حدود ۱۸ هزار سقزی در انتظار صدور کارت هوشمند ملی

وقتی صحبت از “هوشمند”ی کارت ملی به میان آمد خیلی‌ها پیش خودشان فکر می‌کردند که قرار است منبعد اموراتی همچون شناسایی، احراز هویت، امضای دیجیتال و … به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه شود و به عبارتی کارمان راحت‌تر راه بیفتد، اما هیچکدام از اینها نه تنها محقق نشد بلکه همچنان ارائه کپی کارت ملی در بسیاری از ادارات جزو الزامات است.

تازه موضوع به همینجا ختم نمی‌شود، خیلی‌ها هنوز منتظر صدور همین کارت به قولی هوشمند! هستند، از جمله در سقز که حدود ۱۸ هزار نفر در صف دریافت کارت هوشمند هستند و بدتر اینکه برخی‌ها هنوز ثبت‌نام هم نکرده‌اند!

بر اساس آخرین سرشماری (سال ۹۵) جمعیت سقز ۲۲۶ هزار و ۴۵۱ نفر است، به افراد زیر ۱۵ سال کارت ملی تعلق نمی‌گیرد، در مورد مابقی نیز رئیس اداره ثبت احوال سقز گفت: در این شهرستان از تعداد ۱۷۰ هزار درخواست، تاکنون حدود ۱۵۲ هزار کارت صادر شده و بین ۱۷ تا ۱۸ هزار نفر کماکان در صف دریافت کارت ملی هستند، تا اسفندماه سال جاری کارت ملی کسانی که تا آذر ۹۷ درخواست خود را ثبت کرده بودند تحویل داده شده است”. با این حساب کسانی که در زمستان ۹۷ درخواست داده‌اند اگر شانس داشته باشند فروردین ۱۴۰۰ می‌توانند کارت ملی خود را دریافت کنند.

از آنجا که کارت ملی‌های قبلی فاقد اعتبار است و در کلیه سیستم‌های احراز هویت حذف شده، تکلیف این ۱۸ هزار نفر و یا کسانی که اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اند چیست؟ علیزاده در این‌باره گفت: تمامی اطلاعات این ۱۸ هزار نفر بر روی سامانه موجود است و فقط صدور کارت باقی مانده است، اما چون تأمین بدنه کارت به دلیل تحریم‌ها به مشکل برخورده این موضع در دست ادارات شهرستان و حتی ادارات کل استان‌ها نیست و فعلا باید منتظر ماند، با این حال با تأییدیه‌ای که اداره‌ی ثبت‌احوال به این افراد می‌دهد می‌توانند امورات خود را تا زمان صدور کارت رتق و فتق کنند.

وی درباره‌ی کسانی که ثبت‌نام نکرده‌اند هم گفت: با اینکه ثبت احوال بارها نسبت به انجام امورات اولیه ثبت‌نام تأکید کرد، اما برخی‌ها اقدام نکردند و در حال حاضر امکان ثبت‌نام هم وجود ندارد و باید منتظر تصمیمات سازمان باشیم.

بارها پیش آمده که پیش‌فرض‌های بدیهی برای انجام یک تغییر توسط مسئولان پیش‌بینی نشده و این بر پیچیده شدن اوضاع و مشکلاتی که دامن‌گیر شهروندان می‌شود افزوده و حال این داستان برای کارت هوشمند هم رخ داده، به گونه‌ای که زیرساخت‌های لازم و حتی بدنه کارتی که باید ملی باشد از خارج تأمین می‌شود و تلاش برای تولید در داخل نیز به نتیجه نرسیده است. همه‌ی اینها یعنی سرگردانی بیشتر مردم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا