عسل کردستان برندی از صداقت و خلوص مردمان این منطقه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه طبیعت بکر استان کردستان بستر مناسبی برای تولید عسل است گفت: عسل کردستان برندی از صداقت و خلوص مردمان این منطقه است.
کریم ذوالفقاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تولید عسل می تواند زمینه ساز اشتغال پایدار باشد افزود: این صنعت می تواند استعداد سه برابری اشتغال زایی را در استان کردستان فراهم آورد و این مهم نباید نادیده گرفته شود.
وی گفت: پرورش زنبور عسل یک فعالیت چند منظوره است و زنبور می تواند با گرده افشانی به موقع در باغات در افزایش تولید محصولات سر درختی تاثیر گذار باشد.
وی بیان کرد: تایید ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی سازمان جهاد کشاورزی نشان از اهمیت این موضوع است که می توان در راستای اجرای طرح زنبورداری و توسعه باغات اقدام کرد.
وی با عنوان اینکه باغداران می توانند زنبورداران موفقی باشند گفت: باغداران در راستای افزایش محصولات سردرختی می توانند با ایجاد کندوهای عسل در باغات اهمیت آن را نظاره گر باشند و با استفاده از سمومی که برای زنبور خطری ایجاد نمی کند نسبت به سم پاشی باغات اقدام کنند.
ذوالفقاری اظهار کرد: تولید عسل تنها ملاک نیست بلکه باید بازار این محصول در اختیار زنبورداران باشد و این موضوع نیازمند مدیریت این محصول است .
وی ادامه داد: اطلاع رسانی دقیق برای معرفی عسل و خواص این محصول بسیار مهم است و رسانه ها نقش بی بدیلی در راستای معرفی این محصول دارند و می توانند بازار عسل را تقویت کنند.
کردستان در دامنه ها و دشت های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته و زنبورداران این استان سالانه حدود یک هزار تن علس تولید می کنند که طبق پیش بینی های سازمان جهاد کشاورزی این میزان در سال ۹۵ به یک هزار و ۲۰۰ تن می رسد.
حدود ۱۶۳ هزار کندوی زنبور عسل در این استان وجود دارد و از این تعداد ۱۵۲ هزار (۹۳ درصد) کلنی مدرن و ۱۱ هزار (۷ درصد) کلنی بومی است.
منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا