های اصلی را مسدود کرده است خدای ناکرده ساکنان این روستاها زن، کودک و یا سالمندان بیمار داشته باشند و به یکباره وسایل برقی برای ساعت‌ها سنگ شوند.

حوادثی از این دست اجتناب ناپذیرند و در همه‌جای دنیا مواردی از این دست اتفاقات رخ می‌دهند، اما بلافاصله تدابیر پیشگیرانە را در استراتژی تأمین انرژی مناطق دورافتاده گنجانده و به اجرا در می‌آوردند.

هرچند برق ایران در مقایسه با عراق یا افغانستان مطلوب به نظر می‌رسد ولی صرف منابع سرشار فسیلی و بودجه‌های کلان را هم باید در نظر داشت و نکته مهمتر آنست که در زنجیره تامین انرژی که شامل تولید، انتقال و توزیع می‌شود بیشترین سهم بودجە توسط ادارات توزیع بلعیده می‌شود و تحمیل نوسانات ولتاژی و خسارات هنگفت به مشترکان هم عادی شده است.

ارقام کلان بودجه‌ای در شرایطی به ادارات توزیع برق اختصاص می‌یابد که به حیاط خلوت برخی نمایندگان مجلس در اشتغال‌زایی تبدیل شده‌اند ولی آن‌سوتر مشترکان پرشمار اما کم مصرف خانگی۱ مجبورند قطعی‌های بی‌برنامه برق را متحمل شوند و این شرایط برای روستاها دوچندان است و سوال پیش می‌آید؛ اگر تمام امورات شرکت توزیع برق آنقدر مهندسی و بر پایه محاسبات فنی است، آیا در مطالعات مکانیک خاک و برآورد اقلیمی که از پیش شرط تیرگذاری هستند نمونه‌های ارسالی از سقز به آزمایشگاه‌های آب و خاک را مثلا با کجا اشتباه گرفته‌اند؟ یزد؟ اصفهان؟ یا کاشان؟ با کدامیک جابجا شده است که با اولین برف زمستانی در اقلیم نسبتا سخت و خشن سقز تیرها راه میروند یا کنده می‌شوند؟

جالب است بدانید این روزها بخش‌های صدای شهروندان در رسانه‌های محلی مملو از شکایات مردمی است که ادارات توزیع برق را مخاطب قرار می‌دهند و از برق‌رسانی، سختگیری در فروش انشعاب، تعیین حرایم قانونی، کمبود کنتور گرفته تا گرانی غافلگیر کننده شاکی هستند و غیر از گرانی که سرتاسری است به نظر می‌رسد فراوانی موارد دیگر در سطح شهرستان سقز نگران کنندە است!

در سال‌های اخیر روش‌های مختلفی برای تولید انرژی در محل تولید و متناسب با اقلیم‌های مختلف ابداع شده‌اند که امنیت و کیفیت انرژی را به مراتب بهبود بخشیده‌اند.

پنل‌های خورشیدی بصورت فراگیر، گرمایش زمین، توربین‌های بادی و برق آبی هم در برخی مناطق دیگر قابل نصب و بهره‌برداری هستند و ترویج و اجرای اینگونه نوآوری‌هاست که زمان رسیدن به مرحله بحران و نارضایتی عمومی را بهبود می‌بخشد و جمعیت مولد را به ماندگاری در روستاها ترغیب میکند.

 

پ‌ن: سرانه مصرف برق ایرانی‌ها به مرتب پایین‌تر از کشورهای پیشرفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا