پرواز تهران_سقز و بلعکس انجام شد
ضرورت توسعه فعالیت فرودگاه سقز در سال جدید

دومین پرواز در فرودگاه سقز در دومین هفته از سال ۱۴۰۳ امروز پنجشنبه ۹ فروردین به زمین نشست و پرواز برگشت نیز به مقصد تهران انجام شد و این نویدی است بر ادامه فعالیت این پروژه مهم و اساسی در شهرستان سقز و البته برای تمام منطقه حایز اهمیت است.
با این حال و علیرغم مطالبهگری رسانهها و استقبال شهروندان سقزی و شهرهای اطراف که به گفته رانندگانی که در فرودگاه فعالیت میکنند هر هفته مسافرانی از شهرهای سقز، بانه، سردشت، بوکان، شاهیندژ، تکاب، دیواندره و حتی میاندوآب و مهاباد در پرواز حضور دارند، در طول پنج ماه گذشته تغییر محسوسی در وضعیت فرودگاه ازجمله تغییر روز پرواز و یا افزایش پروازها به دو یا چند پرواز در هفته صورت نگرفته است.
به طور کلی و برای داشتن چشماندازی روشن از فرودگاه سقز، موارد زیر برای سال جاری میتواند مطرح شود؛
افزایش پرواز و تنوع روزهای پرواز
از همان ابتدا انجام یک پرواز در هفته آنهم در روز پنجشنبه مورد انتقاد کسانی بود که امکان استفاده از این ظرفیت را داشتند. از طرفی چنین ایامی (تعطیلات عید نوروز) و با توجه به جشنهای نوروزی که در منطقه برگزار شد میتوانست فرصت مناسبی برای افزایش پرواز باشد، کما اینکه این کار (افزایش پرواز در این ایام) در دستور کار تعدادی از فرودگاهها ازجمله رشت با افزایش دو پرواز قرار گرفت.
تجهیزات پشتیبانی (هندلینگ) فرودگاه
تجهیزات پشتیبانی شامل طیفی از وسایل نقلیه و تجهیزات لازم برای خدمات هواپیما در هنگام بارگیری و تخلیه مسافر و بار، تعمیر و نگهداری و سایر عملیات زمینی است. بر اساس اطلاعات موجود در حال حاضر هندلینگ فرودگاه سقز بر عهده شرکتی از ارومیه است. حال آنکه هندلینگ فرودگاهی مانند گناباد که یک ماه قبل از فرودگاه سقز آغاز به کار کرد بومی است. این کار را استانداری یا فرمانداری با توجه استقبالی که از فرودگاه میشود میتوانند توجیه و در نهایت راهاندازی کنند.
استقرار و تکمیل تجهیزات ناوبری
مسئولان اگر معتقد به گسترش فعالیت فرودگاه سقز هستند بایستی تجهیزات ناوبری فرودگاه مانند برج مراقبت، افزایش طول باند، تجهیزات روشنایی و … را هرچه سریعتر اعمال نمایند تا فرودگاه برای شرکتهای هواپیمایی جذابیت کافی را داشته باشد.
ضرورت ایجاد شرکت هواپیمایی استانی
با توجه به وجود دو فرودگاه در استان کردستان ضرورت دارد یک شرکت هواپیمایی استانی تأسیس شود، کما اینکه وعده این کار از سوی استاندار نیز ارائه شده بود. طبیعتا ایجاد چنین شرکتی هم به معرفی فرودگاهها کمک میکند و هم به آنها وجهه و اعتبار میبخشد، کما اینکه شرکتهای هواپیمایی آتا در تبریز، وارش در گیلان، کارون در اهواز و … توانستهاند اعتبار و جایگاه مناسبی پیدا کنند.
استفاده از ظرفیتی به نام منطقه آزاد
ارائه خدمات به منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان در آینده از سوی فرودگاه سقز تنها یکی از توجیهات راهاندازی فرودگاه بود. از همین ظرفیت میتوان برای جلب توجه و جذب سرمایهگذار از سوی اقلیم کردستان استفاده کرد.
امید است که مسئولان در سال جدید در راستای توسعه فعالیتهای این پروژه زیربنایی و ارائه خدمات بهتر و مناسبتر به منطقه در رفع کمبودها و نواقصی که در فرودگاه وجود دارد گام بردارند.