فرودگاه سقز؛ مسئولان با یک پرواز در هفته کار را تمام شده نبینند

علاوه بر سایت ایران‌ایر و علی‌بابا، سایت مستر بلیط هم پرواز فرودگاه سقز را اضافه کرده است و این می‌تواند شاهدی بر استقبال مناسب از فرودگاه سقز باشد، بطوریکه از زمان شروع پروازها (جمعه ۱۲ آبان) جز یک مورد به دلیل شرایط آب و هوایی که کنسل شد، پرواز هر هفته طبق وعده‌ای که داده شد برقرار است.

در کنار پرواز مستمر، برخی خدمات جانبی همچون استقرار تاکسی جهت جابجایی مسافران از فرودگاه به مقصد مورد درخواست مسافر نیز ارائه می‌شود. آکو عبدی مدیرعامل تعاونی تاکسی‌رانی سقز به واکاوی گفت: با هماهنگی فرمانداری و پلیس فرودگاه، سی دستگاه تاکسی به تناوب جهت خدمات‌رسانی مطلوب به مسافران در روز پرواز در فرودگاه مستقر می‌شوند و از آنجا که برخی مسافرانِ غیر سقزی قصد دارند بدون معطلی به مقصد و شهر مورد نظر برسند، تاکسی‌های فرودگاه با توجه به کلاس‌های توجیهی و آموزش‌های لازمی که دیده‌اند در این زمینه خدمات‌رسانی خواهند کرد.

با این وجود، روز و تعداد پرواز، تنوع مقصد و ظرفیت هواپیماهای مورد استفاده کماکان موضوعاتی هستند که پیرامون فرودگاه سقز جریان دارد و متقاضیان و شهروندان خواستار تغییراتی در این رویه‌ها هستند.

فرودگاهی برای تمامی اقشار

کیوان پناهیده مدیر آژانس خدمات مسافرتی “ڕێبین گەشت” سقز در این‌باره می‌گوید: “اگرچه اطلاع‌رسانی‌های زیادی پیرامون پرواز روزهای پنجشنبه از تهران به فرودگاه سقز و بلعکس صورت گرفته، اما روزانه تماس‌های متعددی جهت رزرو بلیط در روزهایی غیر از پنجشنبه با این دفتر برقرار می‌شود و این نشان می‌دهد که متقاضیان متنوع‌اند و خواستار افزایش تعداد پرواز و یا تغییر زمان آن هستند، چرا که پنجشنبه و جمعه زمان تعطیلی در ایران است و اگر کسی برای کارهای اداری و یا پزشکی به تهران برود دو روز باید در تهران بماند و از همین رو اتوبوس آخر وقت روز جمعه را به هواپیمای پنجشنبه ترجیح می‌دهد.

این مدیر آژانس افزود: از طرفی، بخشی از متقاضیان، از شهرهای بانه و سردشت هستند که به تجارت مشغول‌اند. در دنیای تجارت نیز احتساب روزهای تعطیل و غیر تعطیل اهمیت دارد، برای یک تاجر روزهای پنجشنبه و جمعه در ایران و روزهای شنبه و یکشنبه در کشورهای دیگر تعطیل است و تنظیم زمان در این مورد اهمیت دارد، بنابر این ضرورت دارد که این مهم (تغییر زمان و یا افزایش تعداد پرواز) در دستور کار مسئولان قرار بگیرد تا تعداد بیشتری از شهروندان سقز و شهرهای اطراف از فرودگاه بهره ببرند و نباید از یاد برد که یکی از توجیهات احداث و بهره‌برداری از فرودگاه سقز ارائه خدمات به بیش از یک میلیون نف جمعیت سقز و چند شهر اطراف بود.

آیا امکان افزایش پروازها وجود دارد؟

یاریان، مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های استان کردستان در پاسخ به این موضوع به واکاوی گفت: اگرچه فرودگاه سقز در مرحله آزمایشی خود به سر می‌برد اما شواهد حاکی است که استقبال مناسبی از آن بعمل آمده و شاهد آن حضور مسافرانی علاوه بر سقز از شهرهای اطراف و حتی تبریز است. یاریان افزود: شرکت فرودگاه‌های استان تنها در حوزه زیرساخت مسئولیت دارد و افزایش تعداد و روزهای پرواز در حوزه اختیارات شرکت هواپیمایی ایران است و البته رایزنی‌ها برای گسترش این مهم ادامه دارد.

بنابر آنچه آمد مشخص است که به لحاظ دربرگیری تعداد شهرستان‌ها (سقز، بانه، دیواندره، بوکان، سردشت، مهاباد، شاهین‌دژ و تکاب) و همچنین ظرفیت‌های مرزی، تجاری و گردشگری منطقه، فرودگاه سقز این امکان را دارد که به نقط عطف و عامل توسعه منطقه تبدیل شود و ضرورت دارد مسئولان برای رسیدن به این منظور تلاش‌ها و رایزنی‌های لازم را برای این مهم بعمل بیاورند و اکنون که یک پرواز در هفته برقرار است کار را تمام شده نبینند و شاید برای این کار لازم باشد علاوه بر رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی، با تک تک شهرستان‌های هدف ارتباط ویژه برقرار و برای فرودگاه تبلیغ شود. تبعا این مهم سبب خروج سقز از انزوا و ورود به شاهراه توسعه خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا