آموزش و پرورش سقز؛ قربانی دادوستدهای جناحی و ستادی

شنیدهها از اختلاف ستاد مسعود پزشکیان، اصلاحطلبان و نماینده مجلس در تعیین مدیر جدید آموزشوپرورش سقز و زیویه حکایت دارد؛ اختلافی که ناشی ورود غیرضروری و این افراد در جایگاههای مختلف است که نهتنها معلمان را از معادله حذف کرده، بلکه میتواند در ادامه خساراتی باشد که پیشتر تجربه شده است.
مشکل اساسی در انتصاب مدیران آموزشوپرورش سقز یا هر اداره دیگری از همان جایی آغاز میشود که معیار شایستگی، توانمندی و تجربه کنار گذاشته میشود و جای خود را به زدوبندهای سیاسی و سهمخواهی جناحها و جایگاهها میدهد. اینبار نیز بهنظر میرسد چنین رویهای قرار است بر سر انتخاب مدیر جدید آموزشوپرورش سقز و منطقه زیویه تکرار شود؛ جایی که بهطور طبیعی باید نظر و مشارکت معلمان و حتی دانشآموزان، بهعنوان صاحبان اصلی این نهاد، در اولویت باشد.
بر اساس شنیدههای واکاوی، مدیرکل آموزشوپرورش استان کردستان به جای مشورت با بدنه فرهنگیان، از ستاد مسعود پزشکیان، اصلاحطلبان و نماینده مجلس خواسته است گزینههای خود را معرفی کنند. همین شنیدهها حاکیست که اگرچه اصلاحطلبان و ستاد پزشکیان روی دو گزینه برای سقز و زیویه به توافق رسیدهاند، اما رئیس ستاد پزشکیان در یک چرخش و در هماهنگی با نماینده مجلس، افراد دیگری را پیشنهاد دادهاند. اکنون احتمال انتصاب گزینه مورد حمایت نماینده بیشتر و احتمالا در اوایل هفته آینده معارفه شوند…
این اختلاف، بهنوعی نشانهای از پایان ماهعسل سیاسی و حداقل شکاف میان اصلاحطلبان و نماینده سقز است؛ ماهعسلی که از خرداد ۱۴۰۳ و انتخابات ریاستجمهوری آغاز شده بود و با اینکه در انتخاب فرماندار این تفاهم ادامه داشت اما گویا قرار است از این به بعد راه دیگری برود.
اما قانون در این زمینه چه میگوید؟ طبق مقررات، انتخاب مدیر آموزشوپرورش شهرستان در کنار اخذ استعلام از نهادهای نظاراتی، باید با هماهنگی مدیرکل استان و فرماندار صورت گیرد و در صورت اختلاف، کمیتهای به ریاست استاندار تشکیل میشود. بنابراین مشخص نیست چرا باید ستادهای انتخاباتی و افراد خارج از ساختار قوانین موجود در این فرایند دخالت کنند؛ آنهم در شرایطی که معلمان، بهعنوان جامعه پویا و ذینفع اصلی، به جای آنکه در مشارکت و نظرخواهی در این انتصاب بر صدر نشانده شوند بهطور کامل نادیده گرفته میشوند.
این در حالی است که آموزشوپرورش سقز خود با مشکلات متعددی روبهروست؛ از پروندههای حلنشده معلمان گرفته تا کمبود نیرو، کلاسهای درس ناکافی و دیگر مسائل زیرساختی. روشن است که مدیریت این مجموعه نیازمند فردی کارآزموده، مورد اعتماد معلمان و توانمند در حل مسائل بومی شهرستان است؛ نه محصول توافقات سیاسی کوتاهمدت و بدهبستانهای جناحی. در غیر این صورت، زیان اصلی متوجه معلمان و دانشآموزان خواهد شد.