پیاده‌راه ممنوع!

با اینکه عنوان موقت از روز اول به منظور بررسی و ارزیابی و انجام مطالعات لازم بر روی پیاده‌راه سقز گذاشته شد، اما مخالفین طرح در شورا با پیگیری موضوع پای دفتر فنی استانداری را به موضوع کشانده و به همین منظور هفته قبل سرپرست دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل ترافیک استانداری کردستان در ۲۷ فروردین طی نامه‌ای با قید فوریت خواستار بازگشایی مسیر شده است.

در این ارتباط شهردار سقز به واکاوی گفت: بلافاصله و پس از دریافت نامه مذکور، بخشی از مستنداتی که تاکنون در مورد پیاده‌راه جمع‌آوری شده به پیوست یک نامه به دفتر فنی ارسال شده و بخش دیگری از مطالعات که در حال انجام است پس از تکمیل به آن دفتر ارسال می‌شود.

با این وجود چند نکته پیرامون این موضوع قابل بحث است:
– آنچه در این مدت مشاهده شده استقبال عامه مردم از این طرح بوده و احتمالا در صورت نهایی شدن با معماری و طراحی ویژه و خاص این استقبال بیشتر خواهد شد و به طور حتم منجر به نشاط بیشتر در آن قسمت از شهر نیز می‌شود.

– مادامیکه شهرداری بر اجرای طرح اصرار دارد بایستی ضمن ارائه‌ی طرحی باکیفیت‌تر، مطالعات مربوطه را در کوتاه‌ترین زمان انجام و به مراجع زیربط ارائه دهد و اطلاع‌رسانی لازم از جزئیات را در اختیار شهروندان قرار دهد.

– برخی ذینفعان ازجمله بازاریانی که در مسیر قرار دارند در تجمعی که در فرمانداری داشته‌اند کسادی بازار را عنوان کرده‌اند، این در حالی است که این موضوع نمی‌تواند دلیلی موجه برای جلوگیری از اجرای طرح باشد، به این دلایل که اولا با قرار گرفتن در ماه رمضان ممکن است خودبخود بخشی از بازار دچار رکود شود. دیگر اینکه یکی از اهداف این طرح تمرکز زدایی از مسیر مذکور و پراکندگی بازار در مسیرهای دیگر بود.

– از طرفی این انتقاد همواره به بازار و بازاریان سقز وارد بوده که بازگشایی دیرهنگام، بستن زودهنگام و عدم نوآوری در تبلیغ و بازاریابی یکی از موانع پیشرفت بازار و در نهایت کسادی بازار سقز بوده است و باید از آنها پرسید چه مقدار در این راه تلاش کرده‌اند و اگر این خیابان به مسیری جذاب برای شهروندان سقزی و مسافران تبدیل شود آیا منجر به جنب و جوش بیشتری در بازار نمی‌شود؟

– جا دارد پرسیده شود که تا کِی قرار است به دلیل مخالفت تعدادی از اعضای شورا با هر طرح و پروژه‌ای، هیچ کاری در سقز انجام نشود؟ بلا‌خره باید تغییر و تحولی در شهر شکل بگیرد یا خیر؟ مخالفت کردن با هر طرح و ایده‌ای به معنای مردمی بودن و دفاع از منافع مردم نیست! چه بسا بسیاری از مخالفت‌ها مادامیکه جایگزین مناسبی نداشته باشند برخلاف منافع عامه نیز باشند. به یاد داریم که پروژه‌هایی همچون زیرگذر و پُل که‌وه‌سوار هم زمانی با مخالفت شدید برخی از اعضای شورا مواجه بود، اما پس از اجرا و از آب و گُل درآمدن موجب تغییرات مثبت از جمله در حوزه ترافیک شدند.

– در نهایت اینکه واکاوی آماده است تا نظر هر آنکس که به صورت تخصصی دانشی در حوزه ترافیک، معماری و اقتصاد بازار دارد را منتشر کند تا نظرات تخصصی شنیده شوند و منجر به تصمیم مناسب شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا