شمارش معکوس برای بهرهبرداری از فرودگاه سقز شروع شده است؟

شاید بتوان گفت در سالهای اخیر بهرهبرداری از راهآهن سنندج و فرودگاه سقز به دو وعده تکراری از سوی مسئولان و خستهکننده برای شهروندان تبدیل شده بود. با این وجود در روزهای اخیر و همزمان با احتمال سفر هیأت دولت به کردستان در آینده نزدیک و نشست مجمع نمایندگان و استاندار کردستان با معاون اجرائی رئیس جمهور بحثها بیشتر حول راهآهن سنندج بوده و در اخبار رسمی اسمی از فرودگاه سقز برده نشده است.
در جهت پاسخگویی به افکار عمومی، واکاوی موضوع را از فرماندار و نماینده سقز پیگیری کرده است. فرماندار سقز میگوید “بهرهبرداری از فرودگاه در برنامه سفر وجود دارد” و نماینده نیز میگوید “۸۰ درصد کارها تمام شده و ۲۰ درصد باقیمانده نیز مانع پرواز نیستند و در سفر آتی، پروژه به بهرهبرداری میرسد، اما مسأله مهم خدماتدهی به متقاضیان پس از بهرهبرداری است که مسئولان کشوری وعده فعالیت مستمر را دادهاند”.
با این وجود مشخص است که فرودگاه هنوز جای کار دارد و در صورت بهرهبرداری احتمالا باز هم شاهد یک افتتاح ناقص خواهیم بود. اگرچه بیش از ۸۰ درصد امورات انجام شده و تجهیزات لازم در محل مستقر شدهاند اما کماکان بحث محوطهسازی و ساخت ابنیههای موردنیاز مطرح است که البته مسئولان بر این باورند که این موضوعات مانع پرواز نیستند و هرآنچه برای پرواز اعم از تجهیزات، باند، ترمینال، برج مراقبت و … لازم باشد مهیاست. همچنین قرار است در سفر آتی هیأت دولت مرز سیف نیز بازگشایی و مبادلات مرزی پس از سالها تعطیلی در این مرز از سر گرفته شود.
اخیرا و با احتمال سفر هیأت دولت در آینده نزدیک به استان کردستان دو موضوع حیاتی برای استان یعنی بهرهبرداری از فرودگاه سقز و راهآهن سنندج مطرح شده است. اگرچه، خبرگزاری ایرنا در گزارشی که از جلسه مجمع نمایندگان با معاون اجرایی رئیس جمهور در روز یکشنبه ۱۷ مهر منتشر کرده بیشتر بر راه آهن همدان سنندج تأکید کرده و اینکه “تکمیل پروژههایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند، در اولویت هستند” و هیچ اشاره مستقیمی به فرودگاه سقز نکرده است، اما نماینده سقز و بانه در گفتگوی خود با واکاوی از فرودگاه سقز بعنوان پروژه مهم دیگر در این سفر یاد کرد.
نماینده سقز و بانه که از مخالفان افتتاح زودهنگام فرودگاه در دولت قبل بود در مورد این پروژه گفت: اگربخواهیم موضوعات فرودگاه را در صد نمره ردیف کنیم اقداماتی که دولت قبل انجام شد در حد ۳۰ نمره بود، ولی در طول دو سال گذشته این نمره به ۸۰ رسیده است و در طول این مدت اقداماتی ازجمله تجهیز فنی برج مراقبت، اتمام دیوار پیرامونی، اختصاص ماشین آتشنشانی، ساخت درب نگهبانی، اتمام زیرساختهای آب، برق، گاز، تلفن و فیبر نوری و … و همچنین استقرار عمده تجهیزات ازجمله دستگاه ایکسری، لوازم اداری، مبلمان و … انجام شده است.
با اینکه قرار بود فرودگاه سقز جزو فرودگاههای بزرگ محسوب شود، اما ظاهرا تغییراتی در آن داده شده است و بر همین اساس دکلهایی که از دو سال قبل بعنوان موانع پروازی مطرح بودند و قرار بود برداشته شوند کماکان سرپا هستند و برنامهای برای جابجایی آنها وجود ندارد.
بهزاد رحیمی در این مورد و تغییراتی که در شکل فرودگاه ایجاد شده، احتمال استفاده از هواپیماهای کوچک مقیاس و عدم جابجایی دکلها گفت: سازمان هواپیمایی کشوری که ناظر بر عملیات و شرایط و استانداردهای پرواز است بر این نظر است که این فرودگاه جزو فرودگاههای خاص است چراکه در منطقه کوهستانی قرار گرفته است. از طرفی در هنگام مطالعات اولیه قرار نبوده در اطراف این فرودگاه هیچ نوع ساخت و سازی شکل بگیرد، اما به مرور زمان نه تنها ساخت و سازهای متعدد بلکه حتی بیمارستان با فاصله نزدیک از آن ساخته شده است و این شرایط به مرور باعث شد که فرودگاه سقز شرایط فرودگاه بزرگ را از دست بدهد.
رحیمی ادامه داد: تا پیش از این قرار بود دکلها برداشته شوند تا هواپیمای بالای ۱۲۰ نفر ظرفیت بتواند در آن نشست و برخاست کند اما تغییر شرایط در اطراف فرودگاه و در اصطلاح “قیف پروازی” که در اطراف آن شکل گرفت و همچنین شرایط کوهستانی منطقه، سازمان هواپیمایی حاضر به موافقت جهت راهاندازی آن با هواپیماهی پهن نبود، اما از آنجا که این فرودگا نیاز منطقه بود و توجیه مناسب اقتصادی و سوددهی داشت و میبایست به نتیجه برسد برای جلب نظر سازمان هواپیمایی ابعاد باند فرودگاه تغییر کرد و اکنون به جای جابجایی تیرهای برق قرار است طول باند افزایش پیدا کند تا هواپیماهای کوچکتر بتوانند به راحتی نشست و برخاست داشته باشند و اینگونه نظر سازمان هواپیمایی جلب و آنطور که در جلسه با معاون اجرایی مطرح شد سازمان برنامه نیز با توجه به موافقت و جلب نظر سازمان هواپیمایی، سهم خود از بودجه موردنظر پرداخت کند.
رحیمی در مورد اتمام ۲۰ درصد باقیمانده گفت: در حال حاضر در فرودگاه از سه جبهه مشغول کار هستند؛ ۱) تجهیز سالن ترمینال و جانمایی تجهیزات و مبلمان اداری، ۲) ساخت پست برق و سوله چندمنظوره و ۳) محوطهسازی و پارکینگ که هیچکدام از این سه مورد مانع پرواز نیستند و به مرور انجام میشوند.
رحیمی افزود اگرچه در شهریورماه گذشته سه فرود موفق و بدون مشکل را در فرودگاه داشتیم و از این لحاظ مشخص شده که مشکل فنی خاصی وجود ندارد اما در جلسهای که با حضور معاون رئیس جمهور تشکیل شده شرط ما ادامه پرواز در روزهای بعد از بهرهبرداری و شروع خدماتدهی به مسافران است و این قول از سوی مسئولان داده شده که خدماتدهی در فرودگاه مستمر خواهد بود.