آیا علت سوء مدیریت در شهرداری است؟

موضوع تفکیک زباله به عنوان یک بحث مهم در کاهش زباله های تولیدی و تسریع در بازیافت زباله ها چند سالی است که مطرح بوده ولی از آنجا که در ایران نقشه راه مشخصی برای آن تعریف نشده است موفقیت های کمتری به دست آورده است و این مورد ناشی از عدم مدیریت و نبود هماهنگی سازمانهای بین بخشی از جمله وزارت کشور، سازمان محیط زیست، سازمان شهرداری ها و … است. در نتیجه شهرداری ها خود وارد عمل شده که می توان گفت بیشتر آنها دوره آزمون و خطا را طی می کنند. به گزارش واکاوی، شهرداری سقز نیز از سال ۹۲ تفکیک از مبدأ را در دستور کار قرار داده است و علی رغم توفیقاتی که در جذب مشارکت مردم به دست آورده است همچنان پایه کار می لنگد و اخیرا نیز به دلیل اختلافاتی که مابین شهرداری و سرمایه گذار بوجود آمده این طرح متوقف گشته است.

 

معاون خدمات شهری سقز در گفتگو با واکاوی با تأیید تعطیلی طرح تفکیک زباله گفت: با توجه به اینکه شهرداری سقز از کمبود اعتبار رنج می برد برای بسیاری از امور از جمله طرح مذکور ناچار به بخش خصوصی پناه برده و از آنجا که بخش خصوصی نیز حاضر به انجام صفر تا صد موضوع بود ما نیز از آن حمایت کرده و خط تفکیک از مبدأ در زمستان ۹۲ شروع شد و چون سرمایه گذار اولیه ادامه کار را به صرفه ندانست بعد از چند ماه کار را تعطیل کرد ولی شهرداری متعاقب آن با یک سرمایه گذار دیگر وارد مذاکره و تنظیم قرارداد جدید شد، اما تا قرارداد قبلی لغو نمی شد ما نمی توانستیم قرارداد جدید را ابلاغ کنیم. از سوی دیگر سرمایه گذار جدید برای انتقال دارایی سهام ناچار به کاهش ارزش سهام شد و این روند نیز بیش از یک سال طول کشید و بر مبنای همان قرار قبلی کار پیش می رفت، اما ایشان در روزهای اخیر حاضر به ادامه کار نبوده و در بحث قرارداد به مشکلاتی برخورده ایم اما با رایزنی هایی که خواهیم داشت سعی به مجاب ایشان به ادامه کار خواهیم کرد که در غیر اینصورت باید به دنبال طرف جایگزین باشیم.
بیگی افزود: با وجود حضور مشاور در قضیه اما از آنجا که قراردادی شبیه به این مورد تا کنون در ایران منعقد نشده بود قرارداد مذگور تضمین های لازم را نداشت. اما از آنجا که طرح تفکیک زباله صرفه جویی های زیادی را در بحث هزینه ها برای شهرداری به دنبال دارد مصمم به ادامه کار بوده و این طرح شاید برای یک مدت کوتاهی متوقف شود اما ابتر نخواهد ماند چرا که برای این کار علاوه بر هزینه هایی که شده است ۱۸ هزار خانوار آموزش دیده و شهروندان مشارکت مناسبی را دراین راه داشته اند.

از سوی دیگر، زاهد فرجی صاحب امتیاز شرکت طبیب انرژی به عنوان طرف قرارداد شهرداری نیز می گوید: مطابق قرارداد قبلی که من در آن وکالت بلاعزل دارم حدود ۱۶ ماه فعالیت داشتیم و بر اساس مصوبه شورای چهارم، شهرداری موظف بود هزینه هایی که ما متقبل شده ایم را پرداخت کند و تا اعلام قرارداد جدید بر اساس همان قرارداد قبلی که سی ساله است فعالیت کنیم و چون بحث کاهش ارزش سهام مطرح بود روند انتقال طولانی شد که امری معمولی نیز هست، اما شهرداری علاوه بر اینکه از ابلاغ قرارداد جدید سر باز زد از پرداخت پولی که در طول ۱۶ ماه یاد شده هزینه شده بود نیز امتناع می کند و ما مجبور به توقف روند کار شدیم و این در حالی است که حدود ۳۱ نفر شاغل در این قضیه نیز بیکار شده اند.

مهدی گلپسندی مشاور طرح نیز با بیان اینکه عدم مدیریت واحد از سوی مجموعه شهرداری سقز اصلی ترین دلیل توقف این طرح می باشد گفت: قرارداد جدیدی که مابین شهرداری و سرمایه گذار منعقد شده نفع شهرداری را به دنبال داشت به گونه ای که ۵ درصد درآمد ناخالص سود حاصل از بیوگاز که سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان بود عاید شهرداری خواهد شد بدون اینکه هزینه ای متحمل شود و علاوه بر این بعد از دو سال هزینه هایی از جمله خرید نایلون و … نیز از روی دوش شهرداری برداشته می شود و تنها کاری که شهرداری انجام می داد تحویل زباله و جمع آوری روزانه زباله گردها بود. گلپپسندی ضمن انتقاد از این وضعیت در شهر سقز گفت: شهرهای اطراف از جمله بوکان و بانه که مدتها بعد از سقز آغاز به کار کردند به خوبی مشغول به فعالیت هستند.

با بررسی این موضوع به نظر می رسد دلیل اصلی توقف این طرح سوء مدیریت بوده و اینکه مجموعه مدیران شهرداری برای مواردی اینچنین پیش بینی ناپذیر پلان و نقشه مشخصی ندارد تا در مراحل بعد با بهره گیری از آنها مانع چنین اتفاقاتی شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا