نگاهی به پایان ۱۰ دوره نمایندگی مجلس در سقز و بانه

شاید برای برخی جالب باشد که نمایندگان پس از پایان دوران نمایندگی چه می‌کنند؟ آیا قبل از نمایندگی در جایی شاغل بوده و پس از اتمام دوره و در صورتی که برای بار دوم و یا سوم به مجلس نروند به شغل سابق خود بر می‌گردند؟ یا مقام و منصبی بالاتر به آنها داده می‌شود؟ آیا این افراد اگر سابق بر این شاغل نبوده‌اند پس از نمایندگی شغلی برای خود دست و پا کرده‌اند؟ تمکن مالی آنها قبل و بعد از نمایندگی چه تغییری به خود دیده است.

اصولا بایستی پس از هر دوره نمایندگی، فعالیت این افراد و وضعیت مالی آنها قبل و بعد از نمایندگی سنجیده می‌شد، اما به نظر می‌رسد ضعف قانون در مورد نظارت و حسابرسی در این مورد و نیز عدم مطالبه‌گری از سوی شهروندان چنین چیزی را تاکنون ممکن نکرده است.

تا چند روز آینده مجلس دهم کار خود را به پایان می‌برد، در این ۱۰ دوره هفت نفر از حوزه سقز و بانه به عنوان نماینده وارد مجلس شده‌اند که در حال حاضر تنها سه تن از آنها در قید حیات هستند. در اینجا نگاهی انداخته‌ایم به وضعیت این هفت نفر پس از پایان نمایندگی‌شان!

۱. ملا عبدالله سوری
ماموستا عبدالله سوری اولین نماینده شهرهای سقز و بانه در سالهای ۵۹ تا ۶۳ بود. مرحوم سوری قبل و بعد از نمایندگی تا سال ۷۴ امام جمعه بانه بود.

۲. ملا علی خرمتایی
ماموستا “علی خرمتایی” در سال ۱۳۶۳ به عنوان دومین نماینده این حوزه انتخاب شد. وی پس از نمایندگی پست و مقامی نگرفت و به امور شخصی و کار کشاورزی پرداخت. مرحوم خرمتایی در آبان ۹۸ فوت کرد.

۳. محمدعلی پرتوی
محمد علی پرتوی دو دوره سوم و چهارم نماینده مجلس شد. وی پس آن فرمانداری سردشت و پیرانشهر و نماینده این حوزه در دوره هشتم را در کارنامه خود ثبت کرد. وی در ادوار دهم و یازدهم با رد صلاحیت مواجه شد و نتوانست در رقابت‌ها حضور پیدا کند. پرتوی اکنون ساکن شهر بانه است.

۴. علی نعمت‌زاده
دوره پنجم از سقز و بانه علی نعمت زاده نماینده مجلس شد. پس از نمایندگی مسئول امور حقوقی و پارلمانی سازمان بیمه خدمات درمانی را برعهده داشت. نعمت‌زاده در خرداد ۹۷ فوت کرد.

۵. صلاح‌الدین علایی
پس از ابطال انتخابات دوره ششم حوزه سقز و بانه، صلاح‌الدین علایی در میاندوره به مجلس راه یافت. وی پس از نمایندگی دوباره در آموزش و پرورش مشغول شد. علایی در فروردین ۸۷ فوت کرد.

۶. فخرالدین حیدری
قرعه نمایندگی در دو دوره هفتم و هشتم به نام فخرالدین حیدری افتاد. وی در دوره نهم تأیید صلاحیت شد اما به مجلس راه نیافت و در دوره دهم نیز رد صلاحیت شد. حیدری پس نمایندگی مجلس، جزو حلقه مشاورین وزیر کار شد. شنیده‌ها حاکی است که حیدری یکی از گزینه‌های مطرح برای فرمانداری بانه است.

۷. محسن بیگلری
محسن بیگلری نخستین بار در انتخابات سال ۹۰ و پس از آن در سال ۹۴ در دو مجلس نهم و دهم نماینده سقز و بانه شد. این نماینده در اسفند ۹۸ از حضور در مجلس بازماند و بهزاد رحیمی با ۴۱ درصد آرا نماینده شد که البته میزان مشارکت در حوزه سقز و بانه حدود ۳۵ درصد بود. محسن بیگلری قبل از نمایندگی رئیس دانشکده فنی مهندسی سنندج بود، اما در هنگام نمایندگی به وزارت نفت انتقال یافت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا