بلایی به نام “اراضی ملی”


نقشه‌ای که سال ۹۳ منابع طبیعی از “اراضی ملی” در سقز تهیه کرد آغازی بود بر مشکلات و بلاتکلیفی‌هایی که دامن بخش بزرگی از شهروندان سقزی را گرفت.

هم‌اکنون بخشی از ساکنان محله‌های بهارستان بالا، موکریان، تازه‌آباد و… به دلیل آنچه اراضی ملی خواندن می‌شود اجازه ساخت و ساز در زمینی که سه طرف آن مسکونی است ندارد، در این محله‌ها گاهی منازل مخروبه‌ای دیده می‌شود که هر آن ممکن است روی سر ساکنین خراب شود اما اجازه نوسازی به آنان داده نمی‌شود پس ناچار به تخلیه آن شده و اکنون مستأجر هستند.

 

مسئولان شهرستان و استان نیز صرفا به نشست و طرح موضوع اکتفا کرده اما عملا قدمی برای حل این معضل برنداشته‌اند.

به گفته رئیس اداره راه و شهرسازی، در این ارتباط مکاتبات و جلساتی با استان صورت گرفته اما تا این لحظه مجوز بازنگری در این اراضی صادر نشده است. به گفته رحمان‌پور مشابه این موضوع در سال ۹۵ و ۹۶ نیز برای محله صالح‌آباد مطرح شد و در بازنگری که صورت گرفت تنها حدود ۶۰ درصد از اراضی که از آن به ملی نام برده می‌شد رفع تداخل شد و مابقی نیز مردم باید در ازای دریافت سند مبلغی را به دولت پرداخت کنند.

رئیس اداره راه و شهرسازی سقز تنها راه‌حل موجود برای برون رفت از این معضل را طرح دعوای مالک اصلی عنوان کرد و‌ گفت: مالک اصلی و اولیه این قبیل زمین‌ها باید در شعبه ۷ دادگاه استان طرح دعوا کند که پس از طی مراحل کارشناسی حکم قطعی صادر خواهد شد. به گفته‌ی رحمان‌پور تاکنون مشکل حدود ۱۰ قطعه زمین در مساحت‌های مختلف از این طریق حل شده است.

اما چنین کاری برای تمام زمین‌های مشکل‌دار قابل انجام نیست، چون بسیاری از مالکین یا دیگردر قید حیات نیستند و یا سال‌ها قبل زمین‌ها را قطعه قطعه کرده و به فروش رسانده‌اند و اکنون پیدا کردن وارثان آنها بسیار مشکل است.

در هر حال این مشکل وجود دارد و سؤال این است؛ مردم تا کِی باید منتظر نشست‌ها و پیگیری‌های بدون نتیجه مسئولان بمانند؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا