چالش بزرگ محیط زیستی کردستان؛ ورود فاضلاب ۱۶۹ روستا به داخل سدها

در چند سال گذشته بحث جلوگیری از ورود مستقیم فاضلاب به داخل سدها یکی از مطالبات مردم بوده است. پیشتر واکاوی با حضور در چند روستای دهستان میرده ورود فاضلاب انسانی و فضولات حیوانی به داخل سد چراغ‌ویس را به تصویر کشیده بود. اگرچه طعم و بوی بد آب شرب سقز با راهکارهایی رفع شد اما موضوع ورود فاضلاب ۱۹ روستا به داخل سد چراغ‌ویس کماکان پابرجاست.

این معضل در مقیاس استانی قریب به ۱۷۰ روستاست. جالب است که طی سالهایی که این بحث مطرح است مسئولان در تریبون‌هایی که در اختیار دارند تنها به این آمار، هزینه‌هایی که لازم است صرف شود و کم‌کاری سایر ادارات بسنده می‌کنند و کمتر شاهد اقدام عملی در این زمینه بوده‌ایم.

در آخرین مورد، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کردستان نبود مدیریت واحد فاضلاب و ورود آنها به سدها را چالش بزرگ حوزه محیط‌زیست خوانده و با انتقاد از آبفا گفته است: اداره آب و فاضلاب را باید اداره آب نامید چراکه هیچ کاری به حوزه فاضلاب ندارند.

اقبال حمیدی با اذعان به اینکه فاضلاب ۱۶۹ روستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد سدهای استان می‌شود و این تهدیدی ‌علیه بهداشت عمومی است، گفته است: ساماندهی فاضلاب این روستاها ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که از اختیارات استان خارج و باید اعتبار ملی تخصیص داده شود.

وی ابراز داشت: طبق گفته مدیرعامل آبفا استان کردستان مقرر شده که از محل ماده ۲۳، اعتباراتی برای جلوگیری از ورود فاضلاب و فضولات دامی به داخل سدها تخصیص داده شود. این در حالی است که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سقز در اردیبهشت ۱۴۰۲ گفته بود که برای مهار این معضل به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

چیزی که از این موضوع برداشت می‌شود بی‌توجهی به سلامت شهروندان و نادیده گرفتن معضلات محیط زیست، عدم همکاری بین‌بخشی، عدم پیگیری مدیران در سطوح مختلف و در نهایت افزایش هزینه‌هایی است که همگی آنها از جیب مردم باید پرداخت شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا