از شارنیوز تا واکاوی

روز ۱۴ تیر به نام «روز قلم» در تقویم رسمی نام گرفته است، روزی که نه تنها در میان مردم که حتی میان اصحاب قلم و اندیشه نیز شناخته ‌شده نیست و تلاش چندانی برای معرفی و شناساندن و ارج نهادن این روز درنظر گرفته نشده است. حال آنکه قلم و اصحاب آن جایگاهی بسیار والا در اساطیر و آیین های ما دارند و این کم توجهی زمانی بیشتر نگران کننده می شود که خود اهالی در کنار فشارهای بیرونی که بر آنان وجود دارد خود در این راه همنوایی و همسویی کرده و به نوعی این فشارها را مضاعف می کنند.

وضعیت چاپ و انتشار آثار نویسندگانی که مدت‌هاست کتابشان در بلاتکلیفی به سر می برد و در یک کتاب دویست صفحه‌ای، بخشی از آن زیر سانسور رفته و راه اعتراض بر آن نیز وجود ندارد و در نهایت نیز با ممیزی هایی که وجود دارد بسیاری از اهالی قلم از ادامه راه باز می‌مانند. اما جایی وضعیت خطرناک می‌شود که همین افراد با خودسانسوری در این راه گام می‌نهند و بنا بر ملاحظاتی آنگونه که لازم است در بیان و تقریر خود جسارت لازم را به خرج نداده و با این حرکت کار سانسور را نیز سهل‌تر می‌کنند. بدتر از آن، جفایی است که خود اهالی قلم بر یکدیگر روا می‌دارند و به بهانه هایی همچون عامه نویسی و فاخر نویسی و … در صدد کم ارزش کردن آثار یکدیگر برمی‌آیند و سوی دیگر این قضیه نیز کسانی وجود دارند که به بهانه غنی شدن کتابخانه و آثار شان دست به قلم فرسایی زده و بر آنچه که نباید نام کتاب و یا اثر می‌نهند و دستگاههای متولی نیز با اجازه چاپ این دست آثار در تیراژ بالا بهانه مخالفین در اعمال سانسور و جلوگیری از چاپ را خلاف واقع عنوان می‌کند.

وضعیت در فضای مجازی نیز بر همین منوال است. در این آشفته بازار هرآنکس که بتواند و بخواهد مستقل بنویسد و مستقل به اطراف نگاه کند عرصه بر وی تنگ خواهد شد. به گونه‌ای که در یک شهری مثل سقز یک سایت خبری تنها به این بهانه که آنچه شاید باب میل عده‌ای نبوده است در تنگنا قرار گرفته و مجبور می‌شود خود از ادامه فعالیت دست بردارد. سایت خبری شارنیوز در مدت زمانی که فعالیت داشت بارها از جانب نهادهای مختلف که بعضا انتخابی نیز بودند و بایستی نسبت به عملکردی که داشتند پاسخگو می بودند مورد تهدید قرار گرفت و کار به جایی رسید که قضیه خودسانسوری و سکوت بر اعضای تحریریه چیره گشت و تصمیم بر آن شد فعالیت خود را تعلیق و در نهایت در تابستان ۹۵ تعطیل شد. دوستانی که در شارنیوز مشغول به فعالیت بودند بعد از گذشت دو سال و دوری از فضای رسانه ای، با تکیه بر همان عهد پیشین و این‌بار با نام واکاوی فعالیت خود را آغاز کرده و در مدت زمان کوتاهی علی رغم تنگناهایی که همچنان وجود دارد توانستند تا حدی چراغ اطلاع رسانی و روشنگری را در شهرستان سقز روشن نگه داشته و همچنان این راه خطیر را ادامه دهند. به همین دلیل تحریریه #واکاوی پذیرای آرا و نظرات تمامی گروهها و تفکرات مختلف خواهد بود و در این روز فرخنده از تمامی اهالی قلم می‌خواهد یاری‌گر آنان باشند.

اکنون واکاوی و تحریریه آن با تجربه‌ی قریب به ۱۴ سال کار رسانه ای و روزنامه نگاری امیدوار است مدیران استان رویکردهای بعضا همراه با فشار را که باعث تضعیف نویسندگان شده است تغییر داده و مانع کار نویسندگان و روزنامه‌نگاران نشوند، #واکاوی امیدوار است مدیران علاوه بر نقدپذیر بودن، پیشنهاد همیشگی ما که <<خودداری از شکایت و تن دادن به جوابیه>> است را مورد توجه قرار داده و باور داشته باشند نقش روزنامه نگاری در جهت زدودن فساد و رانت در این استان قابل چشم‌پوشی نیست.

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. اخیرا سایت شارنیوز از دسترس خارج شده و آرشیو مطالب آن قابل دستیابی نیست. با توجه به اینکه آرشیو مطالب و اخبار شارنیوز به عنوان یکی از مراجع معتبر اینترنتی به حساب می آید و در بسیاری سایت ها بالاخص سایت ویکی پدیا، در لیست منابع مقالات، به کرات مورد استفاده قرار گرفته شده است، لطفا جهت در دسترس بودن آن اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا