گفتگو با عظیمی‌ها، پدر و پسر مربی و کشتی‌گیر سقزی

مبین عظیمی؛ فقط به المپیک فکر می‌کنم

دیگر در سقز و کردستان نه، حالا نام و آوازه مبین، جهان را گرفته، قهرمانی که در ماه‌های اخیر با مدال‌های طلایی‌اش دلِ مردم را شاد کرده و باعث شده نام سقز و کردستان بیشتر شنیده شود، حالا او سودای المپیک در سر دارد.

مبین در حین جوانی، بسیار متین و خوشروست، قدردان تمام کسانی است که قدمی برای او برداشته‌اند، زیاد اهل حاشیه نیست و بیشتر به افتخارآفرینی و شاد کردن دل مردم فکر می‌کند، همان چیزی که منش بسیاری پهلوانان است. تمامی اینها باعث شده تا همه شهر به بودنش افتخار کنند و او را “مبین سقز” صدا می‌زنند.

 

در کنار مبین البته پدری حضور دارد که مربی او نیز هست و برای موفقیت‌های او تلاش بسیارکرده است و می‌گوید دوست دارد مبین‌های بیشتری در سقز پرورش پیدا کنند و برای اثبات این حرفش علاوه بر مبین، با آرشام عظیمی و بهنیا ( تیام ) امامی و بسیاری دیگر از جوانان آینده‌دار کار کرده که در آینده نام آنها را بیشتر خواهیم شنید.

روزهای گذشته، مبین، برای اولین بار مقام طلای جوانان جهان را در استان کردستان کسب کرد، برای همین انتظار بود تقدیری در خور شأن این مقام با حضور بزرگان کشتی سقز و اساتیدی ازجمله عبدالله مرادخانی، عبدالله ستوده، محمد رحیم‌پور و دیگر نام‌آوران کشتی سقز برگزار شود که ‌کج‌سلیقگی مسئولان برگزار کننده مراسم، جای بزرگان را به برخی بیگانه با ‌کشتی، که صندلی‌ای در شورا یا مسئولیتی در آتش‌نشانی و ..‌ دارند، داد.

مبین و پدرش در گفتگویی که با واکاوی داشتند از روزهای آغاز به کار و تمرین مبین در کشتی صحبت کردند و اینکه چگونه به اینجا رسید و قرار است در ادامه چه افتخارات دیگری برای مردمش کسب کند.

مبین در مورد آخرین مدالی که کسب کرده است گفت: این مدال نتیجه یک یا دو سال نیست، من از یازده سالگی وارد کشتی شدم و بعد از مدتی به صورت حرفه‌ای کارم را آغاز کردم و اکنون هم تمرکزم را برای حضور در المپیک‌های ۲۰۲۴، ۲۰۲۸ و ۲۰۳۲ گذاشته‌ام، اما قطعا این افتخارات کار تنها من نیست و کار یک مجموعه ازجمله پدر و مادر، مربیان و مردم شهرم است که به من دلگرمی داده‌اند و من خدا را شاکرم که همیشه کسانی را سر راهم قرار داده است که من را چند قدم به اهدافم نزدیک کرده‌اند.

مبین در مورد اینکه چگونه به این جایگاه رسید و چه سختی‌هایی را تحمل کرده است گفت: بچه که بودم و کشتی را شروع کردم یک هدف برای خودم تعیین کردم و آن مدال کشوری بود، پس از آن به اهداف بزرگتر فکر کردم و آن قهرمانی در ایران، سپس قهرمانی آسیا و بعدش جوانان جهان بود و اکنون این جایگاه را مانند سکوی پرتابی برای حضور و انشءالله کسب مقام در المپیک می‌دانم.

قهرمان سقز در رابطه با فشاری که در روز مسابقه تحمل کرده گفت: خودم متوجه بودم که اینبار خیلی‌ها با شور و علاقه بیشتر قرار است کشتی من را ببینند، از طرفی قبل از کشتی من یکی از اعضای تیم ما به حریف آمریکایی‌اش باخت و آنجا مربی سراغ من آمد و گفت: اگر بازی را ببری ما قهرمان می‌شویم و این خودش فشار بیشتری به من وارد کرد، اما بلاخره با اراده‌ای که داشتم و آن قدرت را با توکل به خدا و دعاهای مردم بدست آوردم توانستم تمام این فشارها را کنترل و یک قدم دیگر در راستای آرزوهایم بردارم.

مبین به سختی‌های این راه اشاره می‌کند و البته امکانات را خوب می‌بیند، اما می‌گوید در زمینه حریف تمرینی مشکلات بسیاری را تحمل کرده است؛ من امیدوار بودم که حداقل یک حریف تمرینی با ۱۰ کیلو وزن کمتر هم پیدا بشود، اما نبود و این کار را برایم سخت‌تر می‌کرد، در حالیکه هم‌تیمی‌هایم در جویبار یا تهران چنین مشکلاتی نداشتند و برای همین آرزوی حضور در تیم ملی را هر بار که اعضای تیم عکس یادگاری می‌گرفتند را با خود داشتم و می‌گفتم تو تلاشت را بکن حتما به آنجا می‌رسی و این عزم مرا جزم‌تر می‌کرد که بلأخره این اتفاق افتاد.

او از احساسش بعد از قهرمانی می‌گوید: من چون دسترسی به فضای مجازی نداشتم و از کردستان دور بودم، بعد از مسابقه متوجه شدم که مردم در مغازه‌هایشان، در منازلشان و حتی در سینمای سقز با حساسیت بازی من را می‌بینند بسیار خوشحال شدم و این بهترین کادو و یادگاری از سوی مردم دیارم بود.

اما پدر مبین که در این سالها مربی‌گری او را هم بر عهده داشته می‌گوید: اخلاق و حجب و حیای متین در یک سو و سخت‌کوشی او نیز یک طرف ماجرای موفقیت او قرار دارد و آنچه که من بعنوان یک پدر انجام داده‌ام وظیفه‌ام بوده است و در این راه سختی‌های زیادی کشیدم و گاه بهترین دوستانم از من رو برگردانده‌اند.”

علی عظیمی می‌گوید: من نمی‌خواستم مربی مبین باشم اما خودش اصرار داشت و گاها این موضوع باعث میشد که برخی‌ها به مبین کم‌لطفی کنند و سنگ‌هایی را جلوی پای ما انداختند، اما چون مبین اراده و هدف داشت و من نیز قصد کمک به او، از تمام این سنگ‌ها پله‌هایی برای ترقی ساختیم.

این مربی سازنده در مورد نحوه تقدیر از مبین می‌گوید: این اتفاق (کسب مدال طلای جوانان جهان) برای اولین بار است که در استان کردستان می‌افتد و شاید واقعا برخی از مسئولان متوجه بزرگی این اتفاق نیستند و به وظیفه خود ندانسته‌اند که قدمی در این راه بردارند، اما اگر آنها می‌خواهند به مسایل و مشکلات جوانان و آسیب‌های اجتماعی که از این ناحیه متوجه جامعه است جلوگیری شود می‌بایستی از جوانان تقدیر درخور کنند تا هم بقیه را به این راه هدایت و تشویق کنند و هم از میزان آسیب‌ها بکاهند، پس ضرورتی ندارد که مسئولان صرفا برای عکس یادگاری حضور پیدا کنند بلکه باید در عمل خوشحالی خود را از این واقعه بیان کنند و همانند آنچه که در شهرهای دیگر می‌بینیم و با قهرمانان‌شان رفتار می‌کنند رفتار کنند.

پدر مبین در مورد مدال‌های قهرمانی که پسرش کسب کرده گفت: شاید بتوان گفت مبین تاکنون بیشتر از ۲۵ مدال بین‌الملل، آسیایی و جهانی دارد. مبین علاوه بر سال گذشته در سال ۲۰۱۸ نیز قهرمان آسیا شد. در بهمن سال گذشته مبین در جام “دیمیتری کرکین روسیه” طلا گرفت، موفقیتی که باعث تعجب فدراسیون هم شد. در اسفند ماه گذشته در انتخابی تیم ملی مبین قهرمان جوانان ایران شد و با رأی‌گیری مردم بهترین کشتی‌گیر سال شد. در خردادماه و در جام تختی پس از ۳۱ سال استان کردستان مدال طلای جام تختی به واسطه حضور مبین و اقتداری که در آنجا از خود نشان داد دریافت کرد. در جام یاشاردوغو که جام فوق‌العاده سنگینی است مدال دریافت کرد و اخیرا هم که مدال طلای جوانان جهان را کسب کرد؛ در یک مدت کم چهار مدال زیبا برای ما بدست آورده است و اگر مسئولان قصد داشتند تقدیر کنند تاحالا این کار را انجام داده بودند.

علی عظیمی در پایان ضمن قدردانی از مردم سقز و کسانی که بدون هیچ چشمداشتی از مبین تقدیر کرده‌اند گفت: جا دارد از شهروندان عادی از جمله آقای فرهاد عزیزی که بدون هیچ چشمداتی با کادوی ارزشمندی که به مبین داد دل ما را شاد کرد تشکر کنم، همچنین صرافی حجازی که در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود در کنار ورزشکاران بوده است. البته در این چند روز هیأت کشتی و شخص آقای امید جراحی زحمات زیادی را متحمل شدند و تلاش‌های ایشان علیرغم مشکلات موجود قابل ستایش است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا