فرودگاه سقز؛ باندی برای وعده، نه پرواز

با گذشت بیش از یک سال و نیم از افتتاح رسمی فرودگاه سقز، نهتنها وعدههای پروازهای منظم محقق نشده، بلکه تأخیرها، لغوهای پیاپی، کمبود زیرساختها و بیتوجهی مسئولان، این پروژه مهم را به یک نماد فراموششده در گفتمان توسعه استان کردستان تبدیل کرده است؛ گویی سقز هرگز فرودگاه نداشته است!
فرودگاه سقز در آبانماه ۱۴۰۲ افتتاح شد؛ افتتاحی که امید بسیاری را در دل مردم سقز و شهرهای اطراف از جمله بانه، بوکان، سردشت، پیرانشهر، مهاباد، تکاب، شاهیندژ و حتی مریوان زنده کرد. اما حالا، پس از حدود ۱۸ ماه، آمار واقعی فعالیت این فرودگاه، به نمادی از شکست سیاستگذاریها و ضعف مدیریتی در استان کردستان تبدیل شده است: تنها ۵۸ پرواز واقعی در این بازه زمانی!
وعده برقراری یک پرواز در هفته، عملاً بارها و بارها زیر پا گذاشته شده و بسیاری از مسافران، تنها با واژهی تلخ «لغو پرواز» به خانه بازگشتهاند. آژانسهای مسافرتی شرمنده مشتریانشان هستند، اعتماد عمومی آسیب جدی دیده و هیچ نشانی از پویایی و بهرهبرداری موثر از این زیرساخت حیاتی به چشم نمیخورد.
حتی ابتداییترین امور مانند نصب دو تابلوی ساده در ورودیهای شهر برای اعلام وجود فرودگاه سقز نیز از سوی شهرداری محقق نشده است. این در حالی است که فرودگاهها، نشانهی توسعهیافتگی و اتصال شهرها به شبکه ملی و بینالمللی حملونقل هوایی هستند.
نوع هواپیماهای بهکار گرفتهشده، کیفیت خدمات، محوطه شبیه بیابان، بینظمی در اعلام لغو پروازها، عدم اطلاعرسانی بهموقع و سکوت عمیق مسئولان مربوطه، همه و همه دستبهدست هم دادهاند تا فرودگاه سقز به پروژهای نمادین از توسعه ناتمام بدل شود.
افکار عمومی امروز منتظر پاسخ و اقدام هستند که؛
استاندار کردستان، تا چه زمانی قرار است چشم بر ناکارآمدی در زیرساختی به این مهمی ببندد؟
نماینده مجلس که بارها وعده افزایش پروازها به دو پرواز در هفته را پیشخور خبری کرده، چرا نسبت به لغو یک پرواز هفتگی مسئولان وزارت راه را فرا نمیخواند؟
فرماندار سقز، بهعنوان متولی مستقیم امور شهرستان، چه برنامهای برای احیای عملیاتی فرودگاه دارد؟
مدیرکل فرودگاههای کردستان، چه توضیحی برای آمار تأسفبار پروازهای لغو شده و نارضایتی عمومی دارد؟
شهردار سقز، چرا شهر هنوز به این سرمایه مهم افتخار نمیکند؟
مردم سقز و مناطق اطراف، دیگر به وعدههای تکراری دلخوش نیستند؛ آنچه میخواهند، اقدام فوری، شفافیت در عملکرد و تضمین برنامههای آتی است. اگر قرار نیست فرودگاه سقز به وظیفهاش عمل کند، مسئولان صادقانه اعلام کنند و اگر قرار است این فرودگاه واقعاً به نقش محوریاش در توسعه منطقه عمل کند، وقت آن است که مدیران استان به جای حرف، عمل کنند.
متاسفانه در آخر باید گفت امروز علیرغم هوای نسبتاً مساعد سقز بویژه در قبل از ظهر و پذیرش مسافران در هواپیما، برای بار ٢١ ام در ٧٩ هفته از شروع به کار فرودگاه، پرواز تهران به سقز و برعکس باطل شد.