يك توليدكننده: کمبود انرژی تولید را زمین‌گیر می‌کند/دستگاه‌های خدمات‌رسان به وظايف خود عمل كنند

به استناد قانون، دستگاه‌های خدمات رسان موظف شده‌اند امکانات انتقال و عرضه خدمات خود را تا مبادی ورودی واحدهای صنعتی در داخل شهرک‌های صنعتی فراهم کنند. در همین راستا سازمان برنامه و بودجه نیز به استناد همین مواد قانونی موظف شده که منابع مالی لازم را برای این دستگاه‌های اجرایی تامین کند.

اما کمبود حامل‌های انرژی اعم از آب، برق و گاز مشکل هر سال صنایع و تولیدکنندگان در شهرک صنعتی بانه در استان کردستان است که به فراخور زمان و میزان مصرف، تابستان و زمستان تولیدکنندگان مستقر در این شهرستان مرزی را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

پیداست که قطعی یک‌باره برق و گاز باعث بروز خسارت‌های فنی به واحدهای صنعتی می‌شود که جبران این آسیب‌ها طبیعتا خود به سرمایه‌ای جدید نیاز دارد. این روند منجر به گلایه و اعتراض فعالان صنعتی در بانه شده است و دستگاه‌های خدمات رسان نیز برای جلوگیری از ایجاد این خسارت اقدام به ارائه جدول زمان‌بندی قطع گاز و برق کردند. این تنها راهکاری بود که در چند سال گذشته از سوی آنان اعمال شده و مشکل اصلی همچنان پابرجاست. فعالان صنعتی در شهرک صنعتی بانه از مشکلات اقتصادی ناشی از قطع برق و گاز و کمبود آب آشامیدنی گلایه‌ دارند. با اتمام تابستان و از سر رسیدن زود زمستان در این منطقه مرزی و کوهستانی چه بسا با آغاز سرما واحدهای صنعتی موظف به استفاده از سوخت جایگزین شوند؛ فرآیندی که علاوه بر تحمیل هزینه برای تغییر تجهیزات و قطعات سوخت‌رسانی خط تولید، مشکل آلودگی هوا را نیز در پی  دارد.

خبرنگار ما برای پیگیری مشکلات پیش‌روی واحدهای تولیدی در بانه، به سراغ یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی در کردستان رفته است. واحد تولیدی با اشتغال ۵۰۰ نفر با تولید محصولات روشنایی داخلی ساختمان. متن این گفتگو را در ادامه بخوانید :


لطفا معرفي اجمالي از واحد توليدي داشته باشيد. (از لحاظ نوع توليد، سرمايه‌گذاري، اشتغال، صادرات و….)

شرکت باران تجارت پویا از سال ۱۳۸۸ مجوز تاسیس در زمینه تولید محصولات روشنایی داخلی ساختمان از وزارت صنعت و معدن و تجارت (صمت) دریافت و در سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسیده است و هم‌اکنون به صورت مستقیم ۵۰۰ نفر در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند و با لطف و عنایت الهی اخیرا موفق به جذب سرمایه‌گذار خارجی برای فازهای توسعه شده‌ایم.

در خصوص ضرورت و اهميت تأمين زيرساخت‌ها مانند آب و برق و گاز و…براي فعاليت توليدي توضيح دهيد.

هر سرمایه‌گذاری بدون اطمینان از تامین شدنِ قبلی زیرساخت‌ها؛ بدیهی است دست به شروع کار و تولید نخواهد زد. اساس مراجعه ما سرمایه‌گذاران به شهرک‌های صنعتی هم تامین بودن زیرساخت‌های لازم برای تولید است. گرچه در این راستا شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اقدامات زیرساختی خود را انجام داده است اما متاسفانه بخش تامین انرژی از سوی دستگاه‌های خدمات رسان(آب،برق و گاز) موجب مشکلاتی جدی برای تولیدکنندگان شده است.

كمبودهاي زيرساختي كه داريد و اكنون با آن دست و پنجه نرم مي‌كنيد، چيست؟

در زمینه‌ی امکانات و زیرساخت شهرک صنعتی بانه به جز کمبود زمین صنعتی كه با توجه به توپوگرافی سخت منطقه با آن مواجه هستیم اما این شهرک صنعتی با وجود واحدهای غالبا فعال، متاسفانه در بخش تامین برق و آب آشامیدنی کافی در تابستان، گاز در زمستان، آنتن دهی موبایل و اینترنت مشکلات جدی دارد. از مسئولین محترم انتظار داریم در زمینه تامین زمین صنعتی به میزان مورد نیاز و پشتیبانی در امورمالی و بانکی و تسهیل در ترخیص کالاها از مبادی رسمی گمرکی ما را یاری نمایند. هرچند باید اذعان داشته باشم مسئولین استانی و شهرستانی این دولت تمامی توان خود را در سال جاری در راستای رفع مشکلات موجود بکار گرفته اند، اما هنوز برخی از این مشکلات به قوت خود باقیست.

انتظارتان از دستگاه‌هاي خدمات رسان براي تامين زيرساخت‌هاي لازمه چيست؟ و آن‌ها تاكنون چه اقداماتي را انجام نداده اند؟

بخش تولید را جدی‌تر بگیرند. بروکراسی را کوتاه کنند و در پی تامین انرژی و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی باشند. حقيقت آنست که کمبود انرژی تولید را زمنیگیر می‌کند. البته که لازمست در کنار اینها تسهیلات مالی به تولید کننده بدهند و با این کارها اجازه دهند انگیزه تولیدکننده زنده بماند.

اگر واحد توليدي هستيد تأمين و تكميل زيرساخت‌هاي مورد نياز چه تاثيري بر ارتقاي توليد و اشتغال شما دارد و در خصوص دستاوردهاي اين موضوع صحبت كنيد؟

در صورت رفع مشکلات عنوان شده خصوصا تامین انرژی، قادر به جذب سرمایه‌گذاران بیشتر از اقلیم کردستان عراق خواهیم بود و در نتیجه میزان اشتغالزایی چند برابر خواهد شد و شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی و رفع محرومیت در شهرستان مرزی بانه خواهیم بود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا