شکاف طبقاتی و هشدار حذف طبقه متوسط

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تأمین مالی پایدار از طریق مالیات‌ستانی گفته است: “۵۰ درصد از مالیات تنها از یک درصد از مؤدیان پرداخت می‌شود”.

اگرچه چنین عدد و رقمی از نگاه متولیان به “مالیات‌ستانی عادلانه” تعبیر می‌شود اما یک تعبیر دیگر در آن نهفته است و آن افزایش شکاف طبقاتی میان فقیر و غنی است. وقتی یک درصد از مؤدیان که از آنها به‌عنوان دانه درشت‌ها نام برده می‌شود ۵۰ درصد مالیات را تأمین کنند یعنی مابقی مؤدیان که ۹۹ درصد هستند به نوعی دانه درشت نیستند و چه بسا همگی جزو فرودستان محسوب می‌شوند.

این شرایط نشان می‌دهد که هشدارها و اظهارنگرانی‌هایی که طی یک دهه گذشته مبنی بر حذف طبقه متوسط مرتبا از سوی اقتصاددان‌ها و فعالان اقتصادی تکرار می‌شد به وقوع پیوسته است و این طبقه زیر بار تورم بالا و دستمزد و حقوق پایین در حال حذف شدن هستند.

ماجرا به همین میزان ختم نمی‌شود، چرا که بخش زیادی از افراد و حتی نهادهایی که فعالیت اقتصادی دارند و دارای درآمد هستند یا از مالیات معاف هستند یا فرار مالیاتی دارند. اما طبقه متوسط که در چند سال اخیر رشد حقوق و دستمزدشان نه تنها معادل تورم افزایش نیافته بلکه به مراتب کاهشی شده است ولی مالیات بر درآمد آنها اعمال می‌شود در حال رسیدن به طبقات پایین یا همان دانه‌ریزها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا