پایان حضور اولیایی در فرمانداری سقز

شاید تعداد افرادی که در طول دو دهه اخیر به صورت مداوم در سپهر سیاسی و اجتماعی شهرستان سقز نقش بازی کرده باشند به تعداد انگشتان یک‌دست نرسد، اما بدون شک یکی از این افراد “فریبرز اولیایی” معاون سابق فرمانداران سقز است.

مسئول فرهنگی و معاونت توسعه و مشارکت‌های کمیته امداد در شهرستان سقز، بازرس اداره کل کمیته امداد استان، مسئول صندوق کارآفرینی، ریاست دفتر شورای نگهبان سقز، ده سال عضویت در شورای شهر، معاون فرماندار دیواندره و معاون دو فرماندار (علی‌اکبر ورمقانی و کامیل کریمیان) در سقز از جمله سوابق فریبرز اولیایی است.

فریبرز اولیایی

همه‌ی اینها شاید به نوعی برگردد به خاستگاه او در کمیته امداد، نهادی که در زمان رأی گیری‌ها می‌توان روی آن حساب باز کرد که اتفاقا جواب داد و دو دوره در شورای سقز بود. حرف و حدیث‌ها خصوصا در دوره سوم که چند وقتی اولیایی ریاستش را بر عهده داشت زیاد بود. دوره‌ای که هیچ یک از اعضای آن بنا به دلایلی امکان حضور در شورای چهارم را پیدا نکردند.

شروع دولت روحانی همزمان بود با دومین سال مجلس نهم و تعاملی که دولت می‌بایست برای اخذ رأی اعتماد وزرایش با مجلس‌نشینان داشته باشد، بنابراین تلاش‌های نماینده وقت سقز برای نزدیکان خود پُررنگ‌تر شد، برای همین پروسه تغییر فرماندار سقز از “نادر فخری” به “علی‌اکبر ورمقانی” تا سوم آبان ۹۳ به درازا کشید، یعنی یک سال و نیم پس از روی کار آمدن دولت جدید. آن زمان از میان کسانی که در ستاد “محسن بیگلری” فعال بودند تقریبا همگی به سمتی رسیده بودند، اما هنوز یکی از مهمترین نهادهای فرادستی در شهرستان سقز باقی مانده بود؛ فرمانداری سقز، از همین‌رو عزم ستاد نماینده برای اینکه در فرمانداری دست بالا را داشته باشند جدی‌تر شد و در نهایت معاونت برنامه‌ریزی به فریبرز اولیایی و بعدها معاونت عمرانی به یکی دیگر از یاران نماینده رسید.

در همین زمان حرف و حدیث‌ها پیرامون حضور اولیایی و تأثیرگذاری احتمالی وی بر انتخابات ۹۴ وجود داشت، فرماندار وقت برای جلوگیری از شائبه‌های احتمالی در ایام انتخابات اسفند ۹۴ هیچ مسئولیتی به وی نداد که البته آگاهان معتقدند وی در برنامه‌ریزی ستاد و پیروزی مجدد بیگلری نقش اساسی داشت.

پس از نشستن کامیل کریمیان به جای ورمقانی زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه احتمالا اولیایی از سقز به یکی دیگر از شهرهای استان برود وجود داشت، اما برعکس، یکی از مواردی که ظاهرا از قبل بر آن توافق شده بود ماندگاری اولیایی در جایگاه خودش بود.

از آنجا که اولیایی مدتی رئیس شورای نگهبان در سقز بود عده‌ای از فعالین سیاسی_ مدنی سقز نظر او را در رد صلاحیت‌های گسترده انتخاباتی دخیل می‎دانند. یکی از اصولگرایان شناخته استان است که تقریبا در تمامی رویارویی‌های دو جناح، مواضعی مخالف اصلاح طلبان داشته است، اما در دولت اعتدال معاون دو فرماندار اصلاح‌طلب بود و همزمان نشریه‌ی “هاواری کوردستان” با مدیرمسئولی و صاحب امتیازی وی راه‌اندازی شد. نشریه‎ی اولیایی به شدت از عملکرد دولتی که خود در آن مسئولیت داشت انتقاد می‌کرد، حال آنکه افکار عمومی بر این عقیده‌اند که هر آنکس که در دولت فعلی نقش داشته و دارد کم یا زیاد در وضعیت بوجود آمده مسئول هستند.

سرانجام در آخرین روز از شهریور ۹۹ فریبرز اولیایی از فرمانداری سقز جدا شد، این کار نه به این دلیل که فرماندار سقز وی را برکنار کرده باشد! بلکه به این دلیل بوده که مأموریت اولیایی در فرمانداری سقز و در تاریخ مذکور به اتمام رسیده است و این نشان می‌دهد که کامیل کریمیان بر عهد خود مبنی بر حفظ اولیایی تا آخرین روز مأموریت پایبند بوده است.

نکته جالب اینکه اولیایی در دوره حضور در شورا فعالیت سیاسی آشکارتری داشت که گاهی حتی بحث برانگیز بودند، برعکس در دوران حضور در فرمانداری این قبیل فعالیت‌ها را به نُدرت از وی شاهد بودیم. نکته دیگر اینکه اولیایی در دوره‌ای که قرابت فکری چندانی با دولت مستقر نداشت معاون فرماندار شد، پس اگر در آینده دولتی بر سر کار آید که همخوانی بیشتری با مواضع وی داشته باشد قطعا جزو گزینه‌های اصلی فرمانداری در یکی از شهرهای کردستان ازجمله در سقز خواهد بود.

در مورد عملکرد وی در طول این سال‌ها نیز آمار و ارقامی که بتوان با آن قضاوت کرد چندان واضح و در دسترس نیست، که البته این رسانه حاضر است هم سخنان وی و هم سخنان منتقدین در مورد وی را بشنود و منتشر کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا