محیط زیست کردستان؛

فرودگاه سقز و راه‌آهن سنندج ارزیابی زیست محیطی ندارند

مدیرکل محیط زیست استان کردستان، مسائل آب و مشکلات آن را اولویت اصلی مسائل زیست محیطی استان ذکر و عنوان کرد: آب به عنوان مایه حیات اولویت اصلی محیط زیستی استان بوده و شیرابه حاصل از مدیریت نادرست پسماند زباله، بزرگترین تهدید منابع آبی استان است.

به گزارش واکاوی و به نقل از ایسنا سنندج، فریبا رضایی، با حضور در دفتر ابن خبرگزاری اظهار کرد: رسالت ما آموزش حداکثری مردم در حوزه محیط زیست بوده و اعتقاد ما این است که باید رسانه ها همواره با روحیه ای بسیج وارانه برای نهادینه کردن قوانین و مقررات محیط زیستی تلاش کنند.

وی افزود: رکن رکین فرهنگ سازی محیط زیست،آموزش است و این مسئله بدون همفکری، همکاری، تعامل، هماهنگی و پیشنهادات سازنده رسانه‌های متعهد و چارچوب دار محقق نمی شود.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان، آب و مشکلات آن را اولویت اصلی مسائل زیست محیطی استان ذکر کرد و ادامه داد: آب این مایه حیات، به علت مصارف کشاورزی و از همه مهمتر آب شرب سالم، حوزه بسیار مهمی است و متاسفانه در سطح کشوری و استانی چالش آب وجود دارد کف طبق پیش بینی ها در آینده این چالش بیشتر می شود و می طلبد باید اولویت اعتبارات در این زمینه صورت گیرد.

وی زباله را بزرگترین تهدید منابع آبی استان دانست و تصریح کرد: علاوه بر زباله، مصرف کود و سموم شیمیایی توسط بهره برداران کشاورزی از تهدیدهای دیگر است که منجر به شیمیایی شدن کیفیت آب های زیرزمینی می شود.

رییس گروه مخاطرات زیست محیطی استان اضافه کرد: زباله برای آب، خاک و هوا تهدیدی جدی است و سگ های ولگرد در این مکان ها مشغول تغذیه و زادوولد بوده و برای وحوش مناطق حفاظت شده نیز خطرناک هستند.

وی بیان کرد: در کردستان کارهای مدیریت پسماند بر عهده شهرداری ها و دهیاری ها بوده که در حال حاضر این مدیریت ناقص و به صورت نسبی انجام می گیرد و بهینه نیست.

وی افزود: باید برای کاهش تولید، بازاستفاده، بازچرخانی و بازیافت زباله کارهای اساسی صورت گیرد اما در حال حاضر در سطح استان فقط جمع آوری و دپو زباله انجام می شود.

رضایی تأکید کرد: بارها در کارگروه پسماند استان، مشکلات جایگاه های استان مطرح و بحث های متعدد با مدیران شهری انجام شده است، اما کمترین نتایجی حاصل نشده و شهرداری ها حداقل ها را هم انجام نمی دهند.

مدیرکل محیط زیست استان ادامه داد: کردستان نیازمند جایگاه های زباله مهندسی است که شهرداری ها به علت هزینه داشتن لندفیل های مهندسی آن را انجام نمی دهند، اما باید حداقل جایگاه های بهداشتی وجود داشته باشد تا با جمع آوری، هدایت و تصفیه شیرابه و در جامدات با خاک پوشانی، لندفیل دارای ممبران، غشای نفوذناپذیر درون خاک و محصورسازی جایگاه تا حدی از مشکلات کاسته شود.

وی گفت: مدیریت پسماند باید، مطالبه اصلی رسانه ها از شهرداری‌ها باشد زیرا نداشتن مدیریت مناسب و یا مدیریت غلط در این زمینه اثرات نامطلوب و فاجعه باری دارد.

وی به مشکلات جایگاه زباله سنندج اشاره کرد و ادامه داد: مکان یابی جایگاه زباله سنندج ۲۰ سال پیش انجام گرفته و هیچ گونه استعلام زیست محیطی نداشته است و درحال حاضر هم معارض زیست محیطی و هم معارض اجتماعی دارد.

رضایی بیان کرد: در حال حاضر بهتر است همین جایگاه حفظ شده و با یکسری تمهیدات زیست محیطی باقی بماند، چون در صورت انتقال به جایی دیگر جایگاه کنونی به همین شیوه و بدون متولی باقی مانده، مشکلات زیست محیطی قطعاً بیشتر شده و شهرداری هیچ کاری انجام نخواهد داد!

وی اضافه کرد: در چندماه گذشته خاک پوششی انجام نگرفته و بوی آن بسیار زننده شده اما شهرداری هیچ کاری در این مورد انجام نداده و جداسازی کامل زباله های خشک و تر وجود ندارد. 

رضایی به مشکلات روستاییان و سکنه نزدیک محل در بازدید های صورت گرفته اشاره کرد و گفت: روستاییان محل از وضعیت آنجا به شدت ناراضی بوده و پیگیری های متعددی انجام داده اند اما هیچ جوابی نگرفته اند.

عضو کارگروه مدیریت بحران استان تأکید کرد: در این زمینه به سرمایه گذاری بخش خصوصی نیاز است و همت شهردار و شوراها را می طلبد که در کردستان به ندرت حاصل می شود. 

این مقام مسئول میزان روزانه زباله سنندج را بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن ذکر کرد و ادامه داد: میزان شیرابه این زباله ها به فصول مختلف بارندگی بستگی داشته و شناور است اما اینکه چه مقدار آن وارد آبهای زیرزمینی یا روان‌آب می شود نیازمند کارهای مطالعاتی و پژوهشی بوده و به حال و فرج خاک، سنگ بستر، میزان بارندگی، پوشش گیاهی و … بستگی دارد.

رضایی در پاسخ به سؤال ایسنا در مورد آلودگی های ایجادشده در مسیر تردد تریلر های حامل سوخت و مواد شیمیایی از جاده کنار سد قشلاق سنندج، گفت: کم کردن این موضوع بستگی به کم بودن تردد دارد و در جلسات شورای ترافیک استان،اداره حفاظت از محیط زیست بارها و بارها این مسئله را پیگیری کرده اما به هیچ نتیجه ای نرسیده چون که راهداری، نیروی انتظامی، پلیس راه و راهور و گمرک باید همکاری داشته باشند در حالی که این مسئله برای آنها از اهمیت کمی برخوردار است.

وی اضافه کرد: جاده جدید سنندج _ مریوان با توجه به کم کردن بار ترافیکی می تواند تأثیر گذار باشد اما باید حداقل یکسال طی شود تا به نتیجه گیری درست برسیم.

رضایی به پروژه آبگیری سد ژاوه و تهدیدات آن اشاره کرد و گفت: این سد کاربری کشاورزی داشته و نباید حساسیت های مربوط به سد وحدت در این مورد باشد، چون که اشل استاندارد برای آب آشامیدنی با آب کشاورزی یکسان نبوده و تفاوت های دارد، اما خطر یوتروفیکیشن یا غنی شدگی( تغذیه گرایی) در این سد وجود دارد یعنی چنانچه آب بصورت راکد بماند جلبک درآن رشد یافته و عناصر فسفر و نیتروژن در آن فزونی می یابد، بنابراین در این سد و در قسمت تحتانی آن دریچه هایی تعبیه شده تا در صورت رفتن آب به سمت تغذیه گرایی دریچه باز و رهاسازی آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: در فاز اول این پروژه قرار نیست کل ۹۶ میلیون مترمکعب سد آبگیری شود و فاز به فاز و با انجام تمهیدات زیست محیطی انجام خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست کردستان اضافه کرد: قرار بود این سد سال گذشته و در فصل سیلابی آبگیری شود اما به علت یک سری مسائل، مجری آن را متقاعد کردیم که فعلا عقب بیفتد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مجری سد ژاوه برنامه قاطعی برای آبگیری ندارد، اما بسیاری از مسائل نظیر شیرابه جایگاه زباله “کیلک” حل شده به طوری که درحال حاضر شیرابه آن به تصفیه خانه سنندج انتقال یافته و در بعد از سه ماه اجرای آزمایشی موفقیت آمیز بوده است.

وی واحدهای قالیشویی و کارواش را از دیگر منابع آلاینده سد دانست و افزود: در مورد این واحدها پایش و اصلاح فرآیند انجام شده و چهار واحد قالیشویی و کارواش پلمب شدند زیرا به اخطارهای مکرر سازمان حفاظت از محیط زیست و دادگستری بی توجه بودند. 

رضایی گفت: منبع دیگر آلودگی سد ژاوه روستاهای بالا دست هستند اما مقدار آن قابل توجه نیست. 

وی اضافه کرد: ۸۰ درصد فاضلاب نواحی منفصل شهری سنندج به کلکتور اصلی تصفیه خانه وصل شده اما در حسن آباد هیچ کاری در مدیریت پساب انجام نگرفته و فاضلاب آن وارد رودخانه قشلاق می شود.

رضایی در مورد ارزیابی زیست محیطی پروژه های عمرانی استان، اظهار کرد: لزوماً هر پروژه عمرانی مشمول ارزیابی زیست محیطی نیست و فقط پروژه های رده های ۶ و ۷ و بعضاً ۵ مورد ارزیابی قرار می گیرند چنانکه احداث شهرک های صنعتی، کارخانجات ریز و درشت و عملیات جاده سازی قطعاً مشمول اثرات زیست محیطی هستند.

رضایی اذعان کرد: پروژه های فرودگاه سقز و راه آهن سنندج_ همدان هیچ کدام ارزیابی اثرات زیست محیطی را انجام نداده اند در حالیکه اداره حفاظت از محیط زیست استان در یک دهه گذشته بصورت مرتب پیگیری کرده و هشدارهای لازم را اداده است !!

رییس کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان در مورد معدن طلای قلقله سقز گفت: با پیگیری های انجام شده،مکان آن از بالادست سدچراغ ویس به پایین دست منتقل و نوع استخراج آن از هیپلیچ به تانکلیچ تغییر یافت که تفاوت آلایندگی و نشت این دو روش بسیار زیاد بوده و خوشبختانه اثرات زیست محیطی آن به کمترین حد ممکن رسید.

رضایی در مورد میزان بالای آرسنیک در آبهای زیرزمینی منطقه طلای زرکوه قروه، گفت: در این مورد هنوز هیچ مدرک علمی اثبات شده ای مبنی بر مقصر بودن معدن طلا، در این موضوع یافت نشده است.

وی در مورد منطقه حفاظت شده بیجار بیان کرد: متأسفانه در این منطقه یک سری از اراضی تخریب و تغییر کاربری داده شده اما در سه چهار سال گذشته این میزان به حداقل رسیده است. 

مدیرکل محیط زیست کردستان، بودجه محیط زیست استان را کم و جوابگوی نیازهای محیط زیستی ندانست.

وی تعداد محیط بانان استان را ۱۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: باید برای حفاظت بهتر، تعداد آنها به ۳۰۰ نفر افزایش یابد.

رضایی گفت: در حال حاضر برنامه علمی حفاظت از خرس قهوه‌ای، غاز پیشانی سفید و پلنگ در حال اجراست که در این برنامه ها مسئولان و محیط بانان به زیستگاه ها رفته و با آموزش جوامع محلی به کمک و بقای نسل این گونه های بومی یا اندمیک می پردازند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا