سفر وزیر صمت به کُردستان؛ در مسیر توسعه یا تکرار بازدیدها و وعدهها؟

در حالی که سفر پیشین محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آبان ۱۴۰۳ به استان کُردستان به دلیل سانحه رانندگی نیمهتمام ماند، حالا این بار او در قالب نخستین سفر تخصصی وزرای دولت چهاردهم به این استان میآید؛ سفری که فعالان اقتصادی به دیده تردید و امید به آن مینگرند.
پس از سفر وزیر کشور به استان کُردستان برای معارفه استاندار جدید در مهر ۱۴۰۳، حالا نوبت به محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده تا با هدف بررسی تخصصی مسائل حوزه کاری خود، به این استان سفر کند. این نخستین سفر رسمی و تخصصی یکی از وزرای دولت چهاردهم به کردستان محسوب میشود که در کنار وضعیت اقتصادی استان و ناترازیهایی که تولید را در منگنه گذاشته است میتواند سفری مهم و قابل توجه باشد.
سفری که البته خاطره سفر ناتمام پیشین وزیر را نیز زنده میکند، آنهم زمانی که اتابک در اتوبان کرج _ قزوین دچار حادثه شد. حال اگر اینبار نیز سفر زمینی انجام شود، وزیر در میانه راه حتما با واقعیتهایی در مورد استان کردستان مواجه خواهد شد که میتواند برای تصمیمگیریهایش راهگشا باشد؛ از جمله وضعیت نامناسب جادههای کردستان نسبت به دیگر استانهای در مسیر و نیز حجم بالای تردد کامیونهایی که بخشی از بار صنعت و معدن منطقه را به دوش میکشند.
احتمالاً پیش از انجام سفر رسمی وزیر، هیئتی از معاونان و کارشناسان وزارتخانه در کردستان حاضر شدهاند تا مقدمات را فراهم کنند. اما فارغ از بازدیدهای میدانی، ضرورت دارد که گزارشی جامع و دستهبندیشده از وضعیت صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در اختیار وزیر قرار گیرد و برای همین نگاهی میاندازیم به گوشهای از مشکلات شهرستان سقز در این حوزه؛
خاموشیهایی که تنها اسمی از شهرک صنعتی باقی گذاشته است
در همین شهرستان سقز، شهرک صنعتی هر هفته یک روز با قطعی برق مواجه است و همین امروز چهارشنبه و چهارشنبههای گذشته و احتمالاً چهارشنبههای آینده بهطور کامل تعطیل بوده و هستند. این خاموشیها عملاً نفس تولید را گرفته و سرمایهگذاران را نسبت به آینده بدبین کرده است. کسی تاکنون پاسخگو نبوده و هرآنچه در مورد کاهش خاموشیها گفته شده جز وعدههای بی عمل چیزی نبوده است.
بحث داغ معدن طلای قلقله سقز
در حوزه معدن، معدن طلای قلقله همچنان محل بحث و نگرانی است، پرسش این است که آیا قرار است در این سفر صدای فعالان محیط زیست شنیده شود یا شرکت طلای کردستان کار خود را ادامه خواهد داد؟ و اگر چنین باشد، چه آوردهای برای شهرستان سقز در بر خواهد داشت؟ هنوز تکلیف بخش قابل حقوق قانونی معادن کردستان به خزانه استان مسخص نشده است و آبا در صورت ادامهکار، آیا حقوق قانونی منطقه بر این معدن هم به سرنوشت سایر معادن دچار خواهد شد یا موجب عمران و اشتغال میشود!؟
تجارت و مرزها؛ امیدها و ابهامها
بحث بازگشایی مجدد مرز سیف در روزهای آینده مطرح است. آیا این بار این بحث از سطح وعدهها فراتر میرود و آیا سقز میتواند سهمی از تجارت مرزی را به دست آورد؟ همچنین در بحث منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه – مریوان، این پرسش مطرح است که جایگاه سقز با وجود پتانسیلهای بالا کجای این معادله خواهد بود؟
کارخانهای که به اختلافات و وعدهها گره خورده!
کارخانه ذوبآهن سقز نیز از دیگر طرحهایی است که سالها وعده آن به گوش رسیده اما به دلیل اختلاف میان سهامداران و کمتوجهی مسئولان هنوز به بار ننشسته است. پروژهای که برای جوانان منطقه، نماد اشتغال و امید به آیندهای بهتر است و باید دید آیا در این سفر پاسخی برای وضعیت آن وجود خواهد داشت یا خیر!
آنچه گفته شد تنها بخشی از فهرست بلند مشکلات شهرستان سقز در حوزه صنعت، معدن و تجارت است. باید دید سفر وزیر صمت به کردستان چه دستاوردی خواهد داشت و آیا میتوان امید داشت که صدای سقز اینبار شنیده شود و به تصمیمات عملی منتهی شود؟